Evvelki bölümlerden de hatırlanacağı üzere "Raina" ( Bizi Gör ) ve "Unzurna" ( Bize Bak ) cümleleri içerdikleri anlamlar itibarıyla birbirlerinden farklıydı. Zira "Görmek" istemsiz de olabilen eylem iken, "Bakmak" istemli bir eylemdir. "Bakıp da görmemek" veya "Dikkatli bakarsan görürsün." cümleleri bu hususu açıklar niteliktedir.
Bakara suresinin 104. ayetinde gösteriş yapmak isteyen kibirlilerin "Raina" ( Bizi gör ) hitablarının batıl olduğu, Allahü Teala'nın rahmetini umanların "Unzurna"* ( Bize bak ) hitaplarının ise hak olduğu bildirilmektedir. ( * Kelime kökü "Nazar" ( Bakış ) kelimesidir. "Nazır" ( Bakan / Bakıcı ), "Nezaret" ( Bakış, Gözleme ) ; "Bakmak" kelimesi "Gözetmek, Korumak" anlamı ile de düşünülmelidir. )
Bakara suresinin 104. ayetinde gösteriş yapmak isteyen kibirlilerin "Raina" ( Bizi gör ) hitablarının batıl olduğu, Allahü Teala'nın rahmetini umanların "Unzurna"* ( Bize bak ) hitaplarının ise hak olduğu bildirilmektedir. ( * Kelime kökü "Nazar" ( Bakış ) kelimesidir. "Nazır" ( Bakan / Bakıcı ), "Nezaret" ( Bakış, Gözleme ) ; "Bakmak" kelimesi "Gözetmek, Korumak" anlamı ile de düşünülmelidir. )
2/104 - Ya eyyühellezine amenu la tekulu raına ve kul ünzurna vesmeu ve lil kafirıne azabün elım
( Ey o inananlar, "Bizi gör." demeyin ve "Bize bak." deyin ve dinleyin. Elim azap inkarcılar içindir. )
Allahü Teala'nın "Bakması", ehemmiyet vermesi, gözetmesi, gözlemesi ve koruması anlamına gelmektedir. Bu nedenle bazı ayetlerde İblis'in saptırmasına tabi olan inkarcı müşrikler için "Ma kanu münzarin" ( Gözlenip bakılanlar olmadılar. ) ifadesi yer almaktadır.
15/8 - Ma nünezzilül melaikete illa bil hakkı ve ma kanu izen münzarin
( Melekleri gerçek dışında indirmeyiz. O zaman gözlenip bakılanlar olamazlar. )
44/29 - Fe ma beket aleyhimüs semaü vel erdu ve ma kanu münzarin
( Gök ve yer onlar üzerine ağlamadı. Gözlenip bakılanlar da olmadılar. )
Peki Allah'ın yarattıklarından olan İblis'in durumu nedir? O "Münzarin"'dir yani "Bakılanlardan"'dır. Neden? Çünkü yaratılıştaki düalite prensibinin negatif enerji tesirlerinden sorumludur. Düalite prensibi varlıkların tekamülleri için elzem olan temel unsurdur. Varlıklar ancak ve ancak düaliteyi aşmak suretiyle üniteye ( vahdet, birlik ) doğru ilerleme liyakatine erişebilirler. Bu çerçevede İblis'e, döngü sonu olan ayağa kalkış gününe ( Yevmel Kıyameh ) kadar "gözlenip bakılma" imkanının Allahü Teala tarafından sunulması insanların tekamül sınavının bir gereğidir. İblis'e kanarak Allah yolundan sapanlar "Ma kanu münzarin" olurla yani "Bakılmayanlar olurlar."
Konuya ilişkin Kur'an ayetleri şöyledir.
7/12 - Kale ma meneake en la tescüde iz emartük kale ene hayrun minh halaktenı min narin ve halaktehu min tıyn
( “Sana emrettiğim zaman, seni yere kapanmaktan ne men etti?” dedi. “Ben, ondan daha hayırlıyım. Beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın." dedi. )
7/13 - Kale fehbıt minha fe ma yekunü leke en tetekebbera fıha fahruc inneke mines sağırın
( "Öyleyse oradan in. Artık sana orada kibirlenmek olmaz. Haydi çık, kesinlikle sen alçaklardansın." dedi. )
7/14 - Kale enzırnı ila yevmi yüb'asun
"Bana, diriltilecekleri güne kadar bak." dedi.
7/15 - Kale inneke minel münzarın
"Kesinlikle sen gözlenip bakılanlardansın." dedi.
7/16 - Kale fe bima ağveytenı le ak'udenne lehüm sıratakel müstekım
"Öyleyse, beni azdırmandan dolayı*, onlara karşı, senin doğru yolunun üstüne oturacağım." dedi.
* Bu ifadede Allahü Teala'ya karşı bir azma, bir hiddetlenme ( haşa ) söz konusu olmayıp, Allahü Teala'nın, vazifesini yapması için İblis'i azdırması söz konusudur.
7/17 - Sümme le atiyennehüm min beyni eydıhim ve min halfihim ve an eymanihim ve an şemailihim ve la tecidü ekserahüm şakirın
( Sonra önlerinden arkalarından, sağlarından sollarından onlara yeteceğim. Onların çoğunu şükredenlerden bulmayacaksın. )
7/18 - Kalehruc minha mez'umen medhura le men tebiake minhüm le emleenne cehenneme minküm ecmeın
( "Yerilmiş kovulmuş olarak oradan çık. Onlardan sana kim tabi olursa, cehennemi sizden topluca, tamamen dolduracağım." dedi. )
7/17 - 18 kodlu ayetlerde de İblis görev tanımını anladığını beyan etmektedir.
İncil'de İblis, "Dünyanın egemeni", "Bu çağın ilahı", "Dünyayı denetleyen kötü" olarak tanımlanmaktadır. ( Bu ifadeler inkarcı müşriklerin tanımlamaları olarak zikredilmektedir. )
43 John 14-30 Artık sizinle uzun uzun konuşmayacağım. Çünkü bu dünyanın egemeni geliyor. Onun benim üzerimde hiçbir yetkisi yoktur.
47 2 Corinthians 4-4 Tanrı'nın görünümü olan Mesih'in yüceliğiyle ilgili Müjde'nin ışığı imansızların üzerine doğmasın diye, bu çağın ilahı onların zihinlerini kör etmiştir.
62 1 John 5-19 Biliyoruz ki, biz Tanrı'danız, bütün dünya ise kötü olanın denetimindedir.
Bu nedenle karşılaşılan tüm olumsuzlukların, tekamül sınavının bir parçası, yüce Rab'bin kader mekanizmasının olmazsa olmaz bir gereği olduğu daima hatırlanmalı akıl, sabır, dua ve inanç vasıtasıyla dünyanın kaba maddesinden arınılmak suretiyle bu sınav en başarılı bir şekilde verilmeli ve üst alemlerin kapıları aralanmaya çalışılmalıdır.
Allahü Teala'nın "Bakması", ehemmiyet vermesi, gözetmesi, gözlemesi ve koruması anlamına gelmektedir. Bu nedenle bazı ayetlerde İblis'in saptırmasına tabi olan inkarcı müşrikler için "Ma kanu münzarin" ( Gözlenip bakılanlar olmadılar. ) ifadesi yer almaktadır.
15/8 - Ma nünezzilül melaikete illa bil hakkı ve ma kanu izen münzarin
( Melekleri gerçek dışında indirmeyiz. O zaman gözlenip bakılanlar olamazlar. )
( Gök ve yer onlar üzerine ağlamadı. Gözlenip bakılanlar da olmadılar. )
Peki Allah'ın yarattıklarından olan İblis'in durumu nedir? O "Münzarin"'dir yani "Bakılanlardan"'dır. Neden? Çünkü yaratılıştaki düalite prensibinin negatif enerji tesirlerinden sorumludur. Düalite prensibi varlıkların tekamülleri için elzem olan temel unsurdur. Varlıklar ancak ve ancak düaliteyi aşmak suretiyle üniteye ( vahdet, birlik ) doğru ilerleme liyakatine erişebilirler. Bu çerçevede İblis'e, döngü sonu olan ayağa kalkış gününe ( Yevmel Kıyameh ) kadar "gözlenip bakılma" imkanının Allahü Teala tarafından sunulması insanların tekamül sınavının bir gereğidir. İblis'e kanarak Allah yolundan sapanlar "Ma kanu münzarin" olurla yani "Bakılmayanlar olurlar."
Konuya ilişkin Kur'an ayetleri şöyledir.
7/12 - Kale ma meneake en la tescüde iz emartük kale ene hayrun minh halaktenı min narin ve halaktehu min tıyn
( “Sana emrettiğim zaman, seni yere kapanmaktan ne men etti?” dedi. “Ben, ondan daha hayırlıyım. Beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın." dedi. )
7/13 - Kale fehbıt minha fe ma yekunü leke en tetekebbera fıha fahruc inneke mines sağırın
( "Öyleyse oradan in. Artık sana orada kibirlenmek olmaz. Haydi çık, kesinlikle sen alçaklardansın." dedi. )
7/14 - Kale enzırnı ila yevmi yüb'asun
"Bana, diriltilecekleri güne kadar bak." dedi.
7/15 - Kale inneke minel münzarın
"Kesinlikle sen gözlenip bakılanlardansın." dedi.
7/16 - Kale fe bima ağveytenı le ak'udenne lehüm sıratakel müstekım
"Öyleyse, beni azdırmandan dolayı*, onlara karşı, senin doğru yolunun üstüne oturacağım." dedi.
* Bu ifadede Allahü Teala'ya karşı bir azma, bir hiddetlenme ( haşa ) söz konusu olmayıp, Allahü Teala'nın, vazifesini yapması için İblis'i azdırması söz konusudur.
7/17 - Sümme le atiyennehüm min beyni eydıhim ve min halfihim ve an eymanihim ve an şemailihim ve la tecidü ekserahüm şakirın
( Sonra önlerinden arkalarından, sağlarından sollarından onlara yeteceğim. Onların çoğunu şükredenlerden bulmayacaksın. )
7/18 - Kalehruc minha mez'umen medhura le men tebiake minhüm le emleenne cehenneme minküm ecmeın
( "Yerilmiş kovulmuş olarak oradan çık. Onlardan sana kim tabi olursa, cehennemi sizden topluca, tamamen dolduracağım." dedi. )
7/17 - 18 kodlu ayetlerde de İblis görev tanımını anladığını beyan etmektedir.
İncil'de İblis, "Dünyanın egemeni", "Bu çağın ilahı", "Dünyayı denetleyen kötü" olarak tanımlanmaktadır. ( Bu ifadeler inkarcı müşriklerin tanımlamaları olarak zikredilmektedir. )
43 John 14-30 Artık sizinle uzun uzun konuşmayacağım. Çünkü bu dünyanın egemeni geliyor. Onun benim üzerimde hiçbir yetkisi yoktur.
47 2 Corinthians 4-4 Tanrı'nın görünümü olan Mesih'in yüceliğiyle ilgili Müjde'nin ışığı imansızların üzerine doğmasın diye, bu çağın ilahı onların zihinlerini kör etmiştir.
62 1 John 5-19 Biliyoruz ki, biz Tanrı'danız, bütün dünya ise kötü olanın denetimindedir.
Bu nedenle karşılaşılan tüm olumsuzlukların, tekamül sınavının bir parçası, yüce Rab'bin kader mekanizmasının olmazsa olmaz bir gereği olduğu daima hatırlanmalı akıl, sabır, dua ve inanç vasıtasıyla dünyanın kaba maddesinden arınılmak suretiyle bu sınav en başarılı bir şekilde verilmeli ve üst alemlerin kapıları aralanmaya çalışılmalıdır.
No comments:
Post a Comment