"İsar" kelimesi "Tercih, Seçim" anlamına gelmekte olup, Kur'an'da bu kelimenin insanın kaderini tayin ettiği bildirilmektedir.
Tercih, bilinçli veya bilinçsiz şekilde tezahür edebilen bir olgudur. İnanç vasıtasıyla bilgi seviyesi yükselmiş ilim sahibi insanların bilinçli tercihleri onları daima doğru yola yani ruhsal tekâmüle sevkederken, inançsız, bilgisiz ve şüpheci insanların şeytani tesirler altında yaptıkları bilinçsiz tercihler ise onları daima yanlış yola yani nefsaniyet çıkmazına sevketmektedir.
"İsar" konusu ayetlerde şu misallerle bildirilmektedir.
20/72 - Kalu LEN NÜ'SİRAKE ala
ma caena minel beyyinati vellezi
fetarana fakdı ma ente kad
innema takdıy hazihil hayated
dünya
( "Seni, bize o delillerden getirene
ve o bizi yaratana TERCİH EDEMEYİZ. O halde ne hüküm
vereceksen ver. Kesinlikle o
hükmettiğin bu dünya hayatıdır."
dediler. )
Taha suresinin 72. ayetinde, inanç vesilesiyle bilinçlenen sihirbazların Firavun'a karşı gelmeleri anlatılmaktadır.
59/9 - Vellezine tebevveüd dare
vel imane min kablihim
yühıbbune men hacere ileyhim
ve la yecidune fi sudurihim haceten min ma utü ve YU'SİRUNE
ala enfüsihim ve lev kane bihim
hasasatun ve men yuka şuhha
nefsihi fe ulaike hümül müflihun
( Ve o onlardan önce yurtta
yerleşip makam tutanlar ve
onlardan inananlar, onlara göç
edip ayrılanları severler. O
verilenden göğüslerinde ihtiyaç
bulmazlar. Şayet ihtiyaçları olsa
dahi nefislerine TERCİH EDERLER.
Kim nefsinin cimriliğinden
korunursa, artık işte onlar, onlar
iflah olurlar. )
Haşr suresinin 9. ayetinde inançlı insanların rahmani eylemi nefsani eyleme tercih ettikleri bildirilmektedir.
79/37 - Fe emma men tağa
( Artık ama kim azgınlık etmiş, )
79/38 - Ve ASEREL hayated
dünya
( Ve dünya hayatını TERCİH ETMİŞSE. )
79/39 - Fe innel cahime hiyel
me'va
( Artık kesinlikle cehennem, odur
varış yeri. )
87/16 - Bel TÜ'SİRUNEL hayated
dünya
( Bilakis dünya hayatını TERCİH EDİYORSUNUZ. )
Naziat ve A'la surelerinin yukarıdaki ayetlerinde inançsız ve dolayısıyla bilinçsiz insanların, kendilerini ıstırap ve mutsuzluğa sevkedecek yanlış tercihleri konu edilmektedir.
"Tercih, Seçim" anlamına gelen bir başka kelime ise "Hiyerat* / İhtiyar" kelimesidir.
( * Hiyerarşi kelimesi Hiyerat kökündendir. )
Kasas suresinin 68. ayetinde insanın, Allah'ın takdir ettiği "Yaratılış" konusunda tercih imkânı bulunmadığı bildirilmektedir. Bir başka deyişle her insan tercihinden bağımsız olarak yaratılmış olmak ve ilahi kozmik tesirler vesilesiyle yapacağı bilinçli veya bilinçsiz tercihler ile kaderini tamamlamak mecburiyetindedir.
28/68 - Ve rabbüke yahlüku ma
yeşaü ve yahtar ma kane
lehümül HIYERAH sübhanellahi ve
teala an ma yüşrikun
( Ve Rab’bin ne dilerse yaratır ve
seçer. Onlara TERCİH, SEÇME
hakkı yoktur. Allah yücedir ve o
ortak koştuklarının üzerindedir.
)
Ahzab suresinin 36. ayetinde ise "İnananların" yani kozmik bilince nail olup ilmi artmış olanların daima iyiliğe, doğruluğa ve tekâmüle vesile olan Allah ve Resulünün emirlerinin aksine bir tercihte bulunamayacakları bildirilmektedir.
33/36 - Ve ma kane li mü'minin
ve la mü'minatin iza kadallahü
ve rasulühu emran en yekune
lehümül HIYERATÜ min emrihim
ve men ya'sıllahe ve rasulehu fe
kad dalle dalalen mübına
( Ve inanan erkekler ve inanan
kadınlar için Allah ve resulü bir
işe olsun diye hükmettiğinde,
onlara işlerinden TERCİH, SEÇİM
yoktur. Kim Allah’a ve O’nun
resulüne asileşirse, artık apaçık
sapıklık ile sapmıştır. )
No comments:
Post a Comment