Çeviri

Sunday, April 15, 2018

Şeytanın Nitelikleri


Dünya hayatını mutsuzluk ve huzursuzluk ortamına yani cehehheme dönüştürmeye çalışan İblis ve onun neferi insan ve cin şeytanlarının düşünsel nitelikleri ve sıfatları, ayet kodlarıyla  örneklendirilmek suretiyle aşağıda özetlenmiştir. ( "Şeytan" kelimesi bir isim değil sıfat olup Arapça'da "Helak olan/eden, Mahvolan/Mahveden, Yanan/Yakan, Kaynayan/Kaynatan, Uzaklaştıran" anlamlarına gelmekte ve hem insanlar hem de cinler için kullanılmaktadır. Bu kelime İbranice'de "Satan" olarak telafuz edilir ve "Düşman" anlamında kullanılır. )

Öncelikle İblis kelimesinin anlamını ve bu kelimeden türemiş bazı kelimeleri incelemek gerekir.

İblis = Ümit yitirten, Ümitsiz kılan, Ümidi ortadan kaldıran

30/49 - Ve in kanu min kabli en yünezzele aleyhim min kablihı le MÜBLİSIN (Ve kesinlikle onlara indirilmesinden önce, ondan önce ÜMİTSİZLER idiler. )

Oblivion = Farkında olmama, Bilincinde olmama, Unutma 
( 58/19 Şeytan onların üzerini istila etti de onlara Allah' ı hatırlamayı UNUTTURDU. İşte  onlar şeytanın grubudurlar. İyi bilin ki, kesinlikle şeytanın grubu, onlar hasarlanırlar. ) 
Oublier = Unutmak ( Fr. )
Obelisk = Dikilitaş ( Kur'an'da münker addedilir. )
Abolish = Bozmak, İptal Etmek, Feshetmek, Ortadan Kaldırmak
Ablation = Toksik madde sebebiyle vücudun bir kısmının kaybedilmesi veya vücudun bir kısmının fonksiyonun kaybedilmesi

İblis’in etkisiyle ruhsal bozulmaya maruz kalan insan veya cin şeytanı;

KİBİRLİDİR ( MÜTEKEBBİR ) :

Kendisini belirli açılardan veya her açıdan diğer kimselerden  üstün görür, özel ve hatta ilahi olarak seçilmiş bir kimse olduğuna kendini inandırır. Aynı alem içindeki yaratılmışlar arasında üstünlük veya hiyerarşi olmadığı, sadece eşitlik olduğu gerçeğini inkar eder. Kibir kavramı, “Yaratılışın” ve “Ruhsal Tekamül” olgusunun tezahür etmesinin temel sebebidir. ( 40/27, 40/35 )

KÜÇÜMSEYEN / AŞAĞILAYANDIR ( MUDHİN ) :

Kibir özelliğinin bir sonucu olarak, toplum içerisinde kendisini öne çıkarabilmek ve üstün gösterebilmek amacıyla diğer kimseleri aşağılayıcı, küçümseyici tutum ve davranış sergiler. ( 56/81 )

ADALETSİZDİR / HAKSIZDIR ( Bİ GAYRİL HAKK / ADL ) :

Olaylara ve olayların sonuçlarına ilişkin olarak daima kendi menfaatine ve lehine  olacak şekilde veya  kendisine menfaat sağlama potansiyeline sahip olduğuna inandığı kimselerin lehine olacak şekilde hükümler verir. Bu noktada haksız ve adaletsiz şekilde zarar gören kimselerin varlığı umurunda olmaz. Hatta onların bu şekilde karşılık almalarının gerektiğine kendisini ikna eder. ( 2/61, 7/33-146, 10/23, 28/39, 40/75, 41/15, 42/42, 46/20 )

YALANCIDIR ( KAZİB ) :

Sonucunda ferdi ve maddi menfaat olmasına bağlı olarak her durumda ve koşulda yalan söyleyebilir. 
( 6/28, 9/42 )


DEDİKODUCUDUR ( HEMMAZ ) : Menfaati doğrultusunda tehdit addettiği insanların arkasından konuşur, onları çekiştirir, laf taşır ve insanların itibar kaybetmelerini sağlamaya çalışır. ( 68/11 )

BOZGUNCUDUR ( MÜFSİD ) :

Kendisine menfaat sağlamak, kendisi hakkındaki farkındalığı artırabilmek, ön plana çıkabilmek ve kendisini üstün kılabilmek için düzen içinde akan bir sistemi, sonunda kendisinin de zarar göreceğinin farkında olmadan, fitne ve tuzak mekanizmalarıyla bozmayı göz alabilir. ( 2/12 )


ÖFKELİDİR ( ĞADBAN )


Sürekli olarak şüphe ve korku duygularının esareti altında olmasından dolayı kendine ve çevresine karşı öfke doludur. En basit iletişimde dahi aniden öfkelenip, kontrolünü kaybedebilir. ( 1/7, 2/90, 7/71 )

ZORBADIR ( CEBBAR ) :

Dünyevi menfaat elde etme ve kibir duygusunu tatmin etme hırsının etkisiyle, diğer kimseleri belirli bir tutum ve davranış içinde olmaya zorlayabilir. ( 11/59, 14/15 )

İNATÇIDIR ( MARİD / ANİD ) : Nefsani arzularına ulaşabilmek konusunda obsesyon derecesinde saplantılı ve inatçıdır. Ferdi menfaatini elde edebilmek için, her yolu  mübah saymak suretiyle ilerlemekten geri durmaz. ( 11/59, 37/7 )

ZALİMDİR ( ZALİM) :

Adaletsiz ve haksız davranışlarının diğer kimseler için yaratacağı olumsuz sonuçları dikkate almaz, hatta bu sonuçların tezahür etmesi için bizzat çaba sarfeder. Olumsuz sonuçlardan etkilenen kimselerin mağduriyeti karşısında ise soğukkanlı ve duyarsız bir tutum sergiler. ( 2/95-140-145-193, ........... )

KISKANÇTIR ( HASİD ) :

Kendi konumunu, durumunu ve imkanlarını daima diğer kimselerinkiyle karşılaştırır. Bu karşılaştırma sonucunda, kendi sübjektif algısına ve değerlendirmesine göre bir kimsenin herhangi bir konuda kendisine göre daha iyi durumda olduğunu düşündüğü takdirde o kimse hakkında nefret ve öfke duygularını üretmeye başlar ve onu düşman ilan eder. ( 48/15, 113/5 )  

AKILSIZDIR ( SEFİH ) :

En akıllı ve zeki kimsenin kendisi olduğuna kendisini ikna etmek ve inandırmak suretiyle en büyük akılsızlığı yapmakta olduğunun farkında değildir. Ona göre diğer kimseler sadece akılsız, beceriksiz ve dışarıdan akıl verilmeye muhtaç bir güruhtan ibarettir. ( 2/13-130, 72/4 )

HAİNDİR ( HAİN ) :

Kolektif bilinç, Birliktelik ve Teklik ( Singülarite ) kavramları gelişmemiş olduğu için, yine ferdi menfaate dayalı bir durum ile karşılaştığında, bulunduğu duruma birlikte ulaştığı veya o durumu birlikte sürdürmekte olduğu kimselere sırtını dönebilir, onları zor duruma sokacak ve zarar görmelerini sağlayacak tutum ve davranışlar sergileyebilir. ( 4/105-107, 5/13, 8/58, 22/38, 40/19 )

AHLAKSIZDIR ( FAHİŞ ) :

Ferdi menfaat beklentisi olması durumunda, “özgürlük” ve “deneyerek öğrenme” kavramlarının ardına sığınmak suretiyle toplumsal değerlere ve dini sınırlara aykırı olacak her türlü tutum ve davranışı sergileme potansiyeli mevcuttur. ( 2/169-268, 24/19 )

TUZAK KURANDIR ( MAKİR ) :

Diğer kimseleri kullanmak suretiyle dünyevi ve maddi hedeflerine erişebilmek amacıyla yalan söylemler ve davranışlarla tuzak niteliğinde gerçek dışı senaryolar üretebilir ve yandaşlarını, işbirlikçilerini bu yönde organize edebilir. Eş, dost ve akraba gözetmeksizin çevresindeki kimselerin bu aldatıcı yönlendirmeden zarar görmelerine sebebiyet verebilir. Nihayetinde oluşan sonuç ile yani tuzak kurmuş olması ile kibirlenebilir. Kurduğu tuzaktan zarar görmüş olan kimseleri de, onlar için olası en iyi sonucun bu olduğuna ikna etmeye çalışır. ( 3/54, 6/123-124, 8/30, 10/21, 12/102, 13/42, 16/26, 27/50-70, 35/10, 71/22 )

ALDATANDIR ( HADİ ) :

Yalan söylemler, samimi olmayan tutum ve davranışlar ile hedefinde olan kimseleri yanlış yönlendirir ve onların zarar görmelerine sebebiyet verir. Gerçek dışı olana itibar etmek ve diğer kimseleri de aynı tutuma sevketmek suretiyle başta kendisi olmak üzere herkesi aldatır. ( 2/9 )

İNKARCIDIR ( KAFİR ) :

Apaçık gerçeği kabul etme veya etmeme seçimi yapmak durumunda kaldığında, ferdi menfaat muhasebesi yapar. Bu hesap sonucunda zararlı çıkacağını ve zorluklarla karşılaşmak durumunda kalacağını düşünmesi halinde tereddüt etmeden gerçeği inkar eder. ( 2/19-24-34, 3/32, 4/144 )

İKİYÜZLÜDÜR ( MÜNAFIK ) : Farklı ortamlarda, farklı kimselere daima farklı farklı  davranışlarda ve söylemlerde bulunur. Tutum ve davranışları durumsallık arzeder ve menfaat prensibine göre tezahür eder. Bir başka deyişle bir konu hakkında bir kimseye ifade ettiği düşüncelerinin tam tersini bir başka kimseye ifade edebilir. Bu tutumu “ilişkileri çok iyi yönetmek” olarak addeder. ( 3/167, 4/61, 4/88-140 )

KORKAKTIR ( FEŞİL ) :

Kendisini çevresine “çok güçlü kimse” olarak yansıtmaya çalışmasına rağmen zorluklar karşısında en çok paniğe kapılan ve korkan kendisidir. Hatta kendisinin halletmesi gereken sorunlar ile yüzleştiğinde, korkusundan dolayı bu sorunun çözümünü evvelce aşağıladığı, küçümsediği, aldattığı, ihanet ettiği, inkar ettiği ve zulmettiği kimselerden talep eder. ( 8/43 )

KATİLDİR ( KATİL ) :

İçinde bulunduğu konumun ve durumun, kendi değerlendirmesine göre, imkan vermesi halinde ferdi menfaatine engel olma potansiyeli gördüğü masum kimseleri öldürmekten çekinmez. Hatta işlediği cinayetin diğerlerinin ve toplumun selameti için gerekli bir eylem olduğuna kendisini ikna edebilir. ( 2/72-91, 3/183, 33/26,  )

HIRSIZDIR ( SARİK ) :

Menfaat elde etme hırsının etkisiyle, imkanlarını genişletebilmek amacıyla doğrudan veya dolaylı olarak çevresindeki kimselerin imkanlarının kısıtlanmasına sebebiyet verir. ( 5/38, 12/70-73-81, 15/18, 60/12 )

İFTİRACIDIR ( MÜFTERİ / EFFAK ) :

İşlediği veya kimin işlediğini bildiği suçları ve günahları tereddüt etmeden diğerlerinin üzerine atabilir. “Ben yapmadım.” veya kayırdığı kimse için “O yapmadı.” diyemeyecek kadar zor durumda kalması durumunda ise “Diğerleri yüzünden yaptım.” veya “Yaptı.” diye uydurarak ( iftira atarak ) suçu yine dolaylı olarak diğerlerinin üzerine atabilir. ( 3/24, 4/50, 5/103, 6/24-112-137-138, 7/53, 10/30-60-69, 11/21, 16/87-105-116, 25/4, 26/222, 28/75, 29/13, 45/7, 46/28, 60/12 )

SUÇLUDUR ( MÜCRİM ) :

İblis’in zihin kontrolü altında olması nedeniyle sürekli olarak toplumsal vicdana ve dini hususlara aykırı tutum ve davranış sergilemektedir. ( 6/55-123-124-147, 7/40-84-133, 8/8 ..... )

GÜNAHKARDIR ( FASIK / ESİM ) :

Tutum, davranış ve düşünceleri Allahü Teala’nın bildirdiği dini kurallara aykırı olup, günah kapsamına girmektedir. ( 2/26-99-197 ..... 44/44, 68/12, 83/12 )

DÖNEKTİR ( MÜRTED / NAKİS ) :

Olayların seyrinin ferdi menfaatine ters sonuçlanacağını hissetmesi durumunda, birlikte hareket etmekte olduğu yoldaşlarıyla yolunu ayırabilir. Hatta kendisinin zarar görmemesi için, zarar sonucunu doğuracak unsurların sadece yoldaşlarını etkilemesini sağlayabilmek için çalışır. ( 2/217, 5/54, 8/48 )

AZGINDIR / İLERİ GİDENDİR ( MU’TED / MÜFRAT ) :

Kibir ve menfaat beklentisinin yoğun etkisiyle her türlü vicdani, ahlaki ve dini sınırı aşma eğilimi gösterir. ( 5/87, 6/119, 7/55, 9/10, 10/74, 50/25, 68/12, 83/12 )

ACİZ KILMAYA ÇALIŞANDIR ( MUACİZ ) :

Doğrudan veya dolaylı ilişki de olduğu kimseleri, gücü nispetinde, zayıf düşürmeye, aciz ve çaresiz bırakmaya çalışır. Böylelikle onlar üstünde hakimiyet kurmayı planlar. ( 6/134, 8/59, 9/2-3, 10/53, 11/20, 11/33, ...... 34/38, 72/12 )

ŞÜPHECİDİR ( MÜMTER / MÜRTAB / MURİB ) :

Asla kimseye güvenmez, herkesten ve her şeyden şüphe duyar, herkesi ve her şeyi kendisi için bir risk faktörü olarak görür. ( 2/147, 3/60, 6/114, 10/94, 40/34, 50/25 )

SAVSAKLAYAN ( MÜAVVİK ) :

Bir işi gereği gibi yapmak yerine, yapmış gibi görünerek durumu idare etmeye çalışır. İşini gereği gibi yapmaması nedeniyle oluşacak sorunlardan dolayı da çevresindekileri suçlar. ( 33/18 )

BATILCIDIR ( MÜBTIL ) :

Menfaatine ters olan gerçekleri ve doğruları batıl kılmaya, böylelikle kendisine fayda üretmeye çalışır. ( 7/173, 29/48, 30/58, 40/78, 45/27 )

HIRSLIDIR ( HARİS ) :

Hedeflediği ferdi menfaate erişmek hususunda saplantılı arzuya kapılmıştır. Bu hedefine erişebilmek için kendisi dahil olmak üzere herkese zarar verebilir. ( 2/96 )

SAPIKTIR ( DALL, MÜDILL ) :

Daimi olarak doğruluk ve gerçek yönünde tutum ve davranış sergileme yeteneğinden yoksundur. Doğruluktan sapmıştır. (   1/7, 18/51, 26/20, 28/15, 37/69, 56/92 )

MÜSRİFTİR ( MÜSRİF ) :

Hedefleri doğrultusunda nimeti heba etmeyi göze alır. Örneğin 2 birimlik nimete dayalı ferdi menfaati için 10 kişinin menfaat sağlayacağı 10 birimlik nimeti yok edebilir. ( 5/32, 6/141, 7/31, 7/81, 10/12, 10/83, 21/9, 26/151, 36/19, 40/28, 40/34, 40/43, 43/5, 44/31, 51/34 )

ORTAK / EŞ KOŞANDIR ( MÜŞRİK ) :

Kibir obsesyonu ve hırs nedeniyle kendisini ilahi bir mevkide addederek Allah'a şirk koşar ve çevresindekilerin de kendisini ilah gibi yüceltmelerini bekler. Ayrıca menfaat sağlamayı umduğu diğerlerini de Allah'a ortak koşarak, onlara biyad ve kulluk eder. ( 2/96 )

GÖSTERİŞ YAPANDIR ( MÜRAİ ) :

Tüm eylemlerini samimiyetsiz şekilde icra eder. Tek amacı bu sahte davranışlarla itibar elde edebilmek, diğer kimselerin aciz ve yoksun hissetmelerini sağlayabilmek ve bu yolla aldatıcı tatmin elde edebilmektir. ( 107/6 )

SAVURGANDIR  ( MÜBEZZİR ) :


Nimetlerin kıymetini bilmez. İhtiyaç fazlasının ihtiyacı olup da yoksun kalmışlara verilmesindeki erdemden habersiz olarak nimetleri ziyan eder. ( 17/26-27 )

Aşağıda yer alan “Şeytanlık Testi” sorularının cevap anahtarı vicdanda gizlidir.
1- Kendinizi özel, farklı ve diğer insanlardan üstün görür müsünüz?
2- Her girdiğiniz ortamda öne çıkmayı ve ilgi odağı olmayı arzular mısınız?
3- Daima en son sözü söyleyen olmayı ister misiniz?
4- Paranın satın alamayacağı hiçbir şey olmadığına inanır mısınız?
5- İnsanın hayattaki amacının güç, makam ve paraya ulaşmak olduğunu düşünür müsünüz?
6- En fazlaya ulaşmaya mı en azla yetinmeye mi çalışırsınız?
7- Başkaları zarar görecek dahi olsa, menfaat hedefiniz doğrultusunda yalan söylemeyi uygun bulur musunuz?
8- Çevrenizdeki insanların size hizmet etmek için yaratılmış oldukları hissine kapılır mısınız?
9- İnsanın insanı yönetmesinin gerekliliğine inanır mısınız? Bir başka deyişle toplumda yönetenler ve yönetilenler olması gerektiğine inanır mısınız?
10- İnsanlara asla güvenilmemesi ve herkesin, her şeyin kontrolünüz altında olması gerektiğini düşünür müsünüz?
11- Hiç ihanet ettiniz mi?
12- Ortama ve duruma göre mi davranış ve tutum sergilersiniz, yoksa her ortamda daima karakteriniz doğrultusunda tutum ve davranış mı sergilersiniz?
13- Sizce “ahlaki değerler” kavramı kişiden kişiye göre değişen göreceli bir kavram mıdır?
14- “Dostluğun” da bir çeşit menfaat ve karşılıklı çıkar ilişkisi olduğunu düşünür müsünüz?
15- Hayatta her zaman adil olmak gerekmediğine inanır mısınız?
16- Çevrenizde gelişen veya sebebi olduğunuz, ancak sonucunda menfaat sağlayacağınız bir çatışma, huzursuzluk ve kaos ortamını destekler ve  bundan haz alır mısınız?
17- Fiziksel görünüm, zeka ve maddi imkan unsurlarının insanlar arasındaki derecelendirme kriterleri olması gerektiğine inanır mısınız?
18- Gelir farklılıklarının, toplumsal dinamikler açısından gerekli olduğuna inanır mısınız?
19- İnsanın kendi kaderini kendisinin yarattığını, her türlü sonucu kendisinin belirleyebileceğini düşünür müsünüz?
20- Sizce bir hedef doğrultusunda gösterilen gayret, hedeflenen sonuca ulaşılıp ulaşılamamasından daha önemli olabilir mi?
21- Kötülüğün de iyiliğin de insanların  değer yargılarına göre değişebilen göreceli kavramlar olduklarını düşünür müsünüz?
22- İnsanları size risk ve tuzak potansiyeli olarak görüp sürekli endişe ve korku duyar mısınız?
23- Menfaat için başkalarını aldattığınız ve tuzağa düşürdüğünüz oldu mu?
24- Hiç birisine iftira attınız mı?
25- Sevilmeyi mi, korkulmayı mı tercih edersiniz?
26- «Ben onlara yapmasam, onlar bana yapacak.» düşüncesiyle yapmış olduğunuz ve başkalarının zarar gördüğü eylemleriniz oldu mu?

No comments:

Post a Comment