"İmam / Emam" ( امام ) kelimesi "Ön, Önder, Önde olan, Birinci, Delil" anlamlarını içeren, çoğulu "Eimmet" olan ve Kur'an'da her üç anlamda da kullanılan bir kelimedir. Esasen "Delil" kelimesinin semantik kökeninde de "Öne konan, Göz önünde olan, Ortaya çıkarılan, Sunulan" anlamları bulunmaktadır ki bunlar "Delil, İspat" anlamlarının yansımasıdır.
"İmam / Emam" kelimesinin ebced değeri 82 ( Elif 1 + Mim 40 + Elif 1 + Mim 40 = 82 )'dir. Bu sayının nümerolojik değerinin 1 olması, "başta, önde, öncü konumunda" anlamlarının nümerik temsili niteliğindedir. Zira 1 ( Bir ) anlamına gelen Fransızca'daki "Un" ( "Ön" okunur. ) ve Almanca'daki "Ein" ( "Ayn" okunur. ) Türkçe'deki "Ön" kelimesiyle ortak köktendirler.
"İmam" kelimesinin Kur'an'da üç farklı anlamda kullanıldığı ayetler şöyledir.
a- "Önder kişi" anlamında;
2/124 Ve iz ibtela ibrahime rabbuhu bi kelimatin fe etemmehunn kale inni cailuke lin nasi İMAMA kale ve min zurriyyeti kale la yenalu ahdiz zalimin
( Ve zamanında Rab’bi İbrahim’ i kelimeler ile sınadı. Böylece onları tamamladı. "Kesinlikle ben seni insanlar için ÖNDER kıldım." dedi. "Ve soyumdan da." dedi. "Zalimler ahdime erişemezler." dedi. )
21/73 Ve cealnahum EİMMETEN yehdune bi emrina ve evhayna ileyhim fi'lel hayrati ve ikames salati ve itaez zekah ve kanu lena abidin
( Ve emirlerimizle yönlendirsinler diye onları ÖNDERLER kıldık. Onlara hayırlar yapmayı, duaya kalkmayı ve zekatı vermeyi vahyettik. Bize kulluk edenler oldular. )
b- "Önder ve Delil" olan kitap anlamında;
11/17 E fe men kane ala beyyinetin min rabbihi ve yetluhu şahidun minhu ve min kablihi KİTABU MUSA İMAMEN ve rahmeh ulaike yu'minune bih ve men yekfur bihi minel ahzabi fen naru mev'iduh fe la teku fi miryetin minhu innehul hakku min rabbike ve lakinne ekseran nasi la yu'minun
( Peki ya o Rab’binden deliller üzerinde olan? Onu, ondan şahit okur. Ondan önce de MUSA'NIN KİTABINI DELİL ve rahmet olarak. İşte onlar ona inanırlar. Gruplardan kim onu inkar ederse, artık onun vadedilen yeri ateştir. O halde ondan şüphe içinde olma. Kesinlikle o Rab’binden gerçektir ve lakin insanların çoğunluğu inanmazlar. )
c- "Ön, Önünde" olarak konum anlamında;
75/5 Bel yuridul insanu li yefcure EMAMEhu
( Evet insan kendi ÖNÜNDE günah işlemeyi ister. )
No comments:
Post a Comment