Çeviri

Wednesday, January 23, 2019

İnsanın Boynuna Elzem Kılınan Kuş

17/13 - Ve külle insanin ELZEMNAHU TAİRAHU FI UNUKIH ve nuhricü lehu yevmel kıyameti kitaben yelkahü menşura ( Ve her insana, KUŞUNU BOYNUNA ELZEM KILDIK. Ayağa kalkış gününde onlara, yayımlanmış olarak atılan kitabı çıkarırız. )

Ayette yer alan "Elzemnahu tairahu fı unukıh" ( Kuşunu boynuna elzem kıldık.) ifadesinin "Tair" kelimesini müteşabih olarak ( teşbihsel / benzetmeli ) içerdiği görülmektedir. "Tair" kelimesi "Uçan, Uçucu, Kuş" anlamlarını barındırmaktadır. 

8/12 - İz yuhıy rabbüke ilel MELAİKETİ ennı meaküm  fe sebbitüllezıne amenu seülkıy fı kulubillezıne keferur ru'be FADRİBU fevkal A'NAKI vadribu minhüm külle benan ( Zamanında Rab’bin MELEKLERE "Kesinlikle ben sizinle birlikteyim. İnananlara sebat verin. İnkarcıların kalplerine korku atacağım. O halde BOYUNLARININ üstüne VURUN ve onların tüm parmaklarına vurun." diye vahyediyordu. )

8/12 kodlu ayette de yine "A'nak" ( Boyun ) kelimesi geçmekte ve boyunlara vurulmasından, dolanmasından* bahsedilmektedir. "Tair" ve "Melek" kelimelerinin "A'nak" ( Boyun ) kelimesi ile birlikte kullanılması "Tair" ( Uçan, Kuş ) kelimesiyle "Melek" kavramının ifade edilmekte olduğu izlenimi oluşturmaktadır. Fatir suresinin 35/1 kodlu ayetinde "Meleklerin ikişer, üçer, dörder kanatlı resuller olduklarının" bildirildiği dikkate alındığında, insanın "Uçan" olarak algılayacağı bir varlıktan yani melekten söz edilmiş olma ihtimali ortaya çıkmaktadır.

* Ayette geçen "Fadribu" ( O halde vurun ) fiilinin de esas itibarıyla 24/31 kodlu ayette geçen "Yadribne" ( Dolasınlar ) anlamında yani "Dolamak" anlamında kullanılmış olma ihtimali güçlenmektedir.

24/31 .... ve YADRİBNE bi humurihinne ala cüyubihinne .... ( ..... örtülerini, bezlerini yakalarının, koyunlarının üzerine DOLASINLAR. )

Meleklerin insana vekil olma durumu 32/11 kodlu ayette geçen "Ölüm meleğinin insana vekil olması" kavramından hatırlanabilmektedir. Dolayısıyla "Uçanın / kuşun insanın boynuna elzem kılınması" ifadesi, meleklerin döngü sonunda insanların akıbetleri hususunda sorumlu ve vazifeli olduklarını göstermektedir.

Ayrıca, her ayet gibi çoklu anlamları olan bu ayette yer alan “Tayr” ( Kuş ) kelimesinin, her varlığın yaşam süreci içindeki düşüncelerini, söylemlerini ve eylemlerini yani faaliyetlerini içeren “Veri Tabanını” ( “Kitabını” ) temsil ediyor olması da kuvvetle muhtemeldir. 





No comments:

Post a Comment