Tefekkür ve okuma vasıtasıyla gerçeği idrake çabalayan insanların kaçınmaları gereken en büyük yanılgılarından biri de "varlık sebebini - hayatın anlamını" sezme sürecindeki yanlış yaklaşımlardır. Bu aşamadaki en büyük yanlış ise "Araç" ile "Amaç"ı karıştırmak olmaktadır. Zira "hayatta kalmak için yapılan işler", hayatın amacını temsil etmemektedir. Ev inşa etmek, araba üretmek, ilaç üretmek, meyve-sebze yetiştirmek, hayvancılıkla uğraşmak, teknik işlerle ve tamirat işleriyle uğraşmak veya bu işleri yapanların şirketlerinde çalışmak vb. bunların hepsi "hayatta kalabilmeyi" veya "hayatı kolaylaştırmayı" sağlayan iş konularıdır. Bir başka deyişle "Araç" niteliğindeki "sorun çözme" ve "geçici tatmin olma" eylemleridir.
Peki yukarıda anılan türde tüm sorunların sürekli olarak ortadan kalktığı yani insanın ulaşım, ısınma, serinleme, yeme, içme, cinsellik vb. tüm ihtiyaçlarının sürekli olarak tatmin edildiği düşünüldüğünde "insanın mavcudiyet amacı" ne olmaktadır? Bu hususa ilişkin sezgiler Taha suresinin aşağıdak ayetlerinde cennet tasaviri vasıtasıyla verilmektedir.
20/117 Fe kulna ya ademu inne haza aduvvun leke ve li zevcike fe la yuhricennekuma minel cenneti fe teşka
( Böylece, "Ey Adem, kesinlikle bu senin için ve eşin için düşmandır. O halde, kesinlikle sizi cennetten çıkarmasın. Yoksa meşakkat içinde bedbaht olursun." dedik. )
20/118 İnne leke en la tecua fiha ve la ta'ra
( Kesinlikle sana orada acıkmaman ve çıplak olmaman vardır. )
20/119 Ve enneke la tazmeu fiha ve la tadha
( Ve kesinlikle sen orada susamazsın ve sıcakta yanmazsın. )
Enbiya suresinin 8. ayetinde de "yemek" ihtiyacı bulunmayan varlıklardan bahsedilmektedir.
No comments:
Post a Comment