Kur'an'da "Alemler üzerine üstün kılınma / olma" ifadesi hem Allahü Teala için, hem İsrailoğulları kavmi için, hem de isimleri zikredilen bazı haberciler için kullanılmaktadır.
"Alem" kelimesi telafuzu itibarıyla iki anlama da gelebilmektedir.
âlem = Allahü Teala haricindeki tüm yaratılmışlar. ( Çoğul : "âlemin" ) ( Ancak ayetlerde, kainat veya yıldız sistemleri gibi alt yaratılış kategorileri için de "âlem" kelimesi kullanılmış olabilir. )
alem = Büyük bilgin ( Çoğul : "a'lam" )
İlgili ayetler şöyledir.
a-Allahü Teala'nın Alemler Üzerine Üstün Olması
2/251 - Fe hezemuhüm bi iznillahi ve katele davudü calute ve atahüllahül mülke vel hıkmete ve allemehu min ma yeşa ve lev la def'ullahin nase ba'dahüm bi ba'dıl le fesedetil erdu ve lakinnELLAHE ZU FADLİN ALEL ALEMIN ( Böylece Allah’ ın izni ile onları hezimete uğrattılar. Davud Calut’ la savaştı. Allah ona mülkü, hükümdarlığı ve sırrı verdi. Ona o dilediğinden öğretti. Şayet Allah insanları birbirleriyle savmasaydı yer bozguna bulanırdı. Lakin kesinlikle ALLAH ALEMLERİN ÜZERİNE ÜSTÜNLÜK VE LÜTUF SAHİBİDİR.)
3/97 - Fıhi ayatün beyyinatün mekamü ibrahım ve men dehalehu kane amina ve lillahi alen nasi hıccül beyti men istetaa ileyhi sebıla ve men kefera fe innELLAHE ĞANİYYÜN ANİL ALEMIN ( Onun içinde açık deliller olan ayetler, İbrahim’ in makamı vardır. Kim oraya girerse güvende olur. Ona yol bulmaya istidatı olan kimseler için, evin hacedilmesi Allah için insanların üzerinedir. Kim inkar ederse, kesinlikle ALLAH ALEMLERİN ÜZERİNE GANİDİR. )
b- İsrailoğullarının Alemler Üzerine Üstün Olması
2/47 - Ya BENİ İSRAİLezküru nı'metiyelletı en'amtü aleyküm ve enni FADDALTÜKÜM ALEL ALEMİN ( Ey İSRAİLOĞULLARI, o üzerinize verdiğim nimeti ve SİZİ ALEMLERİN ÜZERİNE ÜSTÜN KILDIĞIMI HATIRLAYIN. )
2/122 - Ya BENI İSRAILezküru nı'metiyelletı en'amtü aleyküm ve ENNI FADDALTÜKÜM ALEL ALEMIN ( Ey İSRAİLOĞULLARI, üzerinize nimet verdiğim o nimeti hatırlayın. Kesinlikle BEN SİZLERİ ALEMLERİN ÜZERİNE ÜSTÜN KILDIM. )
45/16 - Ve lekad ateyna BENI İSRAIL el kitabe vel hukme ven nübüvvete ve razaknahüm minet tayyibati ve FADDALNAHÜM ALEL ALEMIN ( Ve İSRAİLOĞULLARI' na kitabı, hükmü ve haberciliği verdik. Onları temizlerinden rızıklandırdık. ONLARI ALEMLERİN ÜZERİNE ÜSTÜN KILDIK. )
c- Habercilerin Alemler Üzerine Üstün Olması
3/33 - İnnellahestafa ADEME ve NUHAN ve ALE İBRAHIME ve ALE IMRANE ALEL ALEMIN ( Kesinlikle Allah, ADEM’ i, NUH’ u ve İBRAHİM' İN AİLESİNİ ve İMRAN’ IN AİLESİNİ ALEMLERİN ÜZERİNE SEÇTİ. )
6/86 - Ve İSMAIYLE ve ELYESEA ve YUNÜSE ve LUTA ve KÜLLEN FADDALNA ALEL ALEMIN ( Ve İSMAİL, ELYESEA, YUNUS ve LUT'u da. HEPSİNİ ALEMLERİN ÜZERİNE ÜSTÜN KILDIK. )
7/140 - Kale eğayrallahi ebğıyküm ilahen ve HÜVE FEDDALEKÜM ALEL ALEMIN ( “O SİZİ ALEMLERİN ÜZERİNE ÜSTÜN KILMIŞKEN, size ilah olarak Allah’tan başkasını mı arayayım?” dedi. )
44/32 - Ve lekadIHTERNAHÜM ALA ILMİN ALEL ALEMİN ( Ve ONLARI İLİM ÜZERİNE ALEMLERE ÜSTÜN SEÇTİK. )
Alemlere
üstün olabilecek tek olgunun “Rabbül Alemin” ( Alemlerin Rabbi ) olan Allahü
Teala olabileceği düşünüldüğünde, Allah'ın dışındaki varlıkların nitelendiği
ayetlerde geçen "Alemin" kelimesi "Kainat, Yıldız Sistemleri" gibi alt yaratılışları mı tanımlamaktadır? Bu ayetlerdeki "Alemin" kelimesi "Büyük Bilginler"
anlamına geliyor olabilr mi? Yani “bilgi” açısından diğer varlıklara göre üstün kılınma durumunun
vurgulanması söz konusu olabilir mi? ( "Alim" ( Bilgin ) kelimesinin çoğulu
"Ulema" kelimesidir. Ancak burada üzerinde durulan kelime
"Alem" ( Büyük Bilgin ) kelimesidir. )
No comments:
Post a Comment