18 Ekim 2020 Pazar

Millet kavramı

"Millet" kelimesi, "İllet" ( Sebep ) kökünden türemiş olup, "Milliyet" kelimesi de yine "İllet" köküne sahip "İlliyet" ( Sebepsellik, Sebeple ilgili olan ) kelimesinden türemiştir. 

Bu minvalde "Millet", ortak bir sebebe dayalı olarak bir arada bulunan varlık topluluğunu tanımlamaktadır. Anılan "sebebi" dil, inanç, soy, coğrafi konum, ortak geçmiş gibi unsurlar oluşturabilmektedir. Yani bir topluluğun millet olarak anılabilmesi için anılan unsurlardan en az birinin varlığı gerekmektedir.

Kur'an'da "Millet" kelimesi kapsamında ağırlıklı olarak coğrafi konum ve inanç birliği unsurları bulunmaktadır. 

Kur'an'da ilk "Millet" kelimesi Bakara suresinin 120. ayetinde geçmektedir.

2/120 - Ve len terda ankel YEHUDÜ ve len NESARA hatta tettebia MİLLETEHÜM kul inne hüdellahi hüvel hüda ve le in itteba'te ehvaehüm ba'dellezi caeke minel ılmi ma leke min allahi min veliyyin ve la nasır ( Ve YAHUDİLER ve NASIRALILAR, sen ONLARIN MİLLETİNE tabi olana kadar senden asla hoşlanmazlar. De ki: "Yönlendirme kesinlikle o Allah’ ın yönlendirmesidir." Eğer sen, ilimden sana o getirdiklerimiz sonrasında onların heveslerine tabi olursan Allah’tan sana dost ve yardımcı yoktur. )

Yahudiye ve Nasıra ( Celile'nin nahiyesi ) eski Filistin toprakları içinde kalan yerleşim birimlerinin isimleri olup, buralarda yaşayanlara Yahudi ve Nasıralı ismi verilmiştir. Ancak bu iki topluluğu millet yapan özellik coğrafi konum ile birlikte esasen birleştirici olan kitap ilmine olan farklı yaklaşımları yani farklı inançlarıdır. 

Millet kelimesi Kur'an'da sıklıkla "Millete ibrahim" ( İbrahim'in milleti ) ifadesi içinde yer almaktadır. Bu ifadenin bir "inanç birliğini" tanımladığı görülmektedir.

2/130 - Ve men yerğabü an MİLLETİ İBRAHİME illa men sefihe nefseh ve lekad ıstafeynahü fid dünya ve innehu fil ahırati le mines salihın ( Ve İBRAHİM'İN MİLLETİNDEN nefsini akılsız kılan haricinde kim yüz çevirir? Onu dünyada seçkin kıldık ve kesinlikle o ahirette de iyilerden olacaktır. )

Bakara suresinin 135. ve Al'i İmran suresinin 95. ayetlerinde İbrahim'in milletinin ortak özelliğinin "Allah'ın birliğine inanmak ve O'na ortak koşmamak" olduğu ortaya çıkmaktadır.

2/135 - Ve kalu kunu HUDEN ev NRSARA tehtedu kul bel MİLLETE İBRAHİME hanıfa ve ma kane minel MÜŞRİKIN ( Ve "YAHUDİ veya NASIRALI olun ki yönleneseniz." dediler. De ki: "Bilakis İBRAHİM'İN MİLLETİ birleyip doğruluğa yönelendir. ORTAK KOŞANLARDAN değillerdir." )

3/95 - Kul sadekallahü fettebiu MİLLETE İBRAHİME HANİFA ve ma kane minel müşrikın ( De ki: "Allah doğrudur. O halde BİRLEYİP DOĞRULUĞA YÖNELEN İBRAHİM'İN MİLLETİNE tabi olun. Ortak koşanlardan olmayın." )

A'raf suresinin 88. ayetinde, aynı coğrafyada yaşamanın ve aynı dili konuşmanın dahi icabında millet olmayı sağlayamadığı Şuayb misali ile bildirilmektedir.

7/88 Kalel meleüllezınestekberu min kavmihı le nuhricenneke ya şüaybü vellezine amenu meake min karyetina ev leteudünne fı MİLLETİNA kale e ve lev künna karihın ( Kavminden o ileri gelen kibirliler "Ey Şuayb, kesinlikle seni ve seninle beraber inananları şehrimizden çıkaracağız veya MİLLETİMİZE döneceksiniz." dediler. "İstemeyenler olsak da mı?" dedi. )

Yusuf suresinin 37. ayetinde millet olma açısından, aynı inanca sahip olmanın aynı kavimden ( ırktan, soydan ) olmaktan daha öncelikli olduğu vurgulanmaktadır.

12/37 - Kale la ye'tiküma taamün türzekanihı illa nebbe'tüküma bi te'vılihı kable en ye'tiyeküma zaliküma min ma alemenı rabbi innı teraktü MİLLETE KAVMİN LA YÜ'MİNUNE BİLLAHİve hüm bil ahırati hüm kafirun ( "Sizin ikinizin rızıklanacağınız yiyecek gelmeden önce onun yorumunu size haber veririm. Bu, Rab’bimin bana öğrettiklerindendir. Kesinlikle ben ALLAH'A İNANMAYAN ve ahirete inkarcılar olan KAVMİN MİLLETİNİ terkettim." dedi. ) 

"Millet" kavramı, insanları bir arada tutan, insanlara birbirlerine karşı sorumluluklar yükleyen, sevgi, şefkat, paylaşım, fedakarlık gibi olguları besleyen kutsal bir olgudur. Millet, bir anlamda aile olgusunun genişletilmiş halidir. İşte küreselciler "Singularity" ( Tekillik, Yalnızlık ) başlığı altında topladıkları dijital projelerle insanları sevgisiz, sorumsuz, duygusuz, ahlaksız, inançsız ve yalnızlaşmış robotlara, nesnelere dönüştürmek istemektedirler. Zira insanın, IOT ( Internet of Things / Şeylerin Interneti ) kavramındaki "Things" ( Şeyler ) kapsamında olması hedeflenmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder