20 Temmuz 2024 Cumartesi

Hükümsüz bırakılan veya unutturulan ayetler?!

Allahu Teala tarafından Hz. Muhammed'e 22 yıllık bir süreç ( 610 - 632 ) içinde indirildiği belirtilen tüm ayetlerin yüce Kur'an'da yer aldığı bilinen bir gerçektir. Bu ayetler, Hz. Muhammed'in ve inananların içinde bulundukları veya karşılaştıkları bir olay, bir durum karşısında onlara spesifik yardım ve bilgi olması amacıyla indirildiği gibi, bu durumlardan veya olaylardan bağımsız olarak da indirilmiştir.

Bakara suresinin 106. ayetinde "bazı ayetlerin hükümsüz bırakılmasından" ve "bazı ayetlerin unutturulmasından" bahsedilmektedir.

2/106 MA NENSAH MİN AYETİN EV NUNSİHA NE'Tİ Bİ HAYRİN MİNHA EV MİSLİHA e lem ta'lem ennellahe ala kulli şey'in kadir

( AYETTEN NEYİ HÜKÜMSÜZ BIRAKIRSAK VEYA UNUTTURURSAK, ONDAN DAHA HAYIRLISINI VEYA ONUN AYNISINI GETİRİRİZ. Allah'ın kesinlikle her şeye gücü yeten olduğunu bilmez misin? )

Yukarıdaki ayete göre evvelce indirilmiş ve kitapta yer alan bir ayetten "daha hayırlısının veya onun aynısının getirilmesi" aşağıdaki koşullara bağlıdır.

1- İlgili ayetin Allah tarafından hükümsüz bırakılması ( Belirli bir andaki veya dönemdeki bir koşula bağlı olarak indirilmiş ve daha sonra geçerliliğini yitirmiş olan ve bu nedenle de yerlerine yenileri yani "daha hayırlıları" getirilmiş istisnai ayetler olabilir. )

2- İlgili ayetin Allah tarafından insanlara unutturulması ( Kitapta birçok ayetin çok kereler tekrarlanmasının yani "aynılarının getirilmesinin" sebeplerinden biri de bu olabilir. Bir ayetin çoklu tekrarının, bilinen veya bilinmeyen birçok sebebi olduğu da hatırlanmalıdır. )

Dolayısıyla, 22 yılda indirilmiş olduğu belirtilen Kur'an, bu süreç içinde belirli koşullara bağlı olarak önce indirilip sonra hükümsüz bırakılmış olan yani güncel durumda geçerliliği olmayan bazı ayetleri ve hükümsüz kılınan bu ayetlerin yerine indirilmiş olan yenilerini yani yukarıdaki ayete göre "daha hayırlılarını" içeriyor olabilir mi? Şayet durum böyleyse - ki ayet bunu teyid etmektedir - bu ayetlerin hangileri olabileceğinin düşünülmesi de başlıbaşına bir sınav niteliğindedir. Bu durum, "E fe la tetefekkerun" ( O halde fikretmez misiniz? ) ve "E fe la ta'kilun" ( O halde akletmez misiniz? ) ayetlerini de hatırlatmaktadır.

İsra suresinin 59. ayetinin yukarıdaki hususla ilgisi muhtemeldir. Zira bu ayette, ilahi nizam tarafından "Özellikle yeni ayet gönderilmemesi" hususu yer almaktadır.

17/59 Ve MA MENEANA EN NURSİLE BİL AYATİ  İLLA EN KEZZEBE BİHEL EVVELUN ... 

( Ve AYETLERİ GÖNDERMEKTEN O BİZİ MENEDEN, ANCAK EVVELKİLERİN ONLARI YALANLAMALARIDIR. ... )

Yukarıdaki ayette, Kur'an'dan sonra bir başka kitabın indirilmemesinin sebebi, her kitap indirildiğinde  o kitabın ve resulün sürekli yalanlanmış olması olarak açıklanmaktadır. Dolayısıyla büyük döngü sonuna kadar nihai kitap Kur'an olacaktır ki esasen Kur'an, zamandan ve mekandan münezzeh yapısıyla zaten her şeyi kapsayan bir ilim hazinesidir.

Aşağıdaki ayetlerde de kitap ile gelen resullerin sürekli yalanlandıkları, alay edildikleri ve hatta öldürüldükleri vurgulanmaktadır.

2/87 Ve lekad ateyna musel kitabe ve kaffeyna min ba'dihi bir rusuli ve ateyna iysebne meryemel beyyinati ve eyyednahu bi ruhil kudus e fe KULLEMA CAEKUM RASULUN BİMA LA TEHVA ENFUSUKUMUSTEKBARTUM FE FERİKAN KEZZEBTUM VE FERİKAN TAKTULUN 

( Musa’ya kitabı verdik ve ondan sonra resuller gönderdik. Meryem oğlu İsa’ya deliller verdik ve onu kutsal ruh ile destekleyip kuvvetlendirdik. O halde RESUL SİZE O NEFİSLERİNİZİN HOŞLANMADIĞI İLE HER GELDİĞİNDE KİBİRLENECEK DE BİR KISMINI YALANLAYACAK VE BİR KISMINI DA ÖLDÜRECEK MİSİNİZ?

3/183 Ellezine kalu innellahe ahide ileyna en la nu'mine li rasulin hatta ye'tiyena bi kurbanin te'kuluhun nar kul KAD CAEKUM RUSULUN MİN KABLİ BİL BEYYİNATİ ve billezi kultum FE LİME KATELTUMUHUM in kuntum sadikin

( O "Kesinlikle Allah bize, resul bize ateşin yediği kurban ile gelene kadar inanmayacağımıza ahd verdi." diyenlere de ki: "BENDEN ÖNCE RESULLER SİZE AÇIK DELİLLERLE ve o söylediklerinizle GELDİLER. O halde eğer doğrular iseniz, NEDEN ONLARI ÖLDÜRDÜNÜZ?" )

43/7 Ve ma ye’tihim min nebiyyin illa KANU BİHİ YESTEHZİUN

( Ve onlara, ALAY ETMİŞ OLDUKLARININ haricinde haberciden gelmedi. )

Netice itibarıyla, 2/106 kodlu ayete istinaden akla şu sorunun gelebileceği aşikardır. "Peki insanlar hangi ayetin hükümsüz hangisinin geçerli olduğunu nasıl bilecekler?" Bu sorunun yanıtı, tüm kitaplardaki ilmin ve ilahi kozmik kodların yaratılış esnasında içine yazıldığı "Vicdan"dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder