15 Şubat 2022 Salı

Değişimin değişmezliği

Yaratılıştaki her olgu "değişime" muhtaçtır. Tek değişmeyen ise yüce yaratıcı Allahu Teala'nın tekliği, birliği ve algılara sığmazlığıdır.

İlahi nizamın temel ilkesi olan "değişim"i sağlayan mekanizma ise varlıkları, muhtaç oldukları tekâmüle sevkeden ve bu yolda bir vasıta niteliği arzeden "düalite" ve buna bağlı "döngü" kavramlarından oluşmaktadır.

Yaratılıştaki sonsuz değişim gerçeği Bakara suresinin 106. ayetinde, Allah'ın kadir-i mutlak oluşu da vurgulanarak şöyle bildirilmiştir.

2/106 Ma nensah min ayetin ev nunsiha ne'ti bi hayrin minha ev misliha e lem ta'lem ennellahe ala kulli şey'in kadir

( Ayetlerden neyi hükümsüz bırakırsak veya unutturursak, ondan daha hayırlısını veya onun aynısını getiririz. Allah' ın kesinlikle herşeye gücü yeten olduğunu bilmez misin? )

Ayette vurgulanan husus, varlıkların idrak seviyelerindeki değişime göre ayetlerin* anlamlarının ve kapsamlarının da idraki açıdan değişim arzetmesidir. Buna misal olarak, zaman içinde bilgi ve farkındalık seviyesi yükselmiş bir insanın evvelce okuduğu bir ayeti tekrar okuduğunda çok daha farklı anlamları ve mesajları kavrayabilmesi, yakalayabilmesidir. İlahi nizamdaki "değişim" ilkesinin bir tezahürü olan bu durum yukarıdaki ayette "Allah'ın herşeye kadir" olması vurgusuyla tanımlanmıştır.

Bu vesileyle belirtmek gerekir ki, ilahi kelamı ve yaratılış kodlarını içeren farklı isimlerdeki kutsal kitapların ( Tevrat, İncil, Kur'an ) farklı dönemlerde indirilmiş olması da esasen "Farklı dinlerin farklı kitapları olması" durumunu değil "Tek dinin, farklı dönemlerdeki farklı beşeri idrak seviyelerine hitap edecek şekilde indirilmiş ve birbirlerini doğrulayan kitapları" olması durumunu yansıtmaktadır. Zira din tektir, din Allah'a teslimiyettir, tüm melekler, resuller ve nebiler de bu tek dinin habercileridirler, öğretmenleridirler.

* Ayetteki "Ayet" kelimesinin "Kur'an ayeti" dışında da muhtelif anlamları olduğu düşünülmelidir. ( Ayet = İşaret )

İnsan suresinin 28. ayetinde de "Değişim" hususu insan misali vasıtasıyla bildirilmektedir.

76/28 Nahnu halaknahum ve şededna esrehum ve iza şi'na beddelna emsalehum tebdilen

( Onları biz yarattık ve bağlarını şiddetli kıldık. Dilediğimizde onların misallerini mübadele ederek değiştiririz. )

Furkan suresinin 70. ayetinde inananların düşünce, söylem ve eylemlerinin doğru yolda olacak şekilde değiştirildiğinden, düalite vurgusu ( kötülük - iyilik ) vasıtasıyla bahsedilmektedir. 

25/70 İlla men tabe ve amene ve amile amelen salihan fe ulaike yubeddilullahu seyyiatihim hasenat ve kanellahu ğafurar rahima

( O tevbe eden, inanan ve iyilikler yapan hariç. Artık Allah, onların kötülüklerini güzellikle değiştirir. Allah affedendir merhametlidir.  )

Muhammed suresinin 38. ayetinde ise dünyevi, maddi, nefsani yani şeytani niteliğe sahip negatif frekansların tesirine girmiş olan kavimlerin de belirli bir döngü sonunda helak olacakları ve yeni kavimler ile ikame edilecekleri bildirilmektedir ki bu zaten binlerce yıldır insanların tanık olduğu ve  ders almaları umulan döngüsel bir gerçektir.

47/38 Ha entum haulai tud'avne li tunfiku fi sebilillah fe minkum men yebhal vallahul ğaniyyu ve entumul fukara' ve in tetevellev yestebdil kavmen ğayrakum summe la yekunu emsalekum

( Ha sizler işte o Allah yolunda harcamaya çağırılanlarsınız. Sizlerden kimileri cimrilik ediyor. Allah ganidir ve sizler fakirsiniz. Eğer yüz çevirirseniz, sizden başka bir kavime değiştirir. Sonra sizin aynılarınız gibi olmazlar. )

Fatir suresinin 43. ayetinde ise "Değişimin değişmezliği" mesajı, kötülüğün ancak kötülüğü yapan için olumsuz değişime vasıta olacağı ilkesinin yani "Sunnetillah"'ın değişmezliği  kavramıyla bildirilmektedir.

35/43 İstikbaran fil erdi ve mekras seyyi' ve la yehiykul mekrus seyyiu illa bi ehlih fe hel yenzurune illa sunnetel evvelin fe len tecide li sunnetillahi tebdila ve len tecide li sunnetillahi tahvila

( Yerde kibirlenme ve kötülük tuzağıdır. Kötülük tuzağı sahibinin haricindekinin başına geçmez. Ancak evvelkilerin adetlerini mi gözetiyorlar? Allah' ın adetinde değişim bulamazsın. Allah' ın adetinde dönüşüm, başkalaşım bulamazsın. )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder