16 Aralık 2018 Pazar

Ekımüs Salah ( Duaya Kalk )

Arapça kökenli "SALAT" kelimesi "Dua, Tezkiye, İstiğfar" gibi sözlük anlamlarını içeren, özünde ise "Allah'a yönelmek, O'nu överek anmak ve Kur'an okumak suretiyle iyiliğe, temizliğe, kurtuluşa ve ruhsal tekamüle erişmeyi O'ndan niyaz etme" kavramını içeren bir kelimedir. SALAT kelimesi SALAH olarak da telafuz edilmekte olup, "İyilik, İyileşme, Düzelme" anlamlarına da gelmektedir. ( "İyi" anlamına gelen "Salih" kelimesi de aynı köktendir. ) Esas itibarıyla "Salat" ve "Salah" kelimeleri  özlerinde aynı kelimelerdir. Zira Arapça'da kelimelerin sonlarında bulunan "T" harfleri "H" olarak da telafuz edilmektedir. ( Örnek : Ayet / Ayeh, - Kıyamet / Kıyameh, Zekat / Zekah  .... )

Kur'an'da "Salat / Salah" kelimesi "Kıyamüs Salah" ( Duaya Kalkma ) ve "Ekımüs Salah" ( Duaya Kalk ) olarak zikredilmektedir. Kur'an'da "Namaz" kelimesi yer almamakta olup, bunun yerine "Namaz" olarak bilinen süreci tanımlayan "Kıyam" ( Ayağa Kalkma ), "Rüku" ( Eğilme ) ve "Sücud" ( Yere Kapanma, Secde Etme ) kelimeleri yer almaktadır. ( Kur'an'da 70/22, 74/43 ve 107/4 kodlu ayetlerde geçen "Musallin" kelimesi de "Sal" kökünü içermekte olup "Dua Eden" anlamındadır. ) 

Kur'an'da "Salat" kelimesi 97 kere tekrarlanmakta olup, ilk kez Bakara suresinin 2/3 kodlu ayetinde geçmektedir. 

2/3 Ellezine (1) yu’minune (2) bi (2) el (3) gaybi (4) ve (5) YUKİMUNE (6) ES (7) SALATE (8) ve (9) min (10) ma (11) razakna (12) hüm (13) yünfikun (14) ( O gayba inananlar, DUAYA KALKANLAR ve o rızıklandırdıklarımızdan harcayanlar. )

"Salat" mekanizması esas itibarıyla, yaratılışın her bileşenin de olduğu gibi döngüsel bir yapı arzetmektedir. Zira Kur'an'da temel "Salat" vakitleri "Güneşin Doğuşunda" ve "Güneşin Batışında" olmak üzere döngü başları / sonları olarak belirlenmiştir. ( Gündüz ve Gece döngü sonu ve başı olan kavramlardır. ) 

"Salat" kelimesinin Kur'an'daki tekrar adedi olan 97 sayısının nümerolojik değeri 16 ( 9+7 = 16 ) daha doğrusu "7" ( +6 = 7 ) sayısını vermekte olup, "7" sayısı bir döngülük frekansı sembolize eden sayıdır. Her döngü sonu yeni bir döngü başlangıcı olup, yeni döngü başlangıcını ve sonsuz döngüyü sembolize eden sayı ise "8" sayısıdır. "Salat" kelimesinin ilk kez geçtiği ayetteki sıra numarasının "8" olması vesilesiyle "Salat"'ın döngüsel yapısı bildirilmektedir. 

"Salat" kelimesinin ilk kez geçtiği ayet olan 2/3 kodlu ayette "14" kelime bulunması da Kur'an'da 15/87 kodlu ayette bildirilen "İkili Yedi" ( Seb'an Minel Mesani )* kavramı açısından dikkat çekmektedir. Zira 14 sayısı 7+7 veya 2x7 işlemi ile elde edilmektedir. "İkili Yedi" kavramı da yaratılıştaki döngüsel yapıyı bildiren bir kavramdır. ( * "İkili Yedi" kavramı evvelki bölümlerde yedişer ayetli Fatiha ve Maun sureleri, Yedi Gök Katmanı ve Yedi Yer Katmanı gibi örneklerle incelenmişti. )

"Salat" vakitlerinin bildirildiği Kur'an'da 4/103 kodlu ayette yer almaktadır. Salat vakitlerinden bahsedilen ayetin kodunun nümerolojik değerinin "8" olması da dikkat çekicidir.

4/103 Fe iza kadaytümüs salate fezkürullahe kıyamen ve kuuden ve ala cünubiküm fe iz atme'nentüm fe EKIMÜS SALAH İNNES SALATE KANET ALEL MÜ'MİNINE KİTABEN MEVKUTA ( O halde duayı tamamladığınızda, ayakta, oturarak ve yanlarınızın üzerinde Allah' ı hatırlayın. Tatmin olduğunuzda, huzur bulduğunuzda DUAYA KALKIN. DUA KESİNLİKLE İNANANLARIN ÜZERİNE VAKTİ BELLİ OLARAK YAZILMIŞTIR. )

Ayrıca ayette "huzur bulunduğunda ve tatmine erişildiğinde", verdiği bu nimetten dolayı Allah'a şükranların sunulması için duaya kalkılması gerekliliği bildirilmektedir.

Aşağıdaki ayetlerde ise "Salat" vakitleri bildirilmektedir.

11/114 Ve ekımıs salate tarafeyin nehari ve zülefen minel leyli innel hasenati yüzhibnes seyyiat zalike zikra liz zakirın ( Ve gündüzün iki kenarında ve gecenin saçaklarında duaya kalkın. Kesinlikle iyilikler kötülükleri giderir. Bu hatırlayanlar için hatırlatmadır. )

Ayette yer alan "Gündüzün İki Kenarı" ifadesi "Gün Doğumunu" ve "Gün Batımını", "Gecenin Saçakları" ifadesi ise yine aynı şekilde "Gece Bitimini" ve "Gece Başlangıcını" yani ikili döngüyü ( gece ve Gündüz ) temsil etmektedir. "Salat" vakitlerinin ilk kez tanımlandığı 11/114 kodlu ayetin kodunun nümerolojik değeri yine "8" sayısının vermektedir. ( 1+1+1+1+4 = 8 )

17/78 Ekımes salate li düluküş şemsi ila ğasekıl leyli ve kur'anel fecr inne kur'anel fecri kane meşhuda ( Güneş’in batışından gecenin karartısına kadar duaya kalk. Tanyeri ağarmasındaki şafak vakti okuması. Kesinlikle şafak vakti okuması şahit olunandır. )

20/130 Fasbir ala ma yekulune ve sebbıh bi hamdi rabbike kable tuluış şemsi ve kable ğurubiha ve min anail leyli fe sebbıh ve atrafen nehari lealleke terda ( O halde, o dediklerine sabret. Güneş’in yükselip doğuşu öncesinde ve batışı öncesinde Rab’bini övgü sözleriyle öv. Gecenin geç vakitlerinde ve gündüzün kenarlarında da O' nu övgü sözleriyle öv. Umulur ki razı, hoşnut olursun. )

Ayette "Salat" vakitleri yine "Güneşin Doğuşu" ve "Güneşin Batışı" olarak tanımlanmaktadır. 20/130 kodlu ayette "Salat" kelimesi yerine "Salat" esnasındaki eylem olan Allahü Teala'nın hamdedilmesi yani "Rab'bin Övülmesi" ( Tesbih-i Rabb ) ifadesi yer almaktadır.

"Salat" esnasındaki hareketler "Kıyam" ( Ayağa Kalkma ), "Rüku" ( Eğilme ) ve "Sücud / Secde" ( Yere Kapanma ) hareketleridir.

                                        

ALLAH kelimesinin Arapça yazılışı aşağıdaki gibidir.

Allah kelimesini oluşturan Elif, Lam, Lam ve He harfleri, şekilleri itibarıyla "Salat" esnasındaki Kıyam, Rüku ve Sücud ( Secde ) hareketlerini tasvir etmekte gibidirler.


Kur'an'da "Kıyamüs Salah" ( Duaya Kalkış ) ifadesinin çoğunlukla "Atüz Zekah" ( Zekat Vermek ) ifadesiyle birlikte yer aldığı görülmektedir. Bunun sebebi, Salat'ın ( Duanın ) ancak Zekat vermek ile yani başka insanlara maddi ve manevi yardımda bulunarak iyilikler etmek suretiyle işlevsel olacağı vurgulanmaktadır. Zira "Zekat" kelimesi özünde "Temizlenme" anlamını taşımaktadır. İnsan sahip olduğu maddi ve manevi nimetlerden başkalarına verdikçe temizlenmektedir. Unutulmamalıdır ki toplayan kirlenmekte, veren temizlenmektedir. İncil'deki şu ayet bu açıdan önem arzetmektedir.

44 Acts 20-35 Yaptığım her işte sizlere, böyle emek vererek güçsüzlere yardım etmemiz ve Rab İsa'nın, `Vermek, almaktan daha büyük mutluluktur' diyen sözünü unutmamamız gerektiğini gösterdim.»

Düşünsel ve davranışsal olarak gereğini yapmadan, yani başkalarına maddi manevi yardımda bulunmadan duaya kalkanlar Kur'an'da "Ellezine An Salatihim Sahun" ( Dualarından Habersiz Olanlar ) olarak tanımlanmışlardır.

107/2 Fe zalikellezi yedu'ul yetimn ( Böylece işte o yetimi  iter kakar. )
107/3 Ve la yehuddu ala TAAMİL MİSKİN ( Ve YOKSULUN YEDİRİLMESİNE teşvik etmez, yönlendirmez. )
107/4 Fe veylün lil MÜSALLİN ( O halde vay DUA EDENLER için. )
107/5 Ellezine hüm AN SALATİHİM SAHUN ( Onlar dualarında habersizdirler. )

Kur'an'da "Kıyamüs Salat" ( Duaya Kalkma ) kavramının "Atüz Zekah" ( Zekat Verme ) ve "Min Ma Razaknahüm Yünfikun" ( Rızıklandırdıklarımızdan Harcarlar ) kavramları ile birlikte yer aldığı  32  ayet bulunmaktadır.

"Salat"ın, varlıkları ahlaksız ve kötü düşünce, tutum ve davranışlardan uzak tutacağı da Ankebut suresinin 29/45 kodlu ayetinde bildirilmektedir.

29/45 Ütlü ma uhıye ileyke minel kitabi ve ekımıs salah innes salate tenha anil fahşai vel münker ve le zikrullahi ekber vallahü ya'lemü ma tasneun ( O sana kitaptan vahyedileni oku ve duaya kalk. Kesinlikle dua ahlaksızlıktan ve kötülükten, inkardan alıkoyar. Allah' ı hatırlamak en büyüğüdür. Allah o ürettiklerinizi bilir. )













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder