Çeviri

Tuesday, August 12, 2025

"Seçilmişlik" meselesi

“Seçilmişlik” kavramının zihinlerde uyandırdığı ilk algı “özel, farklı, üstün niteliklere haiz olma nedenleriyle “seçilmiş olma” anlamıdır. Oysa ilahi nizamda herhangi bir varlığa atfedilmiş “seçilmişlik” kavramı o varlığın diğerlerine göre olumlu yönde farklılığını, üstünlüğünü veya müstesna özelliğini ifade etmemekte hatta bazı durumlarda tam tersini ifade etmektedir. Bunun sebebi, sınavla tekamül süreçleri sonu itibarıyla yani nihai anlamda, Allah’ın indinde hiçbir varlığın bir diğerine göre farklılık arzetmemesidir. 

Bu duruma, kişi bazında başlıca misaller, ümmi (okuma yazması olmayan) olan Hz. Muhammed'in ve cinayet suçunu işlemiş olan Hz. Musa'nın, habercilik sorumluluğu verilmek üzere "seçilmiş" olmalarıdır.

Dolayısıyla “seçilmişlik”, esasen “sorumluluk ile sınanma ve bu yolla tekamül imkanı sağlanması” anlamını içeren bir kavramdır. 

İsrailoğulları’nın inkarcılığını konu alan aşağıdaki ayet grubu, “sorunlu olanın” ıslah olabilmesi için “seçilmiş” olması hususunda net teyid içermektedir. 

44/30 Ve İSRAİLOĞULLARI'NA alçaltıcı hakir eden azap gönderdik.

44/32 VE ONLARI İLİM ÜZERİNE ALEMLERE ÜSTÜN SEÇTİK.

44/33 Ve onlara içinde apaçık sınav olan ayetlerden verdik.

44/34 Kesinlikle bunlar derler ki, 

44/35 Kesinlikle O, ANCAK İLK ÖLÜMÜMÜZDÜR. BİZLER DİRİLENLER DE OLMAYACAĞIZ.  

Tevrat’taki şu ayet de, Tevrat’ın indirildiği kavim olan İsrailoğulları’nın (Yahudi kavmi) “seçilmiş” olma kriterinin farklı olduğunu ortaya koymaktadır.

5-Deuteronomy-9-6 Şunu anlayın ki, Tanrınız RAB'bin BU VERİMLİ TOPRAKLARI MÜLK EDİNESİNİZ DİYE SİZE VERMESİNİN NEDENİ DOĞRULUĞUNUZ DEĞİLDİR. ÇÜNKÜ SİZ DİKBAŞLI BİR HALKSINIZ.

5-Deuteronomy-9-7 "TANRINIZ RAB'Bİ ÇÖLDE NASIL KIZDIRDIĞINIZI ANIMSAYIN, HİÇ UNUTMAYIN. Mısır'dan çıktığınız günden buraya varıncaya dek, RAB'BE SÜREKLİ KARŞI GELDİNİZ.

Tevbe suresinin aşağıdaki ayeti ise Arap kavmi misali üzerinden konu bağlamında teyid arzetmektedir. Zira ayette, Kur’an’ın indirildiği kavim olan Arap kavminin “seçilmiş” olma kriterinin ne olduğuna dolaylı olarak işaret edilmektedir.

9/97 ARAPLAR İNKAR VE İKİYÜZLÜLÜK, BOZUKLUK OLARAK DAHA ŞİDDETLİDİRLER. ALLAH’IN, RESULÜNE İNDİRDİĞİ HUDUTLARI BİLMEMEYE DAHA YATKINDIRLAR. Allah bilendir hakimdir.

İncil’in aşağıdaki ayetinde ise “seçim” hususu, Mesih İsa’nın, “birlikte yemek yediği kişileri seçmesi”ne ilişkin söylemi vasıtasıyla netlik kazanmaktadır.

40-Matthew-9-11 Bunu gören Ferisiler, İsa'nın öğrencilerine, "SİZİN ÖĞRETMENİNİZ NEDEN VERGİ GÖREVLİLERİ VE GÜNAHKARLARLA BİRLİKTE YEMEK YİYOR?" diye sordular.

40-Matthew-9-12 İsa bunu duyunca şöyle dedi: "SAĞLAMLARIN DEĞİL, HASTALARIN HEKİME İHTİYACI VARDIR.

Netice itibarıyla, “seçimlerden” ibaret olan ruhsal tekamül süreci, insanın da, “seçimlerini” yaparken son derece hassas ve dikkatli olmasını gerektirmektedir. 

No comments:

Post a Comment