Çeviri

Thursday, August 11, 2016

Örtünmek : Hımar ve Cilbab

Kadınların "başlarını örtmeleri" hususu islam aleminde daima önemli bir gündem konusu olmuştur. 
 
Konuya ilişkin olarak Kur'an ayetleri incelendiğinde, Allah-ü Teala'nın, "baş örtülmesi" ile özel vurgu * yapmadığı, kadınlardan sadece müstehcen olmayacak şekilde giyinmelerini, açık saçık hallerde olmamalarını, ahlaki tavırlar içerisinde olmalarını ve sakınmalarını istediği görülmektedir.
 
( * Özel vurgu örneği, Maide suresinin 5/6 kodlu ayetinde yer almaktadır. Ayette dua öncesi yıkanması gereken vücut bölgeleri yüz, dirsekler, eller, baş, ayaklar, topuklar olarak vurgulanmaktadır. )

24/31 - Ve kul lil mü'minati yağdudne min ebsarihinne ve yahfazne fürucehünne ve la yübdıne zınetehünne illa ma zahera minha ve yadribne bi humurihinne ala cüyubihinne ve la yübdıne zınetehünne illa li büuletihinne ev abaihinne ev abai büuletihinne ev ebaihinne ev ebnai büuletihinne ev ıhvanihinne ev benı ıhvanihinne ev benı ehavatihinne ev nisaihinne ev ma meleket eymanühünne evit tabiıyne ğayri ülil irbeti miner ricali evit tıflillezıne lem yazheru ala avratin nisai ve la yadribne bi ercülihünne li yu'leme ma yuhfıne min zınetihinn ve tubu ilellahi cemıan eyyühel mü'minune lealleküm tüflihun ( Ve inanan kadınlar için gözlerinden sakınmalarını ve ayıplarını korumalarını söyle. Süslerini, onlardan o görünenler haricinde olanları ortaya çıkarmasınlar. Örtülerini, bezlerini yakalarının, koyunlarının üzerine dolasınlar. Süslerini, kocaları veya babaları veya kocalarının babaları veya oğulları veya kocalarının oğulları veya erkek kardeşleri veya erkek kardeşlerinin oğulları veya kızkardeşlerinin oğulları veya kendi kadınlarının veya o ellerinin malik oldukları veya erkeklerden akıl, kavrayış sahibi olmayan itaatkarlar veya kadınların gizli mahrem yerlerini ele geçiremeyecek olan çocuklar için olması haricinde ortaya çıkarmasınlar. Süslerinden o gizlediklerini bildirmek için ayakları ile vurmasınlar. Topluca Allah' a tevbe edin ey inananlar. Umulur ki iflah olursunuz. ) *

* Ayette öğütlenen, kadınların «örtülerini, bezlerini göğüs / yaka kısmını kapatacak şekilde konumlandırılmalarıdır.» Yani müstehcen özel bölgelerin teşhir edilmemesidir.

Ahzab 33/59 - Ya eyyühen nebiyyü kul li ezvacike ve benatike ve nisail mü'minıne yüdnıne aleyhinne min celabıbihinn zalike edna en yu'rafne fe la yü'zeyn ve kanellahü ğafurar rahıma (  Ey haberci, eşlerine, kızlarına ve inananların kadınlarına, çarşaflarını, örtülerini üzerlerine yaklaştırmalarını söyle. Bu, tanınmalarına en yakındır. Böylece eziyet edilmezler. Allah affedendir merhametlidir. ) **
 
** Ayette vurgulanan «örtünün / giysinin, vücuda yaklaştırılmak suretiyle, bilinçli veya bilinçsiz olarak açılmasının önlenmesidir.»
Ahzab 33/33 - Ve karne fı büyutikünne ve la teberracne teberrucel cahiliyyetil ula ve ekımmes salate ve atınez zekate ve etı'nellahe ve rasuleh innema yürıdüllahü li yüzhibe ankümür ricse ehlel beyti ve yütahhiraküm tathıra ( Ve evlerinizde durun. Önceki cahiliyetteki gibi süslenip, açılıp saçılarak açık saçık olmayın. Duaya kalkın, zekatı verin ve Allah' a ve O’nun resulüne itaat edin. Kesinlikle Allah, üzerinizden pisliği gidermeyi ve sizi tertemiz yaparak temizlemeyi ister, ev sahipleri. ) ***
Görüleceği üzere örtme / örtünme ile ilgili olarak Kur'an'da iki kelime yer almaktadır. Hımar ve Cilbab.
 
24/31 kodlu ayette geçen «humur» kelimesi örtü anlamına gelen «hımar» kelimesinin çoğulu, 33/59 kodlu ayetteki «celabib» kelimesi ise yine "uzun örtü / çarşaf" anlamına gelen «cilbab» kelimesinin çoğuludur. 
 
Hımar : Sıcak Arap ülkelerinde başı korumak için, kadınlar ve erkekler tarafından örtülen bezdir. 
 
Cilbab : Coğrafi bölgenin iklimine bağlı olarak hem kadınlar, hem erkekler tarafından kullanılan çarşaf niteliğinde yöresel bir giysidir.

Hımarlı kadınlar ve erkekler;
 
 

 
Yukarıdaki resimlerde görüleceği üzere bir dönem Arap kadınları yaka kısımlarında geniş boşluk bırakacak şekilde açık saçık bir giyim halindeydiler. 24/31 kodlu ayette bu duruma ilişkin açık uyarı bulunmaktadır.
 


 
Cilbablı ve Hımarlı erkekler;
 



 

 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment