4 Temmuz 2017 Salı

İman ( İnanç )

İman ( İnanç ) kavramını kısaca, bir olgunun, bir olayın veya bir sözün var olduğunu, gerçek olduğunu kabul etmek olarak tanımlayabiliriz.
 
İnsanlardan bir çoğunun Allah inancı konusunda şu söylemini duyarız. "Ben sadece Allah'a inanırım. Kitapmış, peygambermiş gerisi beni alakadar etmez." Bu söylem şu ironik cümle örneğine benzemektedir. "Ben yerçekimine inanırım. Elma ağaçtan düşmüş vesaire beni alakadar etmez."
 
İnanç sisteminin çalışabilmesi için, inanca konu olan ana kavram ile onun sonuçları olan ve onun etki alanında olan parametrelerin de sistem içinde konumlandırılmaları gerekir. Allah inancı konusundan örnek verecek olursak, bir insan Allah'a inandığını söyleyip, O'nun kitabı olan Kur'an'daki ilme itibar etmiyorsa inançtan söz edilebilir mi? "Allah" kelimesini Kur'an sayesinde bilen bir insanın Kur'an'a itibar etmemesi çelişkili bir durumdur. Diğer bir deyişle, "Varlığı Kabul" ancak "Varlığın Etkilerini ve Sonuçlarını" red olabilir mi?
 
Kur'an ayetlerinde bu konu detaylı bir şekilde bildirilmiştir. "Allah'ın varlığına inanç" ile "Allah'ın kelamına inanç" arasında anlamsal farklılık bulunmaktadır. Zira, "varlığı kabul" ancak "varlığın etkilerini ve sonuçlarını" red hususu şeytani yaklaşımın yani "isyanın" kapılarını açar. Şeytan'da Allah'a inanmaktadır. Ancak kelamına itirazı ve isyanı söz konusudur. Bu durumda gerçek ve samimi bir inançtan söz etmek mümkün olabilir mi?
 
Kur'an'da "Allah'a inanmak" ifadesinin mutlak surette "Ahirete inanmak" ifadesiyle birlikte "amene billahi ve yevmel ahıri" ( Allah'a ve ahiret gününe inanan ) olarak yer aldığı görülmektedir. Bu iki ifadeyi birlikte, yanyana içeren ayet adedinin 21 olması da, "Ruh" kavramıyla olan ilintiyi ortaya koymaktadır. ( Ruh kelimesi kitapta 21 kere tekrarlanmaktadır. )
 
"Amene billahi ve yevmel ahıri" ( Allah'a ve ahiret gününe inanan ) ifadesini içeren 21 ayet olması ve bu ayetlerin 8 farklı surede yer alması da 21 ve 8 ilintisini tekrar gündeme getirmektedir. Ayetler aşağıdadır. 
 
1- Bakara 2/8, 2/62, 2/126, 2/228, 2/232, 2/264
2- Al'i İmran 3/114
3- Nisa 4/38, 4/39, 4/59, 4/162
4- Maide 5/69
5- Tevbe 9/18, 9/19, 9/29, 9/44, 9/45, 9/99
6- Nur 24/2
7- Mücadele 58/22
8- Talak 65/2
 
Ayrıca "İyilik" kavramının tanımının yapıldığı Bakara 2/177 kodlu ayette de inanç kavramının ahiret, kitap, melek ve haberci kavramlarını da içeren bütünleşik bir sistem olduğu vurgulanmaktadır.
 
Bakara 2/177 - Leysel birra en tüvellu vücuheküm kıbelel meşrikı vel mağribi ve lakinnel birra men amene billahi vel yevmil ahıri vel melaiketi vel kitabi ven nebiyyın ve atel male ala hubbihı zevil kurba vel yetama vel mesakıne vebnes sebıli ves sailıne ve fir rikab ve ekames salate ve atez zekah vel mufune bi ahdihim iza ahedu ves sabirıne fil be'sai ved darrai ve hıynel be's ülaikellezine sadeku ve ülaike hümül müttekun ( Yüzünüzü doğu tarafına ve batı tarafına çevirmenizde iyilik yoktur. Lakin iyilik, o Allah’a , sonraki güne, meleklere, kitaba, habercilere inananlara, sevdiklerine, yakınlarına, yetimlere, yoksula, yolda kalmışa, dilenenlere, boyunduruk içindekilere sevgiyle mal verenlere, duaya kalkanlara, zekatı verenlere, ahdettiklerinde ahdlerini ifa edenlere, zorlukta, sıkıntıda, darlıkta ve zor savaş zamanında sabredenleredir. İşte onlar doğrudurlar ve işte onlar sakınırlar.  )
 
 
 
 
 
 
 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder