Çeviri

Monday, September 5, 2022

Ruh, Kalp, Vicdan ve Hatırlatıcı Kur'an

Yaratılışın kaynak kodlarını ve ilahi kozmik bilgileri içeren Kur'an, Rab tarafından beşere üflenmek suretiyle Nefs / İnsan adı verilen idrakli varlığın tezahürünü sağlayan ruhun ( bilgi, bilinç ) bir yansımasıdır.

32/9 Summe sevvahu ve NEFEHA FİHİ MİN RUHİHİ ve ceale lekumus sem'a vel ebsara vel efideh kalilen ma teşkurun

( Sonra onu düzenleyip şekillendirdi ve İÇİNE RUHUNDAN ÜFLEDİ. Size kulaklar, gözler ve gönüller oluşturdu. Ne az şükrediyorsunuz. )

Bu nedenledir ki Neml suresinin 102. ayetinde Kur'an'ı insana indirenin "Kutsal Ruh" olduğu bildirilmektedir.

16/102 Kul NEZZELEHU RUHUL KUDUSİ min rabbike bil hakki li yusebbitellezine amenu ve huden ve buşra lil muslimin

( De ki: "Onu ( Kur'an'ı ), o inananlara sebat vermek için ve teslim olanlara yönlendirme ve müjde olarak Rab’binden KUTSAL RUH İNDİRDİ." )

Ayetlerde Kur'an'a atfen yer alan "Hatırlatmadır" ve "Hatırlamaz mısınız?" ifadelerinin sıkça tekrarlanmasının nedeni Kur'an ilminin zaten insanda mevcut ve kayıtlı durumda olduğu gerçeğinin bildirilmek istenmesidir. 

12/104 Ve ma tes'eluhum aleyhi min ecr in huve illa ZİKRUN lil alemin

( Ve onun üzerine onlara ödülden sual etmiyorsun. Kesinlikle o ancak alemler için HATIRLATMADIR. )

81/25 Ve ma huve bi kavli şeytanin recim

( Ve o kovulmuş şeytanın sözü değildir. )

81/27 İn huve illa ZİKRUN lil alemin

( Kesinlikle o ancak alemler için HATIRLATMADIR. )

11/114 Ve ekimis salate tarafeyin nehari ve zulefen minel leyli innel hasenati yuzhibnes seyyiat zalike ZİKRA LİZ ZAKİRİN

( Ve gündüzün iki kenarında ve gecenin saçaklarında duaya kalkın. Kesinlikle iyilikler kötülükleri giderir. Bu HATIRLAYANLAR İÇİN HATIRLATMADIR. )

16/17 E fe men yahluku ke men la yahluk E FE LA TEZEKKERUN

( E peki yaratan yaratmayan gibi midir? HALA HATIRLAMAZ MISINIZ? )

19/67 E ve LA YEZKURUL insanu enna halaknahu min kablu ve lem yeku şey'a

( İnsan onu, o hiçbir şey değilken, önceden nasıl yarattığımızı HATIRLAMAZ MI?  )

19/67 kodlu yukarıdaki ayette yer alan "insanın yaratılışını hatırlaması" ifadesi konu bağlamında dikkat çekici bir delil niteliğindedir.

23/85 Seyekulune lillah kul E FE LA TEZEKKERUN

( "Allah için." diyecekler. De ki: "O HALDE HATIRLAMAZ MISINIZ?" )

Ruhun yansıması olan ve insanda zaten kayıtlı "bulunan" bilgilerin halk arasında kullanılan kavramsal karşılığı "Vicdan" kelimesidir. "Vicdan" ( Bulma, Bulunma, Bulunan ) kelimesi "Vecd" ( Bulmak ) ve "-an" ( gibi olan ) kelimelerinden oluşmaktadır. Yani "Vicdan" kelimesi esasen "İnsanda bulunan bilgi" anlamını temsil etmektedir. ( "Bulmak" ve "Bilmek" kelimeleri de zaten ortak fonetik ve semantik BL köküne sahiptirler. )

Vicdanın ve ruhun maddi temsili ise "Kalp"'tir. Bu nedenledir ki ayetlerde "Kur'an'ın kalbe inmesi" ve "Kalpleri katılaşanlar" ifadeleri yer almaktadır. ( Halk arasında kullanılan "Kalpsiz" ve "Vicdansız" ifadelerinin batini kaynağı da ayetlerdeki bu ifadelerdir. )

26/193 Nezele bihir RUHUL emin

( Onu güvenilir RUH indirdi. )

26/194 Ala KALBİKE li tekune minel munzirin

( Uyarıcılardan olman için SENİN KALBİNE, )

2/74 Summe KASET KULUBUKUM min ba'di zalike fe hiye kel hicarati ev eşeddu kasveh ....

( Sonra, bunun ardından KALPLERİNİZ KATILAŞTI da onun sertliği o taşlar gibidir. .... )

Bu bağlamda "Kalp" / "Vicdan", ruhun yani yaratılış kodlarının, ilahi kozmik bilgilerin merkezi niteliğindedir. Dolayısıyla her insan neyin doğru neyin yanlış olduğunu vicdanı sayesinde zaten bilmektedir. Halk arasında kullanılan "Elini vicdanına koy." ve "Vicdanına sor." cümlelerinin kaynağı da bu gerçeğe dayanmaktadır. Kur'an'da yer alan ve "bile bile yanlış yapma" hususunu vurgulayan "Ve entum ta'lemun" ( Ve bilmenize rağmen / Bile bile ) ifadesi de bu gerçeğin delili niteliğindedir.

2/42 Ve la telbisul hakka bil batili ve tektumul hakka VE ENTUM TA'LEMUN

( Ve gerçeği batıl ile örtmeyin ve BİLE BİLE gerçeği gizlemeyin.  )

İşte Kur'an, insana, ruhunu, vicdanını yani öz bilgilerini hatırlatma işlevi gören ve ruhun madde prangasından kurtularak aktive olmasını ve nefsin doğruluk yolunda devamlılığını sağlayan bir frekansı kaynağıdır. Bu bağlamda insanın tek yargılayıcısının vicdanı, ruhu yani kendi nefsi olduğu da ortaya çıkmaktadır.

17/14 İkra' kitabek kefa bi nefsikel yevme aleyke hasiba

( Kitabını oku. O gün nefsin, hesap görücü olarak sana yeter. )

No comments:

Post a Comment