9 Nisan 2023 Pazar

Aylardan Ramadan

Ramad = Güneşin sıcaklığı gelmek, Yakmak, Ateş külü, Sıcak 

Ramadan = Sıcak olan, Yakan,  Kül eden

Kur'an'ın indirildiği ay, mevsim gereği çok sıcak ve yakıcı bir özellik arzettiğinden "Ramadan" kelimesiyle nitelendirilmiştir. 

2/185 ŞEHRU RAMADANELLEZİ UNZİLE FİHİL KUR'ANU huden lin nasi ve beyyinatin minel huda vel furkan fe MEN ŞEHİDE MİNKUMUŞ ŞEHRA FEL YESUMH ve men kane meridan ev ala seferin fe iddetum min eyyamin uhar yuridullahu bikumul yusra ve la yuridu bikumul usr ve li tukmilul iddete ve li tukebbirullahe ala ma hedakum ve leallekum teşkurun

( KUR'AN O RAMAZAN AYI İÇİNDE, insanlar için yönlendirme, yönlendirmeden açık deliller ve fark yaratan olarak İNDİRİLDİ. SİZDEN KİM BU AYA ŞAHİT OLURSA ORUÇ TUTSUN. Kim hasta veya seferde olursa sonraki günlerden müddeti doldursun. Allah, müddeti tamamlamanız ve sizi yönlendirmesine karşılık Allah’ ı yüceltmeniz için size kolaylık verip yardım etmeyi ister ve zorluğu istemez. Umulur ki şükredersiniz. )

Dolayısıyla esasen Ramadan ayı "en sıcak ve zamanı belirli sabit bir ay" olup, farklı takvim sistemlerine göre değişmesi, öne kayması vb. söz konusu değildir. Zira Kur'an'ın indirildiği ve "yeme orucunun" emredildiği bu ayın özellikle sıcak ay olarak takdir edilmesi de nefsin zor koşullarda sınanması için ilahi bir vesiledir.

Suudi Arabistan'da Kış mevsimi Aralık ayında başlamakta ve sıcaklıklar 30 dereceye kadar düşmektedir. Suudi Arabistan'ın en soğuk ayı ortalama 20 derece ile Ocak ayıdır. Dolayısıyla bu durum Ramadan ayının Temmuz veya Ağustos ayına denk gelen bir ay olduğunu ortaya koymaktadır.

Kameri Takvime ( Ay Takvimi / Sinodik Ay ) göre 1 aylık döngü Ay'ın evrelerinden oluşan sabit ve net bir zaman dilimini teşkil etmektedir. Kur'an'da "Ay'ın hilallerinin zaman belirleyici" olduğu yani "1 aylık döngüyü belirlediği" ve 1 yılın da 12 aylık bir döngü olduğu" Bakara ve Tevbe surelerinin aşağıdaki ayetlerinde bildirilmektedir.

2/189 YES'ELUNEKE ANİL EHİLLEH KUL HİYE MEVAKİYTU LİN NAS VEL HACC ve leysel birru bi en te'tul buyute min zuhuriha ve lakinnel birra men itteka ve'tul buyute min ebvabiha vettekullahe leallekum tuflihun

( SANA HİLALLERİ HAKKINDA SUAL EDERLER. DE Kİ:"ONLAR İNSANLAR İÇİN VE HAC İÇİN VAKİTLERDİR. İyilik evlere arkalarından gelmek değildir. Lakin iyilik kişinin sakınmasıdır. Evlere kapılarından gelin ve Allah’tan sakının. Umulur ki iflah olursunuz." )

Kameri Takvim Ay'ın evrelerinden oluşan 29.5 günlük döngüyü 1 ay olarak kabul eden zaman sistemidir. Ay'ın "hilallerinin"  zaman tespiti vasıtası olduğunu bildiren yukarıdaki ayetin kodunda nümerolojik olarak 29 sayısı tezahür etmektedir. ( Sure numarası "2", Ayet numarası 189 ... 1+8+9 = 18 ... 1+8 = "9" ... 29 )

Sinodik Ay Evreleri

Ayetin "İyilikten" bahsedilen ikinci bölümünde yer alan ve teşbih içeren "İyilik evlere arkalarından değil kapılarından girmektir." ifadesiyle de "hesabın nefsani çıkarlara göre yapılmaması" yani "arkadan dolaşma" yolları aranarak açıkça belirtilen doğru hesaplama yönteminden sapılmaması gerektiği bildirilmektedir.

Kameri Takvime ( Ay Takvimi ) göre ayların isimleri Muharrem, Safer, Rebiülevvel, Rebiülahir, Cemaziyelevvel, Cemaziyelahir, Recep, Şaban, Ramadan, Şevval, Zilkade ve Zilhicce olup, Ramadan ayı 9. aydır. Kur'an'da Ramadan kelimesinin ilk ve son kez geçtiği yukarıdaki ayetin kodundaki rakamlar ( 2/185 ) ile ayetteki "Ramadan" kelimesinin sıra numarasının ( 2 ) toplamının nümerolojik değeri de 9 sayısını vermektedir.

9/36 İNNE İDDEŞ ŞUHURİ İNDELLAHİSNA AŞERA ŞEHRAN Fİ KİTABİLLAHİ yevme halekas semavati vel erda MİNHA ERBEATUN HURUM ZALİKED DİNUL KAYYİMU fe la tazlimu fihinne enfusekum ve katilul muşrikine kaffeten kema yukatilunekum kaffeh va'lemu ennallahe meal muttekin

( KESİNLİKLE, ALLAH İNDİNDE AYLARIN ADEDİ ONİKİ AYDIR. Gökleri ve yeri yarattığı günkü Allah yazısında. ONLARDAN DÖRDÜ HARAMDIR. BU DOĞRU, DAİM OLAN DİNDİR. O halde, onlar hakkında nefislerinize zulmetmeyin. Ortak koşanlarla, sizinle topluca savaştıkları gibi topluca savaşın. Bilin ki, kesinlikle Allah sakınanlarla beraberdir. )

Ramadan ayının başlangıç tarihinin her yıl öne kaymak suretiyle değişmesinin sebebi Hicri takvim ile Milâdi takvim arasındaki 11 günlük fark olarak açıklanmaktadır. Yukarıda da belirtildiği üzere, Hz. Muhammed'in hicret ayını başlangıç kabul eden Hicri takvim Ay'ın evrelerinden oluşan 29.5 günlük bir döngüyü 1 ay olarak tanımlayan ve 1 yılda 12 ay ( 354 gün ) olduğunu kabul eden Kameri Takvim sistemidir. Milâdi takvim ise Hz. İsa'nın doğumunu 1. gün yani takvim başlangıcı kabul eden ve 1 yılda 365 gün olduğunu kabul eden zaman sistemidir. İçinde Kur'an'ın indirildiği, sabit, zamanı belirli ve en önemli - "en hayırlı"* ay olan  Ramadan ayının zamanlamasının farklı kabullere göre değiştirilmesi oldukça düşündürücüdür.!

Kayıtlara göre Kur'an, Milâdi takvime göre 610 yılının Ramazan ayının 27. gecesinde ( Kadir Gecesi* ) indirilmeye başlanmıştır. 

*97/3 Leyletul kadri hayrun min elfi şehr

( Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır. )

Ramadan ayı başlangıçları geriye dönük kronolojik olarak incelendiğinde başlangıç tarihlerinin Arap ülkelerinde ve Türkiye'de her yıl ortalama 11 gün öne kaydırıldığı ve eşzamanlı olarak başlatıldığı görülmektedir. 

Geriye dönük bazı yıllara göre Türkiye'deki ve Arabistan'daki Ramadan ayı başlangıç tarihleri şöyledir.

1995 : Arabistan 1 Şubat, Türkiye 1 Şubat

1996 : Arabistan 22 Ocak, Türkiye 21 Ocak

........

2021 : Arabistan 13 Nisan, Türkiye 13 Nisan

2022 : Arabistan 1 Nisan, Türkiye 2 Nisan

2023 : Arabistan 23 Mart, Türkiye 23 Mart

"Ramadan ayının her yıl değişmesi" durumu Kur'an ile uyumlu değildir. Bunun sebebi, sıcak ayın vesile olduğu zor koşullara katlanamayıp, her durumda olduğu gibi, nefsaniyetlerine uygun olacak şekilde işin bir kolayını bulan, ayetleri eğriltmeyi arayan ( 3/99 ) ve söylemlerinde "ayetlerdeki kelimelerin yerlerini değiştirdikleri" gibi ( 5/13, 5/41 ) oruç sürecinin zamanını da değiştirmeye çalışan "inkarcı muhaliflerin" bir başka manipülasyonu mudur? 

Bu hususa ilişkin teyid Tevbe suresinin 81. ayetinde "Sıcakta savaştan kaçan" inkarcı muhalifler misaliyle verilmektedir.

9/81 Ferihal MUHALLEFUNE bi mak'adihim hilafe rasulillahi ve kerehu en yucahidu bi emvalihim ve enfusihim fi sebilillahi ve KALU LA TENFİRU FİL HARR kul naru cehenneme eşeddu harra lev kanu yefkahun

( MUHALİFLER, Allah’ın resulünün karşıtına oturmalarıyla ferahlayıp sevindiler ve mallarıyla, nefisleriyle Allah yolunda cihad etmeyi istemediler, hoş bulmadılar. "SICAKTA SAVAŞA SEFERBER OLMAYIN." dediler. De ki: "Cehennem ateşi daha şiddetli sıcaktır." Keşke anlamış olsalardı. )

Zorluğa katlanamayan inkarcı muhaliflerin durumu bir başka ayette ise kısa ve net olarak şöyle tasvir edilmiştir.

90/11 Fe laktehamel akabet

( Böylece sarp yokuşa tahammül edemedi. )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder