13 Ocak 2020 Pazartesi

Okumak için mi okumak? Anlamak için mi okumak ?


"Okuma" anlamına gelen "Kur'an"  kelimesi, "İkra" ( Oku ) kökünden türemiş olan ve vahiy yoluyla iletilen Allah kelamının / yazısının haberciye okunmuş olmasını ve tüm inananlar tarafından da okunması gerektiğini ifade eden bir kelimedir.

İnsanların Kur'an'a yaklaşımları farklılıklar göstermekte olup, bu yaklaşımlar genellikle şöyle kategorize edilebilmektedir.

1- "Hatim indirmek" ( Kur'an'ın bir seferde tamamını okumak )
2- Her gün belirli bir surenin tamamını okumak
3- Arapça bilinmemesine rağmen Kur'an'ı Arapça metninden anlamadan da olsa okumak
4- Kur'an'ı beze sarıp yüksek bir yere asmak
5- Kur'an'ı rahle üzerinde bir köşede tutmak
6- Cepte küçük Kur'an taşımak 

Kalben inanan insan için bu yaklaşımların hepsi caiz olabilir. Ancak "İkra" ( Oku ) kelime-i emrinin içerdiği anlamın daha derin olduğu aşikardır. Allahü Teala, ayetlerinde de bildirdiği üzere, Kur'an'ın "anlayarak", "tefekkür ederek" ve "aklederek" okunmasını istemektedir. Kur'an'ın herhangi bir kitap gibi okunabileceğini düşünmek ve onu bir kere baştan sona okuduktan sonra kendini "Kur'an'ı okumuş saymak" yanılgıların en büyüğüdür. 

Yaratılışın kodlarının beşiği olan Kur'an aşağıdaki özellikleri içeren ilahi bir ilim pınarıdır.

1- Kur'an çok katmanlıdır. ( Ayetlerin zahiri ve batıni olmak üzere sonsuz anlamları ve yorumları mevcuttur. Herhangi bir varlığın “Ben Kur’an’ın anlamına ve yorumuna haizim” beyanında bulunması mümkün değildir. )
2- Kur'an teşbih ( benzetme ) ve sembolizm içerir.
3- Kur'an matematiksel, nümerolojik, analitik ve sistematik bir yapıya haizdir. *
* 78/29 - Ve külle şey'in ahsaynahü kitaben   ( Ve kitapta olmak üzere herşeyi saydık. )
4- Kur'an'ın her ayeti, ait olduğu surenin içeriğinden bağımsız olmak üzere kendi içinde sonsuz anlam ve yorum barındırır.
5- Tıpkı ayetler gibi Kur'an'daki her kelime ve her harf de kendi içinde sonsuz anlam ve yorum barındırır.

Dolayısıyla "Kur'an okumak", sadece "okumanın" çok ötesinde, düşünmeyi, tefekkür etmeyi, yorumlamayı ve anlamayı gerektiren çok derin ve çok kapsamlı bir eylemler bütünüdür.

Kur'an'da "okumak" eylemine ilişkin olarak net mesajlar veren ayetler mevcuttur.

96/1 - IKRE bismi rabbikellezi halak ( O yaratan Rab’binin ismi ile OKU. )

Ayette, okuma eylemi esnasında daimi olarak Allah ve Rahman isimlerinin zikredilmesinin vesile olacağı nimetlere dikkat çekilmektedir.

73/4 - Ev zid aleyhi ve rettilil kur'ane tertilen ( Veya onun üzerine artır. Kur'an' ı düşünerek yavaş yavaş oku. )

Ayette çok açık bir şekilde Kur'an'ın "düşünerek ve yavaş yavaş okunması" gerektiği bildirilmektedir.

73/20 - ...... fakreu ma teyessere minel kur'ani ........ fakreu ma teyessere minhu .... 

( ......O halde size Kur'an' dan ne kolay gelirse okuyun. ........ O halde size ondan ne kolay gelirse okuyun ....... )

Ayette, okuma sürecinde herhangi bir zorlama olmadığı, insanın o anki ruhsal durumuna göre hangi ayetleri okuyacağının kendi idrakine ve vicdanına bırakıldığı bildirilmektedir. Temiz kalple ve inançla kitaba yönelen inananlara Allahü Teala ve melekleri zaten gerekli yönlendirmeyi yapacaklardır. 

2/44 - E te'mürunen nase bil birri ve tensevne enfüseküm ve entüm tetlunel kitab e fe la ta'kılun 
Kitabı okuduğunuz halde, insanlara iyiliği emredersiniz de nefislerinizi unutur musunuz? O halde akıl etmez misiniz? )

Ayette, gereğini yapmadan yani doğru düşünce, tutum ve davranışa yönelmeden sadece kitabı okumanın insanlara bir faydası olmayacağı, bunun insanlar tarafından akledilmesi gerektiği bildirilmektedir.

2/121 - Ellezine ateynahümül kitabe yetlunehu hakka tilavetih ülaike yü'minune bih ve men yekfür bihı fe ülaike hümül hasirun
( O kendilerine kitap verdiklerimiz onu gerçekten tilaveti ile okurlar. İşte onlar ona inanırlar. Kim onu inkar ederse işte onlar hasarlanırlar. )

Ayette Kur'an'ın doğru telafuz ve seslendirme ile okunmasının vesile olacağı olumlu sonuçlara ( pozitif enerji oluşumu, frekans yükselmesi ve buna bağlı olarak vuku bulacak ruhsal ve idraki açılımlar vb. )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder