"İnisiasyon" kelimesi spiritüalizmde bir varlığın ruhsal tekâmülü için ruhsal enerji aktarımı yoluyla, kontrollü ve disiplinli bir şekilde sınavlara, uygulamalara ve eğitime tabi tutulması süreci olarak tanımlanmaktadır.
Esas itibarıyla Allahü Teala'nın insanı yaratmasındaki amacı tanımlayan bu kavram özellikle okült ezoterik cemiyetlere yeni dahil olan kimselere ilişkin kullanılmaktadır.
Ayrıca batı dillerindeki "Initiate / Initiation" kelimeleri sırasıyla "Başlayan / Başlatma" anlamlarını içermektedir. Bu kavram cemiyet terminolojisinde "Bir üyenin cemiyete yeni dahil olması, başlaması" anlamını taşımaktadır.
"Initiation" kelimesinin kökeni Latince'deki "Initiatus" ( Başlama, Kaynaklanma ) kelimesine dayanmakta olup, kelime ayrışımı şöyledir.
Init* ( Baş, İlk ) + iate ( -mak ) + ion ( -ma )
"Init" kelimesinin ise "In" ( İç ) köküne sahip olması dolayısıyla "Initiation" kelimesinin oluşumunun "In ( İç ) + itia ( Getirmek ) + tion ( -me )" ( İçe getirme, İçe alma, İçe kabul ) şeklinde olması kuvvetle muhtemeldir. Zira "İnisiasyon" kelimesi, bir cemiyete dahil olma, cemiyetin içine getirilme suretiyle başlama anlamını taşımaktadır. ( "In" köklü bir başka kelime örneği de "Intime" ( İçten, Samimi ) kelimesidir. ( In+time )
Esas itibarıyla "In" kökündeki kilit harf "N" harfidir. Zira etimolojik analizlerde ünsüz harfler baz alınmaktadır. İngilizce'deki "ONe", Fransızca'daki "UN", Almanca'daki "EiN" kelimeleri "Bir" anlamına gelmekte olup, ortak "N" harfine bağlı olarak yine "İlk, Baş, Başlangıç" anlamı tezahür etmektedir.
"Init" kelimesinin ise "In" ( İç ) köküne sahip olması dolayısıyla "Initiation" kelimesinin oluşumunun "In ( İç ) + itia ( Getirmek ) + tion ( -me )" ( İçe getirme, İçe alma, İçe kabul ) şeklinde olması kuvvetle muhtemeldir. Zira "İnisiasyon" kelimesi, bir cemiyete dahil olma, cemiyetin içine getirilme suretiyle başlama anlamını taşımaktadır. ( "In" köklü bir başka kelime örneği de "Intime" ( İçten, Samimi ) kelimesidir. ( In+time )
Esas itibarıyla "In" kökündeki kilit harf "N" harfidir. Zira etimolojik analizlerde ünsüz harfler baz alınmaktadır. İngilizce'deki "ONe", Fransızca'daki "UN", Almanca'daki "EiN" kelimeleri "Bir" anlamına gelmekte olup, ortak "N" harfine bağlı olarak yine "İlk, Baş, Başlangıç" anlamı tezahür etmektedir.
Dolayısıyla kök kelime "İnit" olup bu kelime "İnis / İns" olarak telaffuz edilmektedir.
"İnsan" kelimesinin anlamı ve kök ayrışımı dikkate alındığında "Init" köküyle aynı olduğu görülmektedir.
İns ( Baş, İlk ) + an** ( gibi olan )
** Örnek : Itali+an ( İtalya gibi olan), Cem+an ( Topluca, Toplu gibi olan ), Şeyt+an ( Helak eden, Mahveden, Yakan )
Arapça'daki "İnsiyak" kelimesi de "Ruh tesiriyle sevk ve idare olunma, yönlendirilme" anlamına gelmektedir.
"İnsan" kademesi, bir ruhun, madde alemi olan kainattaki süptil temsilcisi olan Öz Varlık kanalıyla sürdürmekte olduğu idraki tekâmül sürecindeki en önemli başlangıç aşamasıdır. Zira insan kademesinin altındaki varlıklar ( hayvan, bitki ) yarı idrakli veya idraksiz varlık kategorisindedirler. Bu varlıklar yoğun olarak doğrudan üniteden ( kaynaktan ) iletilen asli tesirler ile devinmekte olup, minimum ruh tesiri altındadırlar. Asli tesirler "İçgüdü" olarak tanımlanan programlama yazılımı olarak tanımlanabilir. Zira ruh halen, bu varlık formlarına iletilen asli tesirleri deneyimleyerek maddeyi doğrudan tesirleme ve yönlendirme yetisi konusunda temel eğitimini sürdürmektedir.
Ancak "İnsan" kademesine yükselmiş bir varlık artık daha yoğun olarak ruh tesiri altındadır. Allahü Teala'nın ruhundan üflemesi vesilesiyle süreci başlayan varlığa da bu nedenle "İnsan" ( Başlayan / Başlatılan ) kelimesi atfedilmiştir.
Kur'an'da "İns", "İnsan" ve "İnsiyya" kelimelerinin yer aldığı görülnektedir.
6/112 - Ve kezalike cealna li külli nebiyyin adüvven şeyatınel İNSİ vel cinni ......
( Ve her haberci için İNSAN ve cin şeytanlarını işte böyle düşman kıldık. ...... )
12/5 - Kale ya büneyye la taksus rü'yake ala ıhvetike fe yekıdu leke keyda inneş şeytane lil İNSANİ adüvvün mübın
( "Ey oğlum, rüyanı kardeşlerine anlatma. Yoksa sana hile yapıp tuzak kurarlar. Kesinlikle şeytan, İNSAN için apaçık düşmandır." dedi. )
19/26 - Fe külı veşrabı ve karrı ayna fe imma terayinne minel beşeri ehaden fe kulı innı nezertü lir rahmani savmen fe len ükellimel yevme İNSİYYA
( Ye ve iç, gözün aydınlansın. Eğer insanlardan birini görürsen de ki: "Kesinlikle ben Rahman için oruç adadım. Bugün İNSANla konuşmayacağım." )
No comments:
Post a Comment