Cibril ve Mikal'in kutsal kaynaklarda "Melek" olarak anılan varlıklar oldukları bilinir. İncil'de yer alan şu ayet Cebrail'in "Melek" olduğunu bildrilmektedir.
42-Luke-1-19 Melek ona şöyle karşılık verdi: "Ben Tanrı'nın huzurunda duran Cebrail'im. Seninle konuşmak ve bu müjdeyi sana bildirmek için gönderildim.
Aşağıdaki ayette ise Melek ve Kutsal Ruh kavramları ayrı ayrı belirtilmiştir.
42-Luke-1-35 Melek ona şöyle yanıt verdi: "Kutsal Ruh senin üzerine gelecek, Yüceler Yücesi'nin gücü sana gölge salacak. Bunun için doğacak olana kutsal, Tanrı Oğlu denecek.
Aşağıdaki ayette ise Melek ve Kutsal Ruh kavramları ayrı ayrı belirtilmiştir.
42-Luke-1-35 Melek ona şöyle yanıt verdi: "Kutsal Ruh senin üzerine gelecek, Yüceler Yücesi'nin gücü sana gölge salacak. Bunun için doğacak olana kutsal, Tanrı Oğlu denecek.
Kur'an'da yer alan kişi isimlerinin haberciye mi, resule mi veya misale konu bir karaktere mi ait olduğu ilgili ayetlerde daima bildirilmiştir. Ancak Cibril ve Mikal'in melek olduklarına ilişkin açık ve net bir ayet bulunmamaktadır. Aksine ilgili ayetlerde sanki Cibril ve Mikal farklı varlıklarmış gibi melek kavramından ayrı belirtilmişlerdir. Öte yandan ayetler incelendiğinde Cibril'in Kutsal Ruh olduğu ortaya çıkmaktadır. Zira Cibril kelimesi Cibr ( Zorlama ) ve El ( İlah ) kelimelerinden oluşmakta olup "Allah'ın Zorlaması" anlamına gelmektedir. Yani aslında Cibril kelimesi Allah ile ilintili bir kelime olup, Ruhu temsil etmekte gibidir.
2/97 - Kul men kane adüvven li CİBRİLE fe innehu NEZZELEHU ala kalbike bi iznillahi müsaddikan li ma beyne yedeyhi ve hüden ve büşra lil mü'minın
( De ki: “Kim CİBRİL’ e düşman ise, inananlara müjde, yönlendirme ve ondan öncekileri doğrulayıcı olarak onu kalbinin üzerine Allah’ ın izni ile kesinlikle O İNDİRDİ." )
Ayette kitabı indirenin yani vahyi iletenin, Allah'ın izniyle, Cibril olduğu bildirilmektedir.
16/102 - Kul NEZZELEHU RUHUL KUDÜSİ min rabbike bil hakkı li yüsebbitellezine amenu ve hüden ve büşra lil müslimın
( De ki: "Onu, o inananlara sebat vermek için ve teslim olanlara yönlendirme ve müjde olarak Rab’binden KUTSAL RUH İNDİRDİ." )
26/193 - Nezele bihir ruhul emın ( Onu güvenilir ruh indirdi. )
Yukarıdaki 16/102 ve 26/193 kodlu ayetlerde ise kitabın Kutsal Ruh tarafından indirildiği bildirilmektedir. Bu noktada Cibril = Kutsal Ruh denklemi akla gelmektedir.
2/98 - Men kane adüvven lillahi ve MELAİKETİHI ve rusülihı ve CİBRİLE ve MİKALE fe innellahe adüvvün lil kafirın
( Kim Allah’a, O’nun MELEKLERİNE, O’nun resullerine, CİBRİL’ e, MİKAL’e düşman olursa, artık kesinlikle Allah inkarcılara düşmandır. )
66/4 - İn tetuba billahi fe kad sağat kulübüküma ve in tezahera aleyhi fe innallahe hüve mevlahu ve CİBRİLU ve salihül mü'minin vel MELAİKETU ba'de zalike zahirun
( Eğer Allah’a tevbe ederseniz, zira kalpleriniz eğildi. Eğer ona karşı birbirinize destek olup arka çıkarsanız, kesinlikle Allah, CİBRİL ve inananların iyileri O’nun dostudur. Bunların ardından da MELEKLER destekleyip arka çıkarlar. )
Yukarıdaki 2/98 ve 66/4 kodlu ayetlerde Cibril ve Mikal, meleklerden ayrı olarak belirtilmişlerdir.
Ayrıca Bakara suresinin 34. ayetinde yer alan "Meleklere, Adem için secde edin DEDİK
" cümlesinde 1. çoğul şahıs ile çekilmiş olan "Dedik" fiili Allahü Teala ile Melekler arasındaki bir varlığı / varlıkları tanımlamakta gibidir.
2/34 - Ve iz KULNA lil melaiketiscüdu li ademe fe secedu illa iblıs eba vestekbera ve kane minel kafirın
( Ve zamanında meleklere "Adem için yere kapanın." DEDİK. Böylece İblis haricinde yere kapandılar. O diretti ve kibirlendi ve inkarcılardan oldu. )
Ayrıca Bakara suresinin 34. ayetinde yer alan "Meleklere, Adem için secde edin DEDİK
" cümlesinde 1. çoğul şahıs ile çekilmiş olan "Dedik" fiili Allahü Teala ile Melekler arasındaki bir varlığı / varlıkları tanımlamakta gibidir.
2/34 - Ve iz KULNA lil melaiketiscüdu li ademe fe secedu illa iblıs eba vestekbera ve kane minel kafirın
( Ve zamanında meleklere "Adem için yere kapanın." DEDİK. Böylece İblis haricinde yere kapandılar. O diretti ve kibirlendi ve inkarcılardan oldu. )
No comments:
Post a Comment