25 Ekim 2023 Çarşamba

Tetragrammaton ... YHVH ( Yahveh / Yehovah)

"Dört harfli" anlamına gelen "Tetragrammaton" veya "Tetragram" ( Tetra ( Dört ) + Grammaton / Gram ( Harf ) ) kelimeleri İbranice YAHVEH ( Latince Jehovah ( Yehovah ) ) kelimesini simgeleyen ve dört harften oluşan YHWH / YHVH ( יהוה‎ ) harf grubunu tanımlamaktadır. 

YHVH tetragramının İbrani alfabesine göre yazılışı aşağıdaki gibidir.

He (ה) + Vav (ו) + He (ה) + Yod (י)

"Ben O'yum / Olan Benim" anlamlarına gelen "Yahveh" kelimesinin Arapça kelimeler ile karşılığı, aynı anlamı içeren "İy huve" ( "İy"* ( Ben ) + huve" ( O ) ) kelime grubudur.

* Arapça'da "Ben" kelimesinin karşılığı "Ene" kelimesidir  Ancak "İy" kelimesi de ayetlerde "Ben, Benim" anlamında yer almaktadır. ( Örnekler: "İnni" ( Kesinlikle Ben ) ( İn ( Kesinlikle ) + İ ( Ben ), "Li" ( Benim için ) ( Li ( İçin ) + İ ( Ben ), "Meiyye" ( Benimle birlikte ) ( Mea ( Birlikte ) + İy / İye ( Ben ) )

"Yahveh / Jehovah / Yehovah" kelimesi, Kur'an'da yer alan "İyyah / İyya hu" ( Ancak O / Sadece O ) ifadesinin de bir tezahürü niteliğindedir. İlk kez Yusuf suresinin 12/40 kodlu ayetinde geçen "İlla İYYAH" ( "İlla" ( Ancak, Sadece ) ve "İyyah" ( İyya + h ... Ancak O / Sadece O ) ifadesinde "İlla" ve 'İyyah" kelimelerine ayrı ayrı yer verilmek suretiyle "İYYAH" kelimesine dikkat çekilmekte gibidir.

12/40 Ma ta'budune min dunihi illa esmaen semmeytumuha entum ve abaukum ma enzelellahu biha min sultan inil hukmu illa lillah EMERA EN LA TA'BUDU İLLA İYYAH zaliked dinul kayyimu ve lakinne ekseran nasi la ya'lemun

( O O’ndan başka kulluk ettikleriniz ancak sizin ve babalarınızın isimlendirdiği isimlerdir. Allah onlarla ilgili delil indirmedi. Kesinlikle hüküm ancak Allah içindir. O, SİZE, O’NUN HARİCİNDEKİNE KULLUK ETMEMENİZİ EMRETTİ. Bu doğru, daim olan dindir. Lakin insanların çoğunluğu bilmezler.  )

Ayetin kodunun nümerolojik değeri 7 ( 1+2+4+0 = 7 ) olup, bu sayı "Yahveh / Yehovah" kelimesinin Tevrat'taki tekrar adedidir. 

Ayette, "İYYAH" kelimesinin yer aldığı cümle de 7 kelimeden oluşmaktadır. 

Emera (1) en (2) la (3) ta'budu (4) illa (5) İYYA (6) H (7)

( O, size, O’NUN haricindekine kulluk etmemenizi emretti. )

Ayrıca "Ya huve" ( Ey O ) kelime grubu da "Yahveh" kelimesinin çoklu tezahürlerinden biri olabilir. Zira "Ya hu" ( Ey O ) nidası Allah'a hitaben zikredilen bir kelime grubudur.

YHVH tetragramının İbrani alfabesine göre gematria değeri 26 ( 10+5+6+5 = 26 ) üzerinden 8 ( 2+6 = 8 ) olmaktadır.

Yukarıda da belirtildiği üzere, "Yehovah" kelimesi Tevrat'ta 7 kere tekrarlanmaktadır.

"Yehovah" kelimesinin yer aldığı sure numaralarının toplamının nümerolojik değeri de 7 olmaktadır. ( 1+2+7+19+23 = 52 ... 5+2 = 7 )

İlgili ayetler şöyledir.

1-Genesis-22-14 Oraya "YEHOVAH yir'eh" ( RAB sağlar ) adını verdi. "RAB'bin dağında sağlanacaktır" sözü bu yüzden bugün de söyleniyor. 

2-Exodus-6-3 "İbrahim'e, İshak'a ve Yakup'a Her Şeye Gücü Yeten Tanrı olarak göründüm, ama onlara kendimi YEHOVAH adıyla tanıtmadım. 

2-Exodus-17-15 Musa bir sunak yaptı, adını "YEHOVAH sancağımdır" koydu. 

7-Judges-6-24 Gidyon orada RAB için bir sunak yaptı. Sunağa "YEHOVAH şalom" ( Rab esenliktir ) adını verdi. Sunak bugün de Aviezerliler'in Ofra Kenti'nde duruyor. 

19-Psalms-83-18 Senin adın YEHOVAH'dır, Anlasınlar yalnız senin yeryüzüne egemen en yüce olduğunu. 

23-Isaiah-12-2 Tanrı kurtuluşumuzdur. O’na güvenecek, yılmayacağız. Çünkü RAB YEHOVAH gücümüz ve ezgimizdir. O kurtardı bizi. 

23-Isaiah-26-4 RAB’be sonsuza dek güvenin, Çünkü RAB YEHOVAH sonsuz kudrettir. 

- Yehovah kelimesinin ilk kez geçtiği ayetin kodunun nümerolojik değeri 10 üzerinden 1 olmaktadır ki bu sayı Rab"bin birliğinin / tekliğinin sembolüdür. ( 1+2+2+1+4 = 10 ... 10 = 1 )

- Yehovah kelimesinin geçtiği bölüm numaralarının toplamının nümerolojik değeri 172 sayısı üzerinden 10 ve nihayetinde 1 olmaktadır. ( 22+6+17+6+83+12+26 = 172* ... 1+7+2 = 10 ... 1+0 = 1 )

* 172 sayısı, Tevrat'ın ilk ayetinin gematria değeri olan ve "Allah" kelimesinin Kur'an'daki tekrar adedi olan 2701 sayısındaki rakamlardan oluşmaktadır.

- YHWH tetragramının İngilizce alfabeye göre gematria değeri ise 64 üzerinden 10 ve nihayetinde 1 olmaktadır. ( Y (25) + H (8) + W (23) + H (8) = 64 ... 6+4 = 10 ... 1+0 = 1 )

- Yehovah kelimesinin geçtiği ayetlerin numaralarının toplamının nümerolojik değeri 8 olmaktadır ki bu sayı YHVH tetragramının İbrani alfabesi bazındaki gematria değerine eşittir. ( 14+3+15+24+18+2+4 = 80 ... 8+0 = 8 )

Ayrıca bkz.

https://kuranilmi.blogspot.com/2020/11/yehovann-sahitleri-meselesi.html?m=1

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder