Allahü Teala, insanlar
arasında madde ötesi bir etkileşim ve iletişim olduğunu, bir insanın düşüncesi,
davranışı, tutumu ve eylemiyle mesafeden veya konumdan bağımsız olmak üzere bir
diğerinin yaşam koşullarını etkileyebileceğini Mücadele ve Bakara surelerinin aşağıdaki
ayetlerinde beyan etmektedir.
Mücadele 58/4 - Fe men lem
yecid fe siyamu şehreyni mütetabi'ayni min kabli en yetemassa fe men lem yestetı fe ıt'amu sittine miskinen
zalike li tu'minu billahi ve resulihi ve tilke hududullahi ve lil kafirine
azabun elim ( O halde kim imkan bulamazsa,
dokunmadan önce iki ay ard arda oruç tutsun.
Kimin istidatı yoksa, altmış yoksulu yedirsin.
Bu, Allah’a ve O’nun resulüne inanmanız
içindir. Bunlar Allah' ın hudutlarıdır. İnkarcılar için elim azap vardır. )
Bakara 2/183 - Ya eyyühellezine amenu kütibe aleykümüs sıyamü kema kütibe alellezine min kabliküm lealleküm tettekun ( Ey o inananlar, oruç o sizden öncekilerin üzerine yazıldığı gibi sizin üzerinize de yazılmıştır. Umulur ki sakınırsınız. )
Bakara 2/184 - Eyyamen ma'dudat fe men kane minküm merıdan ev ala seferin fe ıddetün min eyyamin uhar ve alellezine yütıykuneh fidyetün taamü miskın fe men tetavvea hayran fe hüve hayrun leh ve en tesumu hayrun leküm in küntüm ta'lemun ( Adedi belirli günlerdir. O halde sizlerden kim hasta veya seferde olursa sonraki günlerden müddeti doldursun. Yoksulları beslemek O’ na itaat edip dayananların üzerine fidyedir. İsteyerek hayır yapan kimse için o ona hayırlıdır. Eğer bilmiş olursanız oruç tutmanız size daha hayırlıdır. )
Ayette de görüleceği üzere “60
gün oruç tutmak”, “60 yoksulu yedirmek” veya "Oruç tutmak", "Yoksulu yedirmek" ile aynı anlama gelmektedir.
Dolayısıyla, belirli bir coğrafi konumdaki bir insanın oruç tutması, yani temel
ihtiyaçlardan Allah’ın hudutları çerçevesinde yoksun kalması, bir başka
konumdaki insanın karşısına bu temel ihtiyaçlarını karşılayabileceği
fırsatların çıkmasına sebebiyet vermektedir.
Bir başka deyişle, inanan
kulların Allah’ı ve O’nun zor durumda olan diğer kullarını düşünerek okuma, zekat, oruç, sadaka, iyilik,
yardımseverlik gibi hayırlara vesile olan eylemleri sebatkar ve fedakar bir
şekilde icra etmeleri, zor durumda olan kulların durumlarının düzelmesine
dolaylı olarak etki etmektedir. Bu durum, ilahi sistemdeki insanlar arası ağ bağlantısının aktif olarak işlev görmekte
olduğunu ortaya koymaktadır.
No comments:
Post a Comment