Çeviri

Friday, October 16, 2020

Sınavlar....sınavlar ...

Yaratılıştaki varlıkların yaşam döngüleri içinde maruz kaldıkları ve deneyimledikleri tüm olgular ve olaylar kader mekanizmasının "sınav" senaryolarıdır. Her bir "sınav", varlığı ruhsal tekâmüle yaklaştırmak üzere Allah'ın izniyle ve vazifeli varlıkların ( meleklerin ) marifetiyle kurgulanmaktadır.

Kur'an'da "Sınav" kelimesi "Belâ" ve "Fitnet" kelimeleriyle ifade edilmektedir. Bu durumda Kur'an da insanlar için bir "anlama" sınavı ve tekâmül vasıtasıdır.

Enfal suresinin 28. ve Tegabun suresinin 15. ayetinde insanın yanılarak dünyevi güç unsuru addettiği "mal" ve "çocukların" başlıbaşına bir sınav olduğu vurgulanmaktadır. 

8/28 Va'lemu ennema EMVALÜKÜM ve EVLADÜKÜM FİTNETÜN ve ennellahe ındehu ecrun azım ( Ve bilin ki, kesinlikle MALLARINIZ ve ÇOCUKLARINIZ SINAVDIR. Kesinlikle Allah, büyük ödül O’nun indindedir. )

64/15 - İnnema EMVALÜKÜM ve EVLADÜKÜM FİTNETÜN vallahü indehu ecrün azim ( MALLARINIZ ve ÇOCUKLARINIZ SINAVDIR. Allah, büyük ödül O’nun indindedir. )

İsra suresinin 60. ayetinde insanın yaratılışı ile birlikte sınavlarının da başladığı ve ilk sınavının aslında daimi sınavı da olacak olan saflığını koruma ve nefsine hakim olma sınavı olduğu bildirilir.

17/60 - Ve iz kulna leke inne rabbeke ehata bin nas ve MA CEALNER ru'yelletı eraynake İLLA FİTNETEN LİN NASİ VEŞ ŞECERATEL MEL'UNETE FİL KUR'AN ve nühavvifühüm fe ma yezıdühüm illa tuğyanen kebira ( Ve zamanında sana "Kesinlikle Rab’bin insanları kuşatmıştır." dedik. Sana gösterdiğimiz o rüyayı ve o KUR'AN'DA LANETLENMİŞ AĞACI İNSANLAR İÇİN SINAV OLMASI haricinde oluşturmadık. Onları korkuturuz da onlara büyük azgınlık haricindekini artırmaz. )

21/35 - Küllü nefsin zaikatül mevt ve NEBLUKÜM biş şerri vel hayri FİTNEH ve ileyna türceun ( Tüm nefisler ölümü tadar. Sizi deneme, SINAV OLARAK kötülük ve iyilik ile SINARIZ. Bize döndürülürsünüz. ) 

21/111 - Ve in edrı leallehu FİTNETÜN leküm ve METAUN ila hıyn ( Ve bilsem. Belki o size belirli zamana kadar SINAV ve MADDEDİR, FAYDADIR. )

25/20 - Ve ma erselna kableke minel murselıne illa innehüm le ye'külunet taame ve yemşune fil esvak ve CEALNA BA'DAKÜM Lİ BA'DIN FİTNEH e tasbirun ve kane rabbüke besıra ( Ve senden önceki gönderilenlerden de kesinlikle yemek yiyenlerin ve çarşılarda yürüyenlerin haricindekileri göndermedik. BAZINIZI BAZINIZ İÇİN / SİZİ BİRBİRİNİZE SINAV KILDIK. Sabreder misiniz? Ve Rab’biniz görendir. ) 

39/49 - Fe iza messel insane durrun deana sümme iza havvelnahü nı'meten minna kale innema utıtühu ala ılm bel hiye FİTNETÜN ve lakinne ekserahüm la ya'lemun ( İnsana darlık sıkıntı dokunduğunda bizi çağırır. Sonra onu bizden nimetle çevrelediğimizde "Kesinlikle o bana ilmim üzere verildi." der. Bilakis o SINAVDIR. Lakin onların çoğunluğu bilmezler. )

Her bir Kur'an ayetinin bir "anlama sınavı" olduğu ise Duhan suresinin 33. ayetinde bildirilmektedir.

44/33 - Ve ateynahüm minel AYATİ ma fıhi BELAÜN mübin ( Ve onlara içinde apaçık SINAV olan AYETLERDEN verdik. )

54/27 - İnna mursilün nakati FİTNETEN lehüm fertekıbhüm vastabir ( Kesinlikle biz o dişi deveyi onlara SINAV OLARAK gönderenleriz. O halde onları gözle ve sabret. )

Müddessir suresinin 31. ayetinde Kur'an ayetlerindeki misallerin, kelimelerin, sayıların ve teşbihlerin ( sembollerin ) anlamlarının keşfedilmesinin de bir sınav olduğu bildirilmektedir.

74/30 - Aleyha tis'ate aşere ( Onun üzerinde ondokuz vardır. )

74/31 - Ve ma cealna ashaben nari illa melaiketen ve MA CEALNA iddetehüm İLLA FİTNETEN LİLLEZİNE KEFERU li yesteykınellezine utül kitabe ve yezdadellezine amenu imanen ve la yertabellezine utül kitabe vel mü'minune ve li yekulellezine fi kulübihim meradun vel kafirune MAZA ERADALLAHÜ Bİ HAZA MESELEN kezalike yudillullahü men yeşa'u ve yehdi men yeşa ma ya'lemu cünude rabbike illa hüve ve ma hiye illa zikra lil beşeri ( Ateşin sahiplerini melekler haricindekiler yapmadık. Onların adetlerini o kitap verilenlerin doğru bilgi edinmeleri, o inananların inançlarının artması, o kitap verilenlerin ve inananların şüphe etmemeleri, o kalplerinde hastalık olanların ve inkarcıların "ALLAH BU MİSAL İLE NE İSTEDİ?" DEMELERİ İÇİN, O İNKÂR EDENLER İÇİN SINAV HARİCİNDEKİ KILMADIK. Allah dilediği kimseyi işte böyle saptırır ve dilediği kimseyi yönlendirir. O’nun haricinde Rab’binin ordularını, askerlerini kimse bilmez. O insanlar için hatırlamanın haricindeki değildir. )

No comments:

Post a Comment