Ortak kökenden Grekçe kelimeler olan Agon ( Yarışma, Rekabet ), Agony ( Istırap, Acı çekme, Can çekişme ), Ego ( Ben ), Egoist ( Bencil ) kelimelerinin anlamları farklı gibi görünse de esasen bu kelimeler toplu halde önemli bir mesaj vermektedir.
"Rekabet, bencillik kaynaklı ıstıraptır."
Bu cümle, ilk bakışta tuhaf olarak algılanabilir. Zira genel kanı "rekabetin, yapılan işlerdeki kaliteyi, faydayı artırdığı ve gelişme sağladığı" yönündedir. Hatta "rekabet olmasaydı insanlık bugünlere gelemezdi" inancı dahi mevcuttur. Bu düşünce tarzını telkin edenler, şirketler vasıtasıyla dünyayı ve insanlığı tahakküm altında tutarak sömüren küresel şeytanlardır. Onların telkin ettiği "rekabet" anlayışı, "insanların, üstün olma saplantısıyla her konuda birbirleriyle yarışmaları, birbirlerini kıskanmaları, birbirlerini risk unsuru olarak görmeleri, birbirlerine tuzaklar kurmaları ve düşmanlaşmaları" yönündedir. Bu bölücü ve ayrıştırıcı yaklaşım, insanların "Büyük BİR"i tesis edebilmelerini engellemekte ve onları, kan, gözyaşı ve "ıstırap" dolu bir dünyaya hapsetmektedir. Bir başka deyişle insanların, cehennemi, kendi elleriyle oluşturmalarına neden olmaktadır ki zaten bu da şeytanların kadim taktiğidir.
İnsanın gelişimini sağlayan "rekabet" değil, "ihtiyaçları"dır. Zira insanın, mevcut olan ve yaşam süreci içinde değişen ihtiyaçları onu doğal olarak düşünmeye, fikir üretmeye, çözüm bulmaya yönlendirmektedir. Özünde gelişim bulunan bu sürecin, birbiriyle mücadele etmek, birbirini düşman addetmek yerine, tam bir dayanışma, birliktelik ve eşit paylaşım içinde çok daha sağlıklı şekilde ilerleyeceği aşikardır. Dolayısıyla "rekabet olmasaydı insanlık bugün çok daha yüksek seviyelerde olurdu" ifadesi daha doğru olabilir.
"Rekabet" kelimesine yüklenen anlam kritik olmakla birlikte, illaki bir rekabet olacak ise o da insanın kendisiyle olan rekabetidir. Bu ifadedeki "rekabet" kelimesi, "kendini geliştirme arayışı"nı temsil etmektedir ki bu da başkalarıyla yarışmakla değil onlarla paylaşmak, birlik olmak, karşılıklı fayda ve edinim sağlayarak birlikte yükselmek ile tezahür edebilir.
RKB kökünden olan kelimeler ve anlamları şöyledir.
RİKAB : Boyunduruk, Boyunduruk altında olanlar; Kullar, Köleler; Boyun, Ense kökü
RAKABE : Boyunduruklar, Boyunduruk altında olanlar; Boyunlar, Ense kökleri; Kullar, Köleler
RAKİB : Gözeten, Kontrol eden; Rekabet eden, Yarışan
REKABET : Kıskanma, Sakınma; Gözetme; Başkalarından ileri geçmeğe çalışma, Benzerleriyle üstünlük yarışına çıkma, Başkalarını boyunduruk altına almaya çalışma
MURAKABE : Kontrol, Teftiş, Gözetim,
MURAKIB : Murakabe eden, Teftiş ve kontrol eden
RUKBA : Bekleme, Gözetme
RAKB : Gözetmek, Beklemek
REKB : Diz ile vurmak, Diz vurmak
Rekabetin, negatif bir frekans olduğu ayetlerde de doğrudan veya dolaylı olarak bildirilmiştir.
Beled suresinin aşağıdaki ayet grubunda yer alan "Akabet" ( Sarp yokuş ) kelimesi, insanın, "nefsani arzularından sıyrılması" anlamını teşbihen temsil etmektedir ki insanın var ediliş sebebi olan ve başarması gereken yegane husus da zaten budur.
90/11 Fe laktehamel AKABET
( Böylece SARP YOKUŞA tahammül edemedi. )
90/12 Ve ma edrake mel AKABET
( Ve SARP YOKUŞUN ne olduğunu sana ne bildirir? )
90/13 Fekku REKABET
( REKABETİ / YARIŞI / BOYUNDURUĞA ALMAYI / KÖLEYİ bırakmak. )
Hadid suresinin aşağıdaki ayetinde de aldatıcı dünya hayatının, beyhude ve şeytani bir "Tekasür" ( Çoklama ) "Rekabeti" olduğu dolaylı misalleme ile bildirilmektedir.
57/20 İ'lemu ENNEMEL HAYATUD DUNYA le'ibun ve lehvun ve zinetun ve TEFAHURUN BEYNEKUM VE TEKASURUN FİL EMVALİ VEL EVLADİ ke meseli ğaysin a'cebel kuffare nebatuhu summe yekunu hutamen ve fil ahireti azabun şeduydun ve mağfiretun min allahi ve ridvanun ve mel hayatud dunya illa meta'ul ğurur
( Bilin ki o DÜNYA HAYATI KESİNLİKLE oyundur, eğlencedir, süstür, ARANIZDA ÖVÜNMEDİR, MALLARDAN VE ÇOCUKLARDAN ÇIĞALTMADIR. Bitirip yetiştirdiği, ekincilerin hoşuna giden yağmur misali gibidir. Sonra kırpılmış parça olur. Ahirette şiddetli azap, Allah’tan af ve rıza vardır. Dünya hayatı aldatıcı maddi fayda haricindeki değildir. )
Tekasur ( Çoklama, Çokla övünme ) suresinin ilk iki ayeti ise "rekabetin" beyhudeliğini, gerçekte insanı tekamül ettirmediğini, tekamülünü engellediğini dolaylı ifadeler ile bildirmektedir.
102/1 ELHAKUMUT TEKASUR
( ÇOKLAMA, ÇOKLA ÖVÜNME SİZİ ALIKOYUP OYALADI. )
102/2 HATT ZURTUMUL MEKABİR
( SİZ KABİRLERE VARINCAYA KADAR. )
Hocam selamlar bence yapay zeka ve KUBRA dizisi üzerine de inceleme yapmalısınız ;) Daha hızlı mesajlaşabileceğimiz bir sosyal medya hesabınız varsa lütfen oradan konuşalım
ReplyDelete