"Neden - Sonuç döngüsü" veya "Nedensellik / Bağlantısallık / İlliyet" kavramları yaratılıştaki düalite ilkesini temsil eden kavramlar arasındadır. Yaratılıştaki her olgu bir diğerinin! sonucu, bir diğerinin! ise nedenidir. Bu durum esasen tüm varlıkların birbirleriyle ilintili olduğunu ve "tek bir bütünü" temsil ettiklerini ortaya koymaktadır. Bir başka deyişle yaratılışta "diğeri" diye bir kavram bulunmamaktadır. Bu durum kolektif bilincin ( bütüncül anlayışın ) yani "Vahdet / Ünite" bilincinin de özünü teşkil etmektedir.
Big Bang ( Büyük Patlama ) olarak bilinen fenomenin, tek bir noktadan yaratılışı ve yayılışı tanımladığı düşünüldüğünde, varlıkların, birbirlerinin farklıymış gibi algılanan tezahürleri oldukları da ortaya çıkmaktadır. Bu durum, düalitenin esasen ünitenin bir tezahürü olduğunu da teyid etmektedir.
İlliyet ilkesinin varlığı kitaplarda, ilahi yazılım ( kodlama ) itibarıyla ve "neden - sonuç" ilişkisi bazında vurgulanmaktadır. Kader mekanizmasının tezahür nedeni de bu ilahi yazılımdır.
Konuyla ilgili ayetler şöyledir.
2/183 Ey o inananlar, oruç o sizden öncekilerin üzerine YAZILDIĞI GİBİ sizin üzerinize de YAZILMIŞTIR. Umulur ki sakınırsınız.
2/216 Savaş üzerinize YAZILDI. ...
9/36 Kesinlikle, Allah indinde ayların adedi oniki aydır. Gökleri ve yeri yarattığı günkü Allah YAZISINDA. ...
40-Matthew-1-22 İşte bütün bunlar, peygamber aracılığıyla konuşan RAB'BİN SÖZÜ YERİNE GELSİN DİYE OLDU.
40-Matthew-2-15 Hirodes'in ölümüne dek orada kaldı. Bu, peygamber aracılığıyla konuşan RAB'BİN SÖZÜ YERİNE GELSİN DİYE OLDU. "Oğlumu Mısır'dan çağırdım."
40-Matthew-2-23 Oraya varınca Nasıra denen kente yerleşti. Bu, peygamberler aracılığıyla konuşulan, "O'na Nasıralı denecektir" SÖZÜ YERİNE GELSİN DİYE OLDU.
Tevrat'ın aşağıdaki ayetinde düalite kavramının esasen yanıltıcı olduğu, gerçek olanın ünite bilinci olduğu illiyet ilkesinin bir temsili olan "karanlık - aydınlık" düalitesi misaliyle dolaylı olarak bildirilmektedir.
19-Psalms-139-12 Karanlık bile karanlık sayılmaz senin için, Gece, gündüz gibi ışıldar, KARANLIKLA AYDINLIK BİRDİR SENİN İÇİN.
No comments:
Post a Comment