Çeviri

Sunday, March 17, 2024

Tarihteki Tekkerrür ve Tekrar ile Tahakkuk

"Tarih tekerrürden ibarettir." 

Bu cümle halk arasında yaygın olarak kullanılagelen bir özlü söz niteliğindedir.

Tarih neden tekerrürden ibarettir?

İnsan şöyle bir düşündüğünde kendisini, binlerce yıldır sürekli tekrar eden bir kısır döngünün içindeymiş gibi hissedebilir. Hatta ilim yetersizliğinden dolayı bazen bu durum depresyona ve nöropsikolojik rahatsızlıklara dahi kapı açabilir.

Oysa yaratılıştaki her şey döngülerden ibarettir. Bir başka deyişle, düalite ilkesi gereği mevcut durumu değişen her şey tekrar eski durumuna dönmek zorundadır. Frekans kavramının özünde de, spiritüalizmde "değer farklanması" olarak anılan bu fenomen bulunmaktadır.

Aynı şeymiş gibi görünen her tekrarda esasen o aynı "şey" sanılanın çoklu anlamları ve tesirleri deneyimlenmekte ve idrak seviyesi yükselmektedir. İlahi nizamın insandan beklentisi bu durumun farkına varmasıdır ki reenkarnasyon döngülerinin sebebi de aşamalı olarak bu farkındalığa erişimin sağlanmasıdır. Zira tek bir enkarnasyonda dahi, ruhsal tekamül sürecine dahil edilmiş bir insan zaman içinde zahiren aynı görünen olgu ve olayları farklı algılamaya başlayıp, onlardaki derin anlamları ve mesajları keşfedebilmektedir.

Ayrıca herhangi bir hususa ilişkin bedensel veya zihinsel beceriyi elde edebilmenin yani öğrenmenin yolu da yine o hususu çokça tekrarlamaktan geçmektedir.

İşte Kur'an ayetlerinin belirli adetlere göre tekrarlanmasının sebebi de yukarıda anılan durumu insana farkettirebilmek içindir. Öte yandan herhangi bir konuyu öğrenmenin, o konuda gelişmenin, yetkinleşmenin ve uzmanlaşmanın yegane yolu da zaten "çok tekrar"dır. 

Aşağıdaki ayetlerde, "tekrarın" önemi, inkarcıların, pişmanlık içinde "tekrar için yalvarması" misaliyle, dolaylı olarak bildirilmektedir. Zira ayetlerde inkarcıların, önceden inkar ettiklerini ikrar etme ve imana gelme taleplerine işaret edilmektedir. ( "Zikr" ( Hatırlama ) kelimesi de ZKR kökünden olup, TKR kökünden olan "Tekrar" kelimesiyle etimolojik ilintiye sahiptir. Zira bir konuyu hatırlamak, onu "tekrar" zihinde aktive etmek anlamına gelmektedir. 

2/167 Ve kalellezinettebeu LEV ENNE LENA KERRATEN fe neteberrae minhum kema teberrau minna kezalike yurihimullahu a'malehum haseratin aleyhim ve ma hum bi haricine minen nar

( 2/167 Ve o tabi olanlar, "Şayet kesinlikle bize BİZE BİR KERE DAHA TEKRAR OLSAYDI onlardan, bizden uzak durdukları gibi uzak dururduk." derler. Allah onlara, çalışmalarını hasretle iç çekmeler olarak işte böyle gösterir. Onlar ateşten çıkanlar olamazlar. )

26/102 Fe LEV ENNE LENA KERRATEN fe nekune minel mu'minin

( 26/102 Keşke kesinlikle BİZE BİR KERE DAHA TEKRAR OLSAYDI da inananlardan olsaydık. )

39/58 Ev tekule hiyne teral azabe LEV ENNE Lİ KERRATEN fe ekune minel muhsinin

( 39/58 Veya azabı gördüğü zaman "KEŞKE kesinlikle BANS BİR KERE DAHA TEKRAR OLSAYDI da iyilik yapanlardan olsaydım." der. )

"Tekrar ile tahakkuk" konusu, Tevbe suresinin aşağıdaki ayetinde nümerik veri eşliğinde ( 70 sayısı ( 7+0 = 7 ) vurgusuyla ) bildirilmektedir. ( 7 sayısına vurgu yapılmasının sebebi bu sayının döngü sonunun, olgunlaşmanın, tamamlanmanın sembolü olmasındandır. )

9/80 Onlara af iste veya onlara af isteme. Onlar için YETMİŞ KERE af istesen de Allah onlara af eylemeyecektir. Bu, kesinlikle onların Allah' ı ve resulünü inkar etmelerinden dolayıdır. Allah günahkarlar kavmini yönlendirmez.

Aynı husus İncil'de ise "70x7" vurgusuyla bildirilmektedir.

40-Matthew-18-21 Bunun üzerine Petrus İsa'ya gelip, "Ya Rab" dedi, "Kardeşim bana karşı kaç kez günah işlerse onu bağışlamalıyım? YEDİ KERE Mİ?"

40-Matthew-18-22 İsa, "Yedi kere değil" dedi. "YETMİŞ KERE YEDİ KERE derim sana."

"Kur'an" kelimesinin ayetlerde 70 kere tekrarlanması da, Kur'an'ı tekrar tekrar okumanın değişimin ve gelişimin gerçekleşebilmesi için bir vasıta olduğu mesajını vermektedir. 


No comments:

Post a Comment