Çeviri

Monday, February 17, 2020

Sofofili ve Sofofobi

"Sofofili" ( Sophophilia )* kelimesi "Bilgiseverlik, Bilgiyi sevme, bilgiden zevk alma ve bilgi yoluyla bilgeliğe erişme tutkusu" olarak tanımlanmaktadır. ( Esas itibarıyla "Filosofi / Filozofi" kelimesi de "Bilgiseverlik" anlamına gelmektedir. )

* Sopho = Bilgi ( Homo Sapiens ( Bilen İnsan ) kelimesindeki "Sapiens" kelimesi "Sopho" ( Bilgi ) kökünden gelmektedir. ) ; Philia = Sevgi

"Sofofobi" ( Sophophobia )** kelimesi ise "Bilgi Korkusu, Bilgiden korkma, çekinme" olarak tanımlanmaktadır.

** Sopho = Bilgi ; Phobia = Korku

İlmi ve idraki tekamül yoluyla ruhsal yükseliş arayışı içinde olan her inananın "Sofofil" ( Bilgisever ) olması kaçınılmaz ancak hoş bir mecburiyettir. Ve "ilmi artırma ve bilgilenme" Allahü Teala'nın kullarından öncelikle ifa etmelerini istediği ve destek olarak ruh tesiri sağladığı bir husustur.

Rab'bin isteğinden, ilim arayışından ve ilmin faziletinden zevk alma ve ilimden çekinme, uzak durma hususu kutsal kitaplarda şöyle ifade edilmektedir.

Tevrat

19-Psalms-37-4 RAB'den zevk al, O senin içindeki istekleri yerine getirecektir.

19-Psalms-40-7 O zaman şöyle dedim: "İşte geldim; Kutsal Yazı tomarında benim için yazılmıştır. Ey Tanrım, senin isteğini yapmaktan zevk alırım ben, Yasan yüreğimin derinliğindedir."

19-Psalms-112-1 Övgüler sunun RAB'be! Ne mutlu RAB'den korkan insana, O'nun buyruklarından büyük zevk alana!

20-Proverbs-1-22 "Ey budalalar, budalalığı ne zamana dek seveceksiniz? Alaycılar ne zamana dek alay etmekten zevk alacak? Akılsızlar ne zamana dek bilgiden nefret edecek?

20-Proverbs-2-10 Çünkü yüreğin bilgelikle dolacak, Zevk alacaksın bilgiden.

20 Proverbs 8-10 Gümüş yerine terbiyeyi, Saf altın yerine bilgiyi edinin. 

20 Proverbs 8-11 Çünkü bilgelik mücevherden değerlidir, Dilediğin hiçbir şey onunla kıyaslanamaz.

İncil

42-Luke-7-35 Ne var ki bilgelik, onu benimseyen herkes tarafından doğrulanır."

42-Luke-21-15 Çünkü ben size öyle bir konuşma yeteneği, öyle bir bilgelik vereceğim ki, size karşı çıkanların hiçbiri buna karşı direnemeyecek, bir şey diyemeyecek.

45-Romans-11-33 Tanrı'nın zenginliği ne büyük, bilgeliği ve bilgisi ne derindir! O'nun yargıları ne denli akıl ermez, yolları ne denli anlaşılmazdır!

44-Acts-6-10 Ama İstefan'ın konuşmasındaki bilgeliğe ve Ruh'a karşı koyamadılar.

Kur'an

20/114 - Fe tealellahül melikül hakk ve la ta'cel bil kur'ani min kabli en yukda ileyke vahyühu ve kul rabbi zidnı ılma
Gerçeğin maliki Allah yücedir. Sana O’nun vahyinin hükmedilmesinden önce okumada acele etme. De ki: "Rab’bim bana ilmi artır." )

4/162 - Lakinir rasihune fil ılmi minhüm vel mü'minune yü'minune bima ünzile ileyke ve ma ünzile min kablike vel mükımınes salate vel mü'tunez zekate vel mü'minune billahi vel yevmil ahır ülaike se nü'tıhim ecran azıma
( Lakin onlardan ilimde derinleşmiş olanlar ve inananlar, sana indirilene ve senden önce indirilenlere inanırlar. Onlar, duaya kalkan, zekatı veren, Allah’a ve sonraki güne inananlardir. İşte onlara büyük ödül vereceğiz. )

16/25 - Li yahmilu evzarahüm kamileten yevmel kıyameti ve min evzarillezıne yüdıllunehüm bi ğayri ılm e la sae ma yezirun
( Ayağa kalkış gününde, ağırlıklarını, yüklerini ve onları ilimsizce saptırmış olanların da ağırlıklarını, yüklerini tamamen yüklenip taşımaları içindir. İyi bilin ki o yüklenip taşıdıkları kötüdür. )

22/3 - Ve minen nasi men yücadilü fillahi bi ğayri ılmin ve yettebiu külle şeytanin merıd
( Ve insanlardan Allah hakkında ilimsizce mücadele eden kimse, her asi azgın şeytana tabi olur. )

22/8 - Ve minen nasi men yücadilü fillahi bi ğayri ılmin ve la hüden ve la kitabin münır
( Ve insanlardan kimi, ilimsizce, yönlendirme olmadan ve aydınlatıcı kitap olmadan Allah hakkında mücadele eder. )

30/29 - Bel ittebeallezıne zalemu ehvaehüm bi ğayri ılm fe men yehdı men edallellah ve ma lehüm min nasırın
( Bilakis kesinlikle o zulmedenler ilimsizce heveslerine tabi oldular. Artık, o Allah' ın saptırdığı kimseyi kim yönlendirebilir? Ona yardımcı yoktur. )

Ayette ilimsizlikten, bilgisizlikten dolayı nefsaniyet ürünü heveslerin esiri olan zalimlerden bahsedilmektedir.










No comments:

Post a Comment