18 Nisan 2022 Pazartesi

Farklı boyuttaki sonsuzluklar ve "Halidine fiha ebeden" ifadesi

Alman Matematikçi Georg Cantor 1874 tarihinde "sonsuzluk" kavramının farklı boyutları olduğu fikri çerçevesinde sonsuz kümelerin boyutlarını karşılaştıran metodoloji üzerine çalışmalar yapmıştır. Bu metodolojiye göre içeriği farklı unsurlardan ( Örnek : doğal sayılar, çift sayılar vb. ) oluşan sonsuzluk kümelerinin birbirlerine göre farklı sonsuzluk boyutları olabilmektedir. Bir başka deyişle "farklı ölçülerde sonsuzluklar" söz konusudur. 

İnsan idrakinin üzerinde olan "Farklı ölçülerdeki sonsuzluklar" kavramına, Kur'an ayetlerinde, "Sonsuzluk" anlamına gelen  "Huld" ve "Ebed" kelimelerinden türemiş olan "Halid" ( Sonsuz ) ve "Ebeden" ( Sonsuz ) kelimelerinin "Halidine fiha ebeda" ( Onun içinde ebediyen ebedidirler. ) cümlesinde yanyana kullanımı vasıtasıyla dikkat çekilmekte gibidir. Bu cümle Kur'an'da 11 kere tekrarlanmakta olup, buna bağlı olarak "Halid" ve "Ebeden" kelimeleri de 11'er kere tekrarlanmaktadır. ( Hatırlanacağı üzere "11" sayısı ve "11:11" ifadesi nümerolojide sonsuzluğu ve sonsuz düalite döngüsünü temsil etmektedir. )                               



Dolayısıyla, "Halidine fiha ebeda" ( Onun içinde ebediyen ebedidirler. ) cümlesi vasıtasıyla,  yani "sonsuz olan sonsuzluk" ifadesi vasıtasıyla "sonsuzluğun farklı ölçülerinin olması" fenomenine işaret edilmekte gibidir. 

"Huld" ve "Ebed" kelimelerinin yer aldığı 11 ayet şöyledir. 

4/57 Vellezine amenu ve amilus salihati senudhiluhum cennatin tecri min tahtihel enharu HALİDİNE FİHA EBEDA lehum fiha ezvacun mutahheratun ve nudhiluhum zillen zalila

( Ve o inananları, iyilikler yapanları, onları altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları bahçelere sokacağız. Onlara orada temiz eşler vardır. Onları koyu gölgelere sokarız. )

4/122 Vellezine amenu ve amilus salihati se nudhiluhum cennatin tecri min tahtihel enharu HALİDİNE FİHA EBEDA va'dellahi hakka ve men asdeku minellahi kiyla

( Ve o inananları ve iyilikler yapanları altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları bahçelere sokacağız. Allah' ın vaadi gerçektir. Kim sözde Allah’tan daha doğrudur? )

4/169 İlla tarika cehenneme HALİDİNE FİHA EBEDA ve kane zalike alellahi yesira

( Cehennemin yolu hariç, orada EBEDİYEN EBEDİdirler. Bu Allah’a  kolaydır.  )

5/119 Kalellahu haza yevmu yenfeus sadikine sidkuhum lehum cennatun tecri min tahtihel enharu HALİDİNE FİHA EBEDA radiyellahu anhum ve radu anh zalikel fevzul azim

( Allah "Bu, doğrulara doğruluklarının fayda sağladığı gündür. Onlara altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları bahçeler vardır." dedi. Allah onlardan razı olmuş ve onlar da O’ndan razı olmuşlardır. İşte bu büyük kurtuluştur.  )

9/22 HALİDİNE FİHA EBEDA innellahe indehu ecrun azim

( Orada EBEDİYEN EBEDİdirler. Kesinlikle Allah ki, büyük ödül O’nun indindedir. )

9/100 Ves sabikunel evvelune minel muhacirine vel ensari vellezinettebeuhum bi ihsanir radiyallahu anhum ve radu anhu ve eadde lehum cennatin tecri tahtehel enharu HALİDİNE FİHA EBEDA zalikel fevzul azim

( Ve muhacirlerden ve yardımcılardan evvelden geçenler ve onlara iyilikle tabi olanlar, Allah onlardan razı, hoşnut oldu. Onlar da O’ndan razı, hoşnut oldular. Onlara altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları bahçeler hazırladı. Bu büyük kurtuluştur. )

33/65 HALİDİNE FİHA EBEDA la yecidune veliyyen ve la nesira 

( Onun içinde EBEDİYEN EBEDİdirler. Ne dost ne de yardımcı bulamazlar. )

64/9 Yevme yecme'ukum li yevmi cem'i zalike yevmut teğabuni ve men yu'min billahi ve ya'mel salihan yukeffir anhu seyyiatihi ve yudhilhu cennatin tecri min tahtihel enharu HALİDİNE FİHA EBEDEN zalikel fevzul azim

( O gün, toplanma gününde sizi toplar. Bu kar zarar günüdür. Kim Allah’a  inanırsa ve iyilik yaparsa, ona kötülüklerini örter ve onu altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları bahçelere sokar. Bu büyük kurtuluştur. )

65/11 Resulen yetlu aleykum ayatillahi mubeyyinatin li yuhricellezine amenu ve amilus salihati minez zulumati ilen nuri ve men yu'min billahi ve ya'mel salihan yudhilhu cennatin tecri min tahtihel enharu HALİDİNE FİHA EBEDEN kad ahsenallahu lehu rizkan

( O inananları ve iyilikler yapanları karanlıklardan aydınlığa çıkarmak için üzerinize Allah' ın ayetlerini açık delil olarak okuyan resulü. Kim Allah’a  inanırsa ve iyilik yaparsa, onu altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları bahçelere sokar. Allah ona rızkı güzelleştirmiştir. )

72/23 İlla belağan min allahi ve risalatihi ve men ya'sillahe ve resulehu fe inne lehu nare cehenneme HALİDİNE FİHA EBEDEN

( “Ancak Allah’tan ulaştırmadır ve O’nun gönderileridir. Kim Allah’a  ve O’nun resulüne isyan ederse, artık içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları cehennem ateşi kesinlikle onadır." )

98/8 Cezauhum inde rabbihim cennatu adnin tecri min tahtihel enharu HALİDİNE FİHA EBEDEN radiyallahu anhum ve radu anhu zalike li men haşiye rabbeh

( Onların karşılıkları Rab’lerinin indinde, altlarından nehirler akan, içinde EBEDİYEN EBEDİ olacakları ikamet bahçeleridir. Allah onlardan razı, hoşnut olmuştur. Onlar da O’ndan razı, hoşnut olmuşlardır. Bu, Rab’lerinden korkan, ürken, ürperen kimseler içindir. )

Bask kültüründe "Hamaika" ( Onbir ) kelimesi "Sonsuz" ve "Bitmeyen" anlamlarını sembolize etmekte konu bağlamında dikkat çekmektedrir. Bask dilindeki "Hamaika aldiz etortzeko esan dizut!" cümlesi "Sana sonsuz / onbir kere gelmeni söyledim." anlamına gelmektedir. 













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder