"Okuma"
anlamına gelen "Kur'an" kelimesi, "İkra" ( Oku )
kökünden türemiş olan ve vahiy yoluyla iletilen Allah kelamının / yazısının
haberciye okunmuş olmasını ve tüm inananlar tarafından da okunması gerektiğini
ifade eden bir kelimedir.
İnsanların
Kur'an'a yaklaşımları farklılıklar göstermekte olup, bu yaklaşımlar genellikle
şöyle kategorize edilebilmektedir.
1-
"Hatim indirmek" ( Kur'an'ın bir seferde tamamını okumak )
2-
Her gün belirli bir surenin tamamını okumak
3-
Arapça bilinmemesine rağmen Kur'an'ı Arapça metninden anlamadan da olsa okumak
4-
Kur'an'ı beze sarıp yüksek bir yere asmak
5-
Kur'an'ı rahle üzerinde bir köşede tutmak
6-
Cepte küçük Kur'an taşımak
Kalben
inanan insan için bu yaklaşımların hepsi caiz olabilir. Ancak "İkra"
( Oku ) kelime-i emrinin içerdiği anlamın daha derin olduğu aşikardır. Allahü
Teala, ayetlerinde de bildirdiği üzere, Kur'an'ın "anlayarak",
"tefekkür ederek" ve "aklederek" okunmasını istemektedir.
Kur'an'ın herhangi bir kitap gibi okunabileceğini düşünmek ve onu bir kere
baştan sona okuduktan sonra kendini "Kur'an'ı okumuş saymak"
yanılgıların en büyüğüdür.
Yaratılışın
kodlarının beşiği olan Kur'an aşağıdaki özellikleri içeren ilahi bir ilim
pınarıdır.
1-
Kur'an çok katmanlıdır. ( Ayetlerin zahiri ve batıni olmak üzere sonsuz anlamları
ve yorumları mevcuttur. Herhangi bir varlığın “Ben Kur’an’ın anlamına ve yorumuna
haizim” beyanında bulunması mümkün değildir. )
2-
Kur'an teşbih ( benzetme ) ve sembolizm içerir.
3-
Kur'an matematiksel, nümerolojik, analitik ve sistematik bir yapıya
haizdir. *
*
78/29 - Ve külle şey'in ahsaynahü kitaben (
Ve kitapta olmak üzere herşeyi saydık. )
4-
Kur'an'ın her ayeti, ait olduğu surenin içeriğinden bağımsız olmak üzere kendi
içinde sonsuz anlam ve yorum barındırır.
5-
Tıpkı ayetler gibi Kur'an'daki her kelime ve her harf de kendi içinde sonsuz
anlam ve yorum barındırır.
Dolayısıyla
"Kur'an okumak", sadece "okumanın" çok ötesinde, düşünmeyi,
tefekkür etmeyi, yorumlamayı ve anlamayı gerektiren çok derin ve çok kapsamlı
bir eylemler bütünüdür.
Kur'an'da
"okumak" eylemine ilişkin olarak net mesajlar veren ayetler
mevcuttur.
96/1
- IKRE bismi rabbikellezi halak ( O yaratan Rab’binin ismi ile OKU. )
Ayette,
okuma eylemi esnasında daimi olarak Allah ve Rahman isimlerinin zikredilmesinin
vesile olacağı nimetlere dikkat çekilmektedir.
73/4
- Ev zid aleyhi ve rettilil kur'ane tertilen ( Veya onun
üzerine artır. Kur'an' ı düşünerek yavaş yavaş oku. )
Ayette
çok açık bir şekilde Kur'an'ın "düşünerek ve yavaş yavaş okunması"
gerektiği bildirilmektedir.
73/20
- ...... fakreu ma teyessere minel kur'ani ........ fakreu ma teyessere minhu
....
(
......O halde size Kur'an' dan ne kolay gelirse okuyun. ........ O halde size
ondan ne kolay gelirse okuyun ....... )
Ayette,
okuma sürecinde herhangi bir zorlama olmadığı, insanın o anki ruhsal durumuna
göre hangi ayetleri okuyacağının kendi idrakine ve vicdanına bırakıldığı
bildirilmektedir. Temiz kalple ve inançla kitaba yönelen inananlara Allahü
Teala ve melekleri zaten gerekli yönlendirmeyi yapacaklardır.
2/44
- E te'mürunen nase bil birri ve tensevne enfüseküm ve entüm tetlunel
kitab e fe la ta'kılun
( Kitabı
okuduğunuz halde, insanlara iyiliği emredersiniz de nefislerinizi
unutur musunuz? O halde akıl etmez misiniz? )
Ayette,
gereğini yapmadan yani doğru düşünce, tutum ve davranışa yönelmeden sadece
kitabı okumanın insanlara bir faydası olmayacağı, bunun insanlar tarafından
akledilmesi gerektiği bildirilmektedir.
2/121
- Ellezine ateynahümül kitabe yetlunehu hakka tilavetih ülaike
yü'minune bih ve men yekfür bihı fe ülaike hümül hasirun
(
O kendilerine kitap verdiklerimiz onu gerçekten tilaveti ile okurlar.
İşte onlar ona inanırlar. Kim onu inkar ederse işte onlar hasarlanırlar. )
Ayette
Kur'an'ın doğru telafuz ve seslendirme ile okunmasının vesile olacağı olumlu
sonuçlara ( pozitif enerji oluşumu, frekans yükselmesi ve buna bağlı olarak
vuku bulacak ruhsal ve idraki açılımlar vb. )
No comments:
Post a Comment