Elektromanyetizma, elektrik yüklü parçacıklar arasındaki etkileşime neden olan fiziksel kuvvettir.
Elektromanyetik dalgalar, yüklü bir parçacığın ivmeli hareketi sonucu oluşan, birbirine dik "Elektrik" ve "Manyetik" alan bileşeni bulunan ve bu "iki" alanın oluşturduğu düzleme dik doğrultuda yayılan, yayılmaları için ortam gerekmeyen, boşlukta c (ışık hızı) ile yayılan enine dalgalardır.
Elektrik ve Manyetizma, elektromanyetik kuvvet tarafından üretilen "iki" ilişkili olgudur.
Elektromanyetik dalgalar dalga boylarına göre 7 kategoriye ayrılmaktadır.
Elektromanyetik Dalgalar insan vücudundaki dokuları ısıtarak ve dokularda kimyasal değişimlere yol açarak organizmanın "bozulmasına" sebep olurlar ve böylelikle vücuda zarar verirler.
Metal alaşımlı elektromanyetik kalkanların temel işlevi, elektromanyetik dalgaları engellemek değil manyetik dalgaların yönünü değiştirmektir. Manyetik dalgalardan korunmak istenen bölgenin etrafı manyetik kalkan ile çevrelenir. Mıknatıslanma özelliği yüksek metallerden oluşan alaşımın içine giren manyetik dalgalar malzemenin içinde yol alarak korunmak istenen bölgenin etrafından dolaşır. Böylece kuvvetli manyetik dalgaların sebep olabileceği sorunların önüne geçilir.
https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/manyetik-koruma-nedir
Çoklu ve sembolik anlamlara sahip ayetlerden olan Kehf suresinin aşağıda yer alan ve birbirleriyle ilintili olan ayetlerinde Elektromanyetizma / Elektromanyetik Dalgalar fenomenine de işaret edilmekte gibidir. Zira ayetlerde, yerde "bozgun" yapma niyetindeki Ye'cuc ve Me'cuc isimli "iki" varlıktan yani bir "ikili" fenomenden ve bunların "bozucu" etkisinden korunabilmek için Zulkarneyn'den bir "sed" ( kalkan ) yapmasının istendiğinden bahsedilmektedir. Sedin yapılabilmesi için de Zulkarneyn "demir" külçeleri getirilmesini istemektedir.
18/94 Kalu ya zel karneyni inne YE'CUCE ve ME'CUCE MUFSİDUNE fil erdi fe hel nec'alu leke harcen ala en tec'ale beynena ve beynehum SEDDA
( “Ey Zülkarneyn, iki boynuzlu, YECUC ve MECUC kesinlikle yerde BOZGUNCULARDIR. O halde, bizimle onlar arasına SED koyman üzere sana haraç versek olur mu?” dediler. )
18/96 Atuni ZUBERAL HADİD hadid hatta iza sava beynes sadafeyni kalenfuhu hatta iza cealehu naran kale atuni ufriğ aleyhi kitra
( Bana DEMİR KÜTLELERİ getirin. Nihayet, iki ucun arasını eşleştirip müsavi kıldı. "Üfleyin." dedi. Nihayet ateşi oluşturduğunda "Getirin bana, onun üzerine erimiş bakır dökeyim." dedi. )
18/99 Ve (1) terakna (2) BA'DA (3) HUM (4) YEVME (5) İZİN (6) YEMUCU (7) Fİ (8) BA'DİN (9) ve (10) nufiha (11) fi (12) el (13) suri (14) fe (15) cema'na (16) hum (17) cem'a (18)
( Ve o gün, onları BİRBİRLERİNİN İÇİNDE DALGALANMAYA terkettik. Borunun içine üflenir de onların hepsini toplarız. )
- Ayet grubunda "bozucu" etkisi olan "ikiliden" ( Ye'cuc, Me'cuc ) bahsedilmektedir ki bu durum "elektrik" ve "manyetizma" ikilisini çağrıştırmaktadır.
- Bu "ikilinin" bozucu etkilerinden korunmak için "demirden" bir sed yapıldığı bildirilmektedir. Demir, mıknatıslanma (manyetize olma) özelliği olan ve "elektromanyetik kalkan" üretiminde kullanılan bir malzemedir.
- Ayet grubunun son ayetinde (18/99) yer alan "Yemucu ba'dahum fi ba'din" ( Birbirleri içinde dalgalanırlar ) ifadesi de Elektrik ve Manyetizma "ikilisinin" oluşturduğu "Elektromanyetik Dalga" fenomenine işaret etmekte gibidir.
Ayetteki "Yemucu" ( Dalgalanırlar ) kelimesinin sıra numarası 7 olup, yukarıda belirtildiği üzere elektromanyetik dalgalar 7 kategoriye ayrılmaktadır.
Ayette geçen ve evvelki bölümlerde incelendiği üzere yine çoklu anlamları bulunan "Zulkarneyn" ( İki Boynuzlu ) ( Za ( Sahibi ) + el ( önek ) + Karn ( Boynuz; Zaman, Dönem; Nesil ) + Eyni ( İki ) ) kelimesinin konu bağlamında yani "mıknatıslama esasına dayalı manyetik kalkan" bağlamında temsil ettiği sembolik anlamlardan biri de "iki kutuplu mıknatıs" olabilir. Zira mıknatısın genel formu da bir "boynuza" benzemektedir.
Ayrıca bkz.
https://kuranilmi.blogspot.com/2023/09/dalga-hareketi-ve-9.html?m=1
Elektromanyetik dalgaların boşlukta c (ışık hızı) ile yayılması fenomeni ile ilintili olarak bkz.
No comments:
Post a Comment