"Salat/h" / Salavat" ( Dua / Dualar ) kelimeleri kök dil itibarıyla aşağıdaki kelimelerde de tezahür etmektedir.
Salut/e ( Fra. / İng. ) = Selâm, Selamlama, Kurtulma
Salvation ( İng. ) = Kurtuluş
Kur'an'da yer alan "Ekimus salah" ( Duaya kalkın / Duayı kaim kılın ) ifadesi her inananın Rab'bi hatırlamak, O'ndan magfiret dilemek, O'na şükretmek ve O'na olan bağlılığını beyan etmek için sürekli ve döngüsel olarak uyguladığı bireysel veya toplu seansı tanımlamaktadır. Genel uygulaması, tekrarlanan fiziksel bir ritüel formatında olan "Salat" esasen frekans yükseltici niteliği olan ruhsal / zihinsel bir meditasyon ve konsantrasyon eylemidir. Zira zihinsel yönü olmadan yani frekans değişimine bağlı düşünce ve davranış değişikliğine vasıta olmaksızın sadece fiziksel olarak icra edilen "Salat"ın bir işlevi olmayacağı aşikardır. Zaten bedensel "Salat"ın amacı, fiziksel ( bedensel ) çok tekrar vasıtasıyla zihinsel değişimin tezahür ettirilmesidir. Nihai amaç Allahu Teala'nın daima hatırlanması suretiyle kötülüklerden uzak durulması ve iyiliklere yönelinmesidir. Bu husus Ankebut suresinin 45. ayetinde bildirilmektedir.
29/45 Utlu ma uhiye ileyke minel kitabi ve EKİMİS SALAH İNNES SALATE TENHA ANİL FAHŞAİ VEL MUNKER VE LE ZİKRULLAHİ EKBER vallahu ya'lemu ma tasneun
( O sana kitaptan vahyedileni oku ve DUAYA KALK. KESİNLİKLE DUA AHLAKSIZLIKTAN VE KÖTÜLÜKTEN, İNKARDAN ALIKOYAR. ALLAH'I HATIRLAMAK EN BÜYÜĞÜDÜR. Allah o ürettiklerinizi bilir. )
Ayette nihai amaç olan "Zikrullah" ( Allah'ı hatırlamak )'ın fiziksel "Salat" ritüelinden çok daha büyük olduğu da ayrıca bildirilmektedir.
"Salat" seansının fiziksel kısmının "Kıyam" ( Ayağa kalkış ), "Rüku" ( Eğilme ) ve "Secde"'den ( Yere kapanma ) oluştuğu ayetlerde zikredilmektedir.
2/43 Ve ekimus salate ve atuz zekate verkeu mear rakiin
( Ve duaya kalkın, zekatı verin ve eğilenlerle birlikte eğilin. )
22/77 Ya eyyuhellezine amenurkeu vescudu va'budu rabbekum vef'alul hayra leallekum tuflihun
( Ey o inananlar, eğilin, yere kapanın ve Rab’binize kulluk edin. Hayır yapın. Umulur ki iflah olursunuz. )
"Salat"ın, Allah'ın hatırlanmasına ve buna bağlı olarak zihinsel / ruhsal bir hal değişimine de vasıta olduğu şu ayetlerden anlaşılmaktadır.
20/14 İnneni enallahu la ilahe illa ene fa'budni ve EKİMİS SALATE Lİ ZİKRİ
( Kesinlikle ben, ben Allah' ım. Benim haricimde ilah yoktur. O halde bana kulluk et ve BENİ HATIRLAMA İÇİN DUAYA KALK. )
23/2 Ellezine hum fi salatihim haşiun
( Onlar dualarında korkanlar, ürkenler, ürperenlerdir. )
Ayette dua esnasındaki duygusal ( zihinsel / ruhsal ) durum değişikliği tanımlanmaktadır.
107/5 Ellezine hum an salatihim sahun
( Onlar dualarında habersizdirler. )
Ayette, fiziksel olarak dua seansı uygulamalarına rağmen zihinsel olarak esas amaçtan çok uzak olanlara işaret edilmektedir.
"Beş vakit" olduğu bilinegelen "Salat" vakitlerinden bahsedilen ayetler ise şöyledir.
11/114 Ve EKİMİS SALATE TARAFEYİN NEHARİ VE ZULEFEN MINEL LEYLİ innel hasenati yuzhibnes seyyiat zalike zikra liz zakirin
( Ve GÜNDÜZÜN İKİ KENARINDA VE GECENİN SAÇAKLARINDA DUAYA KALKIN. Kesinlikle iyilikler kötülükleri giderir. Bu hatırlayanlar için hatırlatmadır. )
Ayette yer alan "Tarafeyin nehari" ( Gündüzün iki kenarı ) ifadesinin "Fecr" ( Şafak ) ve "Gurub" ( Gün batımı ) zamanları olması ve bu ifadelerin aynı zamanda "Zulefen* minel leyli" ( Gecenin saçakları )' nı temsil ediyor olması kuvvetle muhtemeldir. Zira "Saçak" bir olgunun "uç noktasını" tanımlamaktadır. Bu bağlamda "Gecenin saçakları" ifadesi "Fecr" ( Şafak ) ve "Gurub" ( Gün batımı ) vakitlerini tanımlamakta gibidir. ( * "Zuluf" kelimesi "Yüzün iki yanından sarkan saç lülesi" anlamında da kullanılmaktadır. )
17/78 EKİMES SALATE Lİ DULUKUŞ ŞEMSİ İLA ĞASEKİL LEYLİ VE KUR'ANEL FECR inne kur'anel fecri kane meşhuda
( GÜNEŞ'İN BATIŞINDAN GECENİN KARARTISINA KADAR DUAYA KALK. TANYERİ AĞARMASINDAKİ ŞAFAK VAKTİ OKUMASI. Kesinlikle şafak vakti okuması şahit olunandır. )
Yukarıdaki ayette yine "Fecr" ( Şafak ) ve "Gurub" ( Gün batımı ) vakitleri belirtilmektedir.
2/238 HAFİZU ALES SALEVATİ VES SALATİL VUSTA ve kumu lillahi kanitin
( DUALARI VE ORTA DUAYI GÖZETİP KORUYUN. Allah için saygılı durup itaat ederek ayağa kalkın. )
Yukarıdaki ayette ise "Fecr" ( Şafak ) ve "Gurub" ( Gün batımı ) vakitleri haricindeki "Vusta" vakti yani "Gün ortası" vakti bildirilmektedir. Bu durumda ayetlerde esasen 3 dua vaktinden bahsedilmekte gibidir ki bu da günün ana bölümleri olan "Sabah", "Öğle" ve "Akşam" vakitleridir.
No comments:
Post a Comment