Çeviri

Friday, August 7, 2020

Sakıt Melekler

Sakıt melekler Arapça "Sakıt" kelimesi Türkçe'deki "Sakat" kelimesi olup "Düşmüş, Düşük" anlamına gelmektedir. Düşen birisinin yaralanma durumu referans alınarak "Sakat" kelimesi yaralanmış, topal veya çolak anlamlarında kullanılagelmiştir. Ayrıca güncel Türkçe'de "Sakat" kelimesi "Tehlikeli, Riskli, Tekin olmayan" anlamında da kullanılmakta olduğundan "Sakat Melekler" ifadesi bu açıdan da çok manidar olmaktadır!!

Kutsal ilimlerde "Sakıt melekler" ( Düşmüş melekler ) olarak bilinen kavram, İblis'in nefsaniyetini yönetemeyerek insanı kıskanması Rab'be isyan etmesi, insanı aldatması ve insanın da aldanması sonucunda insanla birlikte üst idrak boyutundan alt idrak boyutuna, kendisiyle birlikte "indirilen / atılan / kovulan" melekleri yani cinleri tanımlamaktadır. Bulundukları idrak planından alt kademeye "indirilen" ve cin sıfatı alan düşmüş melekler yani İblis ve tayfasına ilişkin ayetler şöyledir.

2/36 - Fe ezellehümeş şeytanü anha fe ahracehüma min ma kana fıh ve kulnehbitu ba'duküm li ba'dın adüvv ve leküm fil erdı müstekarrun ve metaun ila hıyn

( Böylece şeytan onları oradan kaydırdı da onları içinde olduklarından çıkardı. "Birbirinize düşman olarak inin. Size yerde belirli zamana kadar durak yeri ve fayda vardır." dedik. )

7/24 - Kalehbitu ba'duküm li ba'dın adüvv ve leküm fil erdı müstekarrun ve metaun ila hıyn

( "Birbirinize düşman olarak inin. Size yerde belirli zamana kadar durak yeri ve fayda vardır." dedi. )

İblis'in başlangıçta melek tayfasında olduğu İsra ve Kehf suresinin aşağıdaki ayetlerinde bildirilmektedir.

17/61 - Ve iz kulna lil melaiketiscüdu li ademe fe secedu illa iblıs kale e escüdü li men halakte tıyna

( Ve zamanında meleklere "Adem için yere kapanın." dedik de İblis haricinde yere kapandılar. "O çamurdan yarattığın kimse için yere mi kapanayım?" dedi. )

18/50 - Ve iz kulna lil melaiketiscüdu li ademe fe secedu illa iblıs kane minel cinni fe feseka an emri rabbih e fe tettehızunehu ve zürriyyetehu evliyae min dunı ve hüm leküm adüvv bi'se liz zalimıne bedela

( Ve zamanında meleklere "Adem için yere kapanın." dedik de cinlerden olan İblis hariç yere kapandılar. Böylece o, Rab’binin emri üzerine günah işledi. "O halde onu ve soyunu, onlar size düşmanlarken, benden başka dostlar mı edineceksiniz? Zalimler için ne kötü değişimdir." )

İncil'in aşağıdaki ayetinde de şeytanın melek taklidi yapması konu edilmektedir. Bunun sebebi özdeş niteliğe sahip olmaları yani her ikisinin de süptil varlıklar ( enerji* halindeki bedensiz varlık ) olmalarıdır.

47 2 Corinthians 11-14 Buna şaşmamalı. Şeytan da kendisine ışık meleği süsü verir.

* Enerji niteliği Kur'an'da "dumansız ateşa alevi" ( ma'ricin min nar ) olarak tanımlanmaktadır.

55/15 - Ve halekal canne min maricin min nar

( Ve cini dumansız ateş alevinden yarattı. )

İblis ve tayfası süptil plandaki süptil varlıklar olmalarına yani melek niteliğinde olmalarına rağmen yoğun nefsaniyetli ve düşük idrakli tutumlarından dolayı alt boyut varlıkları olarak tanımlanmaktadırlar. Bu noktada "boyut" kelimesi maddi niteliği değil manevi niteliği ifade etmektedir.

Kur'an'da iki sıfat olan Melek ( Yapıcı, İcra edici, Becerici ) ve Şeytan ( Yakan, Helak eden ) kelimelerinin 88'er kere tekrarlanması da bu iki kelimedeki ilibtiye ve düaliteye dikkat çekmektedir.

Cin şeytanlarının kaba madde planı ( dünya ) dışındaki varlıklar oldukları ise Hicr suresinin aşağıdaki ayetlerinde belirtilmektedir. 

15/16 - Ve lekad cealna fis semai bürucen ve zeyyennaha lin nazırın ( Ve gökte yıldız kümeleri oluşturduk ve onu bakanlar için süsledik. )

15/17 - Ve hafıznaha min külli şeytanir racım*

( Ve onu tüm kovulmuş*  şeytanlardan koruduk. )

* Ayetteki "şeytanir racim" ( kovulmuş şeytanlar ) tanımlaması düşmüş melekleri temsil etmektedir. 

No comments:

Post a Comment