"Ruhundan Üflemek" kavramı yaratılmış ve asli tesirlerle debelenmekte olan bir varlığın idrakli / bilinçli hale getirilmesini ifade etmektedir. Allahü Teala, insanı yaratışını kendi hitabıyla ( 1. tekil şahıs zamiri kullanarak ) şöyle bildirmektedir.
15/28 - Ve iz kale rabbüke lil melaiketi innI halikün beşeran min salsalin min hamein mesnun ( Ve zamanında Rab’bin meleklere, "Kesinlikle BEN kuru balçıktan, şekillenmiş cıvık çamurdan insan yaratacağım." dedi. )
15/29 - Fe iza sevveytühu ve NEFAHTÜ FIHİ MİN RUHIY fe kau lehu sacidın ( Böylece onu düzenleyip şekillendirdiğimde ve İÇİNE RUHUMDAN ÜFLEDİĞİMDE artık ona yere kapanarak serilin. )
38/71 - İz kale rabbüke lil melaiketi innıI halikun beşeran min tıyn ( Zamanında Rab’bin meleklere "Kesinlikle BEN çamurdan insan yaratırım." dedi. )
38/72 - Fe iza sevveytühu ve NEFAHTÜ FIHİ MİN RUHIY fe kau lehu sacidın ( Böylece onu düzenleyip şekillendirdiğimde ve İÇİNE RUHUMDAN ÜFLEDİĞİMDE artık ona yere kapanarak serilin. )
Yine Allahü Teala'nın insanı yaratışı melekler tarafından 3. tekil şahıs zamiri kullanılmak suretiyle şöyle aktarılmaktadır.
32/9 - Sümme sevvahü ve NEFEHA FIHİ MİN RUHIHİ ve ceale lekümüs sem'a vel ebsara vel efideh kalilen ma teşkürun ( Sonra onu düzenleyip şekillendirdi ve İÇİNE RUHUNDAN ÜFLEDİ. Size kulaklar, gözler ve gönüller oluşturdu. Azdır o şükretmeniz. )
Aşağıdaki ayetlerde "Sizi Yarattık", "Meleklere Secde Edin Dedik" gibi 1. çoğul şahısı ifade eden "Biz" zamiri ile çekilmiş fiiller yer almaktadır. "Biz" zamiri "Meleül Ala"'yı ( Melekler Yüksek Topluluğu ) ifade etmektedir. Dikkat edilecek olursa ayetlerde "İnsana Ruhumuzdan ÜFLEDİK" ifadesi yer almamaktadır. İnsanı, ilk yaratış aşamasında, idrakli / bilinçli kılan ruh aktarımı sadece ve sadece Allahü Teala tarafından yapılabilir. Dolayısıyla insanın ilk yaratılışına ilişkin olarak "Ruhtan üfleme" hariç diğer tüm süreçler "Meleül Ala" tarafından icra edilmiştir. Zira "Meleül Ala" daha düşük tekamül seviyesindeki icracı meleklere "Secde" talimatı vermektedir. ( Bu talimat ayetlerde "Biz" zamiri ile ifade olunmaktadır. )
2/34 - Ve iz KULNA LİL MELAİKETİSCÜDU li ademe fe secedu illa iblıs eba vestekbera ve kane minel kafirın ( Ve zamanında MELEKLERE "Adem için yere kapanın." DEDİK. Böylece İblis haricinde yere kapandılar. O diretti ve kibirlendi ve inkarcılardan oldu. )
7/11 - Ve lekad HALAKNAKÜM sümme SAVVERNAKÜM sümme KULNA LİL MELAİKETİSCÜDU li ademe fe secedu illa iblıs lem yekün mines sacidın ( Ve sizi YARATTIK. Sonra sizi ŞEKİLLENDİRDİK. Sonra meleklere "Adem için yere kapanın." DEDİK de İblis hariç yere kapandılar. O yere kapananlardan olmadı. )
17/61 - Ve iz KULNA LİL MELAİKETİSCÜDU li ademe fe secedu illa iblıs kale e escüdü li men halakte tıyna ( Ve zamanında MELEKLERE "Adem için yere kapanın." DEDİK de İblis haricinde yere kapandılar. "O çamurdan yarattığın kimse için yere mi kapanayım?" dedi. )
Mesih İsa'nın yaratılışına ilişkin ayetlerde ise 1. çoğul şahıs zamiri kullanılmak suretiyle "Ruhumuzdan Üfledik" ifadesi kullanılmaktadır. Bu ayetlerde ifade edilen "Ruhlarından Üfleyenler" yine Allahü Teala'nın yetki verdiği "Meleül Ala"'dır. ( Yüksek İleri Gelenler / Melekler Yüksek Topluluğu ) Ancak ruhlarından üfledikleri zaten evvelce yaratılmış bir insan olan Meryem'dir.
21/91 - Velletı ahsanet ferceha fe NEFAHNA FIHA MİN RUHINA ve cealnaha vebneha ayeten lil alemın ( Ve o ayıbını koruyan. ONUN İÇİNE RUHUMUZDAN ÜFLEDİK. Onu ve oğlunu alemler için ayet kıldık. )
66/12 - Ve meryemebte imranelleti ahsanet ferceha fe NEFAHNA FIHİ MİN RUHINA ve saddekat bi kelimati rabbiha ve kutubihi ve kanet minel kanitın ( Ve o ayıbını koruyan İmran kızı Meryem. ONUN İÇİNE RUHUMUZDAN ÜFLEDİK. Rab’binin kelimelerini ve O’nun kitaplarını doğruladı ve itaat edenlerden oldu. )
İnsan formunda tezahür etmek üzere Meryem vasıtasıyla madde alemine ( dünya ) gönderilen Mesih İsa'nın da çamurdan kuş formu yaratması ve ona "Ruhundan üfleyerek" onu yarı idrakli bir varlık kılması misali ayetlerde yer almaktadır. Ayetlerde ayrıca Mesih İsa'nın ruh üfleyerek "Ölü insanı tekrar idrake kavuşturmak suretiyle diriltmesi" misali de yer almaktadır.
3/49 - Ve rasulen illa benı israıle ennı kad ci'tüküm bi ayetin min rabbiküm ennı ahlüku leküm minet tıyni ke hey'etit tayri fe enfühu fıhi fe yekunü tayran bi iznillah ve übriül ekmehe vel ebrasa ve uhyil mevta bi iznillah ve ünebbiüküm bima te'külune ve ma teddehırune fı büyutiküm inne fı zalike le ayeten leküm in küntüm mü'minın ( Ve ancak İsrailoğullarına resuldür. "Kesinlikle ben size Rab’binizden ayet getirdim. Kesinlikle ben size, çamurdan kuşun şekli gibi olanı yaratırım. Böylece onun içine üflerim de o Allah’ ın izni ile kuş olur. Doğuştan körü, alacalıyı iyileştiririm. Allah’ ın izni ile ölüyü diriltirim. O yediklerinizi, o evlerinizin içinde biriktirdiklerinizi size haber veririm. Eğer inananlarsanız, kesinlikle bunda size ayetler vardır." )
5/110 - İz kalellahü ya iysebne meryemezkür nı'metı aleyke ve ala validetik iza eyyedtüke bi ruhıl kudüsi tükellimün nase fil mehdi ve kehla ve iz alemtükel kitabe vel hıkmete vet tevrate vel incil ve iz tahlüku minet tıyni ke hey'etit tayri bi iznı fe tenfühu fıha fe tekunü tayran bi iznı ve tübriül ekmehe vel ebrasa bi iznı ve iz tuhricül mevta bi iznı ve iz kefeftü benı israıle anke iz ci'tehüm bil beyyinati fe kalellezine keferu minhüm in haza illa sıhrun mübın ( Zamanında Allah "Ey Meryemoğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla. Seni kutsal ruh ile desteklediğimde beşikte ve erişkinlikte insanlara kelam edip söz söylerdin. Sana yazıyı, sırrı, Tevrat' ı ve İncil' i öğrettim. İznimle çamurdan kuşun şekli gibi olanı yarattın. Onun içine üfledin de iznimle kuş oldu. Doğuştan körü ve alacalıyı iznimle iyileştirdin. Ölüleri iznimle çıkardın. Onlara ayetlerle geldiğin ve onlardan inkar edenlerin "Bu kesinlikle apaçık sihirdir." dedikleri zaman İsrailoğulları' nı üzerinden çektim. )
No comments:
Post a Comment