20 Haziran 2022 Pazartesi

Zaman yanılsaması

Zaman, ebediyet yolcusu varlıkların, içinde bulundukları ( deneyimledikleri ) yaşam planlarındaki ardışık bilinç durumlarının yarattığı algısal bir yanılsama, bir ilüzyondur. Yaratılış, her öğesiyle tek bir bütünden ve tek bir halden ibaret olup, "önce" ve "sonra" kavramları esasen yoktur.


Casiye suresinin 24. ayetinde, dünya hayatındaki reenkarnasyon döngülerinin düşük idrakliler tarafından "zaman" olarak algılanmasından ve bunun bir "zan" ( yanılsama ) olduğundan bahsedilmektedir.

45/24 Ve kalu ma hiye illa hayatuned dunya nemutu ve nahya ve MA YUHLİKUNA İLLED DEHR ve ma lehum bi zalike min ilm in hum illa YEZUNUN

( Ve "O, dünya hayatı haricindeki değildir. Ölürüz ve diriliriz. O BİZİ HELAK EDEN ANCAK ZAMANDIR." dediler. Onlara bununla ilgili ilim yoktur. Kesinlikle onlar ancak ZANNEDERLER. )

İnsan suresinin ilk ayetinde ise insanın yaratılmamış ve yaratılmış olduğu hallerin ebediyet çizgisi üzerindeki noktalar olduğu, zaman kavramının ise bu ebediyet çizgisi üzerindeki bir bölümde yaratılmış olan insanın yanıltıcı algısı olduğu mesajı verilmektedir. 

76/1 Hel eta alel insani HİYNUN MİNED DEHRİ lem yekun şey'en mezkura

( İnsana UZUN ZAMANDAN hatırlanacak bir şey olmadığı ZAMAN gelmedi mi? )

Aşağıdaki ayetlerde yer alan "Za'm" ( Zan ) kelimesinin "Zaman" kelimesinin kökü olması kuvvetle muhtemeldir. Bu durumda "Zaman" kavramının bir "Zannetme, Sanma" yani "Yanılsama" olduğu semantik olarak da ispatlanmaktadır.

Za'm ( Zan ) + an* ( gibi olma, - etme ) = Zaman ( Zannetme )

* Örnek: İns+an ( İçeri alınan, Başlatılan ), Şeyt+an ( Yakan, Helak eden ), "Helu'an" ( Şikayet eden ), "Cezu+an" ( Sızlanan ) vb. 

6/136 Ve cealu lillahi min ma zerae minel harsi vel en'ami nesiben fe kalu haza lillahi bi ZA'Mihim ve haza li şurakaina fe ma kane li şurakaihim fe la yesilu ilellah ve ma kane lillahi fe huve yesilu ila şurakaihim sae ma yahkumun

( Ve o ekinlerden ve hayvanlardan yetiştirdiklerinden bıraktıklarından, Allah’a nasip kılmakta ve ZANlarıyla "Bu, Allah için, şu da ortaklarımız için." demektedirler. Ortakları için olan Allah’a ulaşmamakta ve ama Allah için olan o, ortaklarına ulaşmaktadır. O verdikleri hüküm kötüdür. )

6/138 Ve kalu hazihi en'amun ve harsun hicr la yat'amuha illa men neşau bi ZA'Mihim ve en'amun hurrimet zuhuruha ve en'amun la yezkurunesmellahi aleyheftiraen aleyh se yeczihim bima kanu yefterun

( Ve ZANlarıyla "Bunlar yasaklanan hayvanlar ve ekinlerdir. Onları bizim dilediğimizin haricindeki yiyemez. Bunlar da sırtına binilmesi yasaklanmış hayvanlar ve üzerlerine Allah' ın isminin hatırlanmayacağı hayvanlardır." dediler. O'nun üzerine uydurup, iftira ettiler. O uydurmalarının karşılığını onlara verecektir. )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder