Çeviri

Sunday, May 12, 2019

Salat - Salah - Salevat ... Dua - Kurtarış ve Kurtuluş

Kur'an'da geçen ve geleneksel meallerde, Farsça kökenli olan ve Kur'an'da yer almayan "Namaz" kelimesiyle tercüme edilen "Salat / Salah" kelimesi esas itibarıyla "Kurtarma, Kurtarış, Selamlama, Barış Belirtme, Dua ( Çağrı / Davet )" anlamlarını içermektedir. "Salat" kelimesi "Selam / Selamlama" anlamında olmak üzere İngilizce'de "Salute" ve Fransızca'da "Salut" olarak da yer almaktadır. "Salat" kelimesinin çoğulu olan "Salavat" kelimesi de İngilizce'de "Salvation" ( Kurtuluş ) kelimesine köken teşkil etmektedir.  

"Salat" kelimesinin kökünde "Sal" kelimesi bulunmakta olup, bu kelime "Kurtarma, Barışa Erdirme, Huzura Erdirme" anlamına gelmektedir. "Selamet" ( Barış, Kurtuluş ) kelimesinin kökü de "Sel / Sal" kelimesidir. Türkçe'de "Kurtarmak, Bırakmak" anlamlarına gelen "Salmak" kelimesi de aynı köke sahiptir. 

"Salat" kelimesi "Salah" olarak da yazılmakta ve telafuz edilmektedir. ( Arapça'da "T" harfi "H" olarak da telafuz edilmektedir. ( Örnek : ZekaT / ZekaH, AyeT / AyeH ) Bu çerçevede "Sulh" ( Barış ) kelimesi de "Salah" kelimesi kökünden gelmektedir.

"Salat" kelimesinin sonundaki "At" eki Türkçe'deki "-Ma / -Iş" ekidir. Örnek : İdhal ( İçeri Almak ) +At ( - Iş eki ) .... İdhalat / İthalat = İçeri Alış )

"Salat" kelimesi "Dua, Çağrı" anlamları itibarıyla, Allahü Teala'yı hatırlamak, O'ndan talepte bulunmak, üst planlardaki ( alem, boyut, frekans ) Vazifeli Varlıklar ile iletişim kurmak, ilahi ( kozmik ) bilgilere ulaşarak huzur bulmak ve ibadeti ifa etmek olarak tanımlanabilmektedir. 20/14 kodlu ayette "Salat"ın bu işlevi bildirilmiştir.

20/14 - İnnenı ENALLAHÜ la ilahe illa ene fa'büdnı ve EKIMIS SALATE Lİ ZİKRİ ( Kesinlikle ben, BEN ALLAH'IM. Benim haricimde ilah yoktur. O halde bana kulluk et ve BENİ HATIRLAMA İÇİN DUAYA KALK. )

"Salat" kelimesinin "Kurtarma" anlamı dikkate alındığında ise, inananların inançlarının gereğini yapmaları yani diğer insanları zor durumlarından "Kurtarmaları" ve bu yolla "Kurtulmaları" mesajı açığa çıkmaktadır. Bu noktada dikkate alınması gereken en önemli nokta ise tüm insanların aslında "Bir" oldukları, "Başkası / Diğeri" diye kavramların olmadığıdır. Bir başka deyişle "Birini kurataran bir insan aslında kendini kurtarmaktadır. Zira o "birisi" aslında "kendisidir." ( 6/98 Ve sizi TEK NEFİSTEN inşa eden O'dur..... )

"Salat" kelimesi Kur'an'da ağırlıklı olarak "Kıyamüs Salah ve Atüz Zekah" ( Duaya / Kurtarışa Kalkma ve Zekatı Verme ) veya "Kıyamüs Salah ve Min Ma Razaknahüm Yünfikun" ( Duaya / Kurtarışa Kalkma ve Rızıklandırdıklarımızdan Harcama ) seti içinde geçmektedir. Yani, Allah'ın bahşettiği nimetleri başkalarıyla paylaşmak ( Zekat ) kurtarış ve kurtuluş vesilesi olmaktadır. ( "Zekat" kelimesinin kök anlamı da "Temizlenmek"tir. Bir başka deyişle nimeti kendinde tutmayıp paylaşan, veren insan temizlenmektedir. ) ( 92/18 - Ellezi yü'ti malehu yetezekka ( O malını veren temizlenen. ) )

Aşağıdaki ayetler "zekat yoluyla kurtarışa / kurtuluş" kavramına örnek teşkil etmektedir. 

2/3 - Ellezine yu’minune bil gaybi ve YUKİMUNES SALATE ve min ma razaknahüm yünfikun ( O gayba inananlar, DUAYA KALKANLAR ve o rızıklandırdıklarımızdan harcayanlar. )

2/110 - Ve EKIMUS SALATE ve ATÜZ ZEKAH ve ma tükaddimu li enfüsiküm min hayrin teciduhü ındellah innellahe bima ta'melune besır ( Ve DUAYA KALKIN ve ZEKATI VERİN ve nefisleriniz için hayırlısından ne yaparsanız onu Allah’ın indinde bulursunuz.* Kesinlikle Allah ne yaptığınızı görendir. ) ( * "İnsanın ne yaparsa kendisine yapar" mesajı verilmektedir. 

"Namaz" olarak bilinen "Salah"ın fiziksel eylem olarak tezahürü 3 aşamadan oluşmaktadır.

1- Kıyam ( Ayağa Kalkış )
2- Rüku  ( Eğilme )
3- Sücud ( Yere Kapanma / Secde )

"Salah" esas itibarıyla düşünsel olarak ifa edilen ruhsal bir eylemdir. Söz konusu 3 fiziksel eylemin her biri, düşünsel konsantrasyon ve frekans yükselmesi sürecine katkısı olan unsurlardır. Zira yatalak olan bir insan da gerekli konsantrasyon ve odaklanmayı sağlayarak "Salat" işlevini ifa edebilmektedir. Yukarıda bir ayet ile misali verildiği üzere "Salat" esas itibarıyla "Allahü Teala'yı hatırlama, O'ndan "kurtuluş" talebinde bulunma, Vazifeli Varlıklar ( Melekler ) ile temas etme, ve kozmik bilgilere ulaşma" sürecidir.

Aşağıdaki ayetler, "Kıyamüs Salah" & "Rüku" ve "Sücud" & "Rüku" ikililerinin yer aldıkları ayetlerdir. 

2/43 - Ve EKIMÜS SALATE ve ATÜZ ZEKATE VERKEU mear rakiın ( Ve DUAYA KALKIN, ZEKATI VERİN ve eğilenlerle birlikte EĞİLİN. )

3/43 - Ya meryemuknütı li rabbike VESCÜDİ VERKEIY mear rakiın ( Ey Meryem, Rab’bin için saygılı durup itaat et ve YERE KAPAN ve eğilenlerle birlikte EĞİL. )

Ahzab suresinin 56. ayetinde ise "Salah / Salat" kelimesi "Kurtarma, Güvende kılma Temizleme" anlamlarında olmak üzere haberci resul için kullanılmıştır. Ayette Allah'ın ve meleklerin haberciyi kurtarma, temizleme ve güvende kılma istekleri beyan edilmektedir. ( SALat kelimesindeki "SAL/SEL" kökü "SELamet" ( Kurtuluş, Barış, Güvende oluş ) kelimesinde de yer almaktadır. )

33/56 - İnnellahe ve melaiketehu YÜSALLUNE alen nebiyy ya eyyühellezine amenu sallu aleyhi ve sellimu teslıma
( Kesinlikle Allah ve melekleri haberciye DUA EDERLER. Ey o inananlar, ona dua edin ve teslimiyetle selam edin. )






No comments:

Post a Comment