"Tayyibat" ( Temiz olanlar ) kavramı Kur'an'da, ruhsal tekamüle dayalı idraki yükselişe ( üst boyuta geçişin ) vesile olan çok önemli bir olgu olarak zikredilmekte ve içinde bulunulan 3. boyutun yani kaba madde alemi dünyanın, varlıkları temizlikten alıkoyma potansiyelinden bahsedilmektedir.
46/20 - Ve yevme yu'radullezıne keferu alen nar ezhebtüm tayyibatiküm fı hayatikümüd dünya vestemta’tüm biha fel yevme tüczevne azabel huni bima küntüm testekbirune fil erdı bi ğayril hakkı ve bima küntüm tefsükun
( Ve o gün inkar edenler ateşe döndürülüp arzolunurlar. Dünya hayatınızda temizliklerinizi giderdiniz. Onunla faydalanmayı istediniz. O halde bugün, yerde haksızca kibirlenmiş olmanızdan ve günah işlemiş olmanızdan dolayı aşağılayıcı, hakir ve zelil azap ile karşılıklandırılacaksınız. )
Varlıklar bilinçli veya içgüdüsel olarak "fiziksel temizlik" olgusuna nasıl dikkat ediyorlarsa "ruhsal temizlik" olgusuna da aynı oranda dikkat etmek durumundadırlar. Ancak bu husus yüksek idrak ve farkındalık gerektirmektedir. Kötü söz, kötü davranış, kötü düşünce ve kötü tutum insan adı verilen idrakli varlığın temizliğini yok eden ve onu hazin bir pislik yığını haline getiren en temel unsurlardır. ( Örneğin fiziksel olarak temizlenmiş ancak ruhsal açıdan temiz olmayan bir insanın duaya kalkması ona maalesef fayda sağlamayacaktır. ) Ancak kaba maddeden yani fiziksel olgulardan ötesini göremeyen, algılamayan ve hissedemeyen insan nasıl kirlendiğinin de farkında olamaz. Oysa ki "madde" denen olgun ancak "ruh" tesiri ile, ruh da ona tesir eden "kelime" ile var olabilmektedir.
"Temizlik", varlıkları üniteye ( birlik, vahdet ) yaklaştıran temel olguların başında gelmektedir. Kur'an'da "Tayyib" ( Temiz ) kelimesinin 46 kere tekrarlanması ünitenin nümerolojik sembolü olan "1" sayısı açısından dikkat çekmektedir. ( 4+6 = 10 ... 1+0 = "1" )
Enfal suresinin 50. ve Nahl suresinin 32. ayetinde "Meleklerin insanları farklı şekillerde vefat ettirdiklerinden ve "Temizce vefat ettirilme" kavramından bahsedilmektedir.
8/50 - Ve lev tera iz yeteveffellezine keferul melaiketü yadribune vücuhehüm ve edbarahüm ve zuku azabel harık
( Ve şayet melekler o inkarcıların yüzlerine ve sırtlarına vurarak ve "Yakıcı azabı tadın." diyerek vefat ettirirken görseydin. )
16/32 - Ellezine teteveffahümül melaiketü tayyibıne yekulune selamün aleykümüdhulül cennete bima küntüm ta'melun
( Melekler, o temizce vefat ettirdiklerine, "Selam üzerinize. O yapmakta olduklarınızdan dolayı cennete girin." derler. )
İbrahim suresinin 24. ve Fatir suresinin 10. ayetlerinde yer alan "Temiz kelime" ( Kelimeten tayyibeten ) kavramı "ruhsal yükseliş" / "üst boyutlara açılış" olgusuna işaret edecek şekilde bildirilmiştir.
14/24 - E lem tera keyfe darabellahü meselen kelimeten tayyibeten ke şeceratin tayyibetin aslüha sabitün ve fer'uha fis sema'
( Görmedin mi ki Allah, kökü sabit ve dalları göğün içinde olan temiz ağaç gibi olan temiz kelimenin misalini nasıl beyan etti? )
35/10 - Men kane yürıdül ızzete fe lillahil ızzetü cemıa ileyhi yas'adül kelimüt tayyibü vel amelüs salihu yerfeuh vellezine yemkürunes seyyiati lehüm azabün şedıd ve mekru ülaike hüve yebur
( Kim üstün kudreti istiyorsa, saygınlık üstün kudret tümüyle Allah içindir. Temiz kelime O’na yükselir. İyi işler de onu yükseltir. O kötülüklerle tuzak kuranlar, şiddetli azap onlaradır. İşte onların tuzağı, o batıp dağılır. )
Nahl suresinin 97. ayetinde, temizlikten alıkoyan kaba madde aleminde temiz kalma gayreti sürecinde başarılı olarak bu alemdeki ruhsal tekamül sürecini tamamlayan varlıkların üst boyutta ( Cennet / Sirius / Sevgi Planı / Yarı Süptil Alam ) "Temiz Hayata" kavuşacakları bildirilmektedir.
16/97 - Men amile salihan min zekerin ev ünsa ve hüve mü'minün fe le nuhyiyennehu hayaten tayyibeh ve le necziyennehüm ecrahüm bi ahseni ma kanu ya'melun
( Erkeklerden veya kadınlardan ve o inananlardan kim iyilik yaparsa, kesinlikle onu temiz hayat ile yaşatacağız, dirilteceğiz. Kesinlikle onları o yapmış olduklarının daha güzeli olan ödülleri ile karşılıklandıracağız. )
Hacc suresinin aşağıdaki ayetlerinde, cennetteki varlıkların "temiz söz" ile karşılıklandırıldıklarından bahsedilmektedir. ( "Cennet" kelimesi esas itibarıyla "Örtülmüş, Kaplanmış" anlamına gelmekte olup, "Bahçe" anlamında da kullanılmaktadır. Zira bahçe de çimenler ve çiçeklerle kaplı bir ortamdır. )
22/23 - İnnellahe yüdhılüllezıne amenu ve amilus salihati cennatin tecrı min tahtihel enharu yühallevne fıha min esavira min zehebin ve lü'lüa ve libasühüm fıha harir
( Kesinlikle Allah o inananları ve iyilikler yapanları altlarından nehirler akan bahçelere sokar. Orada altından, incilerden bilezikler takınacaklar. Orada elbiseleri ipektir. )
22/24 - Ve hüdu ilet tayyibi minel kavli ve hüdu ila sıratıl hamid
( Ve sözden temizine iyisine yönlendirilmişlerdir. Övülesi olanın yoluna yönlendirilmişlerdir. )
Sebe suresinin 15. ayetinde de yine Cennet, "Temiz Belde" ( Beldetün tayyibet ) olarak tasvir edilmektedir.
34/15 - Lekad kane li sebein fı meskenihim ayeh cennetani an yemınin ve şimal külu min rizkı rabbiküm veşküru leh beldetün tayyibetün ve rabbün ğafur
( Sebe için meskenlerinde sağda ve solda iki tane bahçe ayet omuştu. Rab’binizin rızkından yiyin ve O’na şükredin. Temiz belde ve affeden Rab. )
Ahzab suresinin 33. ayetinde Allahü Teala'nın, yarattığı varlıkları "temizlemek istediği" bildirilmektedir.
33/33 - Ve karne fı büyutikünne ve la teberracne teberrucel cahiliyyetil ula ve ekımmes salate ve atınez zekate ve etı'nellahe ve rasuleh innema yürıdüllahü li yüzhibe ankümür ricse ehlel beyti ve yütahhiraküm tathıra
( Ve evlerinizde durun. Önceki cahiliyetteki gibi süslenip, açılıp saçılarak açık saçık olmayın. Duaya kalkın, zekatı verin ve Allah’a ve O’nun resulüne itaat edin. Kesinlikle Allah, üzerinizden pisliği gidermeyi ve sizi tertemiz yaparak temizlemeyi ister, ev sahipleri. )
Saff suresinin 12. ayetinde Cennet kavramı "Temiz Mesken" ( Mesakini tayyibeten ) ifadesiyle tasvir edilmektedir.
61/12 - Yağfir leküm zünubeküm ve yüdhılküm cennatin tecri min tahtihel enharu ve mesakine tayyibeten fi cennati adnin zalikel fevzül azim
( Size günahlarınızı af eyler. Sizi altlarından nehirler akan bahçelere ve ikamet bahçeleri içindeki temiz meskenlere sokar. Bu büyük kurtuluştur. )
No comments:
Post a Comment