21 Mart 2019 Perşembe

İNSan ve ŞEYTan

Yaratılıştaki ikin önemli kelime olan "İnsan" ve "Şeytan" kelimelerinin köklerindeki anlamlar önem arzetmektedir.

"İnsan" kelimesi "İns" ve "An" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuştur. ( "An" kelimesi "Gibi Olan" anlamına gelen bir ektir. )

"İns" kökünün "Unutmak" anlamına gelen "İnsa" kökü ile ilintisi olması yani esas itibarıyla "İnsan" kelimesinin "Unutan" anlamına gelmesi kuvvetle muhtemeldir. ( İnsan olan varlığın "Kadını" anlamına gelen "Nisa" kelimesi de bu bağlamda ilginçtir. ) Zira Taha suresinin 20/115 kodlu ayetinde şöyle bildirilmektedir. 

20/115 - Ve lekad ahıdna ila ademe min kablü fe NESİYE ve lem necid lehu azma ( Ve önceden Adem' e ahdettik de UNUTTU. Onda azim bulamadık. )

"Nes" ( Unuttu ) kelimesi ile "İnsanlar" anlamına gelen "Nas" kelimesi arasındaki fonetik benzerlik de dikkat çekmektedir. Aslında "Nas" kelimesi "Unutanlar" anlamını barındırıyor olabilir mi? Kur'an'da geçen ve "Ey insanlar" olarak tercüme edilen "Ya eyyühen nas" ifadesi esas itibarıyla "Ey unutanlar" anlamını barındırıyor olabilir mi? Adem, Allahü Teala'ya olan ahdini ve bahşedilen nimetleri UNUTTUĞU için cennetten çıkarılmıştır. Bu vakaya istinaden, özünde cennet ehli olan bu varlık "İnsan" ( Unutan ) olarak isimlendirilmiş olabilir.

2/30 - Ve iz kale rabbüke lil melaiketi innı caılün fil erdı HALİFEH kalu e tec'alü fıha men yüfsidü fıha ve yesfiküd dima ve nahnü nüsebbihu bi hamdike ve nükaddisü lek kale innı a'lemü ma la ta'lemun ( Ve zamanında Rab’bin meleklere "Kesinlikle ben yerde HALİFE oluşturacağım." dedi. "Biz seni övgünle överken ve seni kutsarken orada bozgun yapan, kan ve gözyaşı döken birini mi oluşturacaksın?" dediler. "Kesinlikle ben sizin bilmediğinizi bilirim." dedi. )

Allahü Teala'nın, cinlerden sonra yaratacağı varlıktan bahsettiği ilk ayet olan 2/30 kodlu ayette bu varlıktan "Halife" ( Sonradan Gelen ) olarak bahsedilmektedir. 

15/28 - Ve iz kale rabbüke lil melaiketi innı halikün BEŞERAN min salsalin min hamein mesnun ( Ve zamanında Rab’bin meleklere, "Kesinlikle ben kuru balçıktan, şekillenmiş cıvık çamurdan BEŞER yaratacağım." dedi. )

15/28 kodlu ayette de yaratılacak olan varlıktan "Beşer" olarak bahsedilmektedir. Her iki ayette de "İnsan" kelimesi yer almamakta, bunun yerine "Halife" ( Sonradan Gelen ) ve "Beşer" kelimeleri kullanılmaktadır. ( "Beşer" kelimesi "İnsan" kelimesinin karşılığı olarak kullanılagelmektedir. )

"Şeytan" kelimesi ise "Şeyt" ve "An" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuştur. "Şeyt" kelimesi "Yanmak, Kaynamak, Helak Olmak" anlamlarına gelmektedir. "Dolayısyla Şeytan" kelimesi "Yakan / Yanan, Helak Eden / Helak Olan" anlamlarını barındırmaktadır.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder