24 Ağustos 2024 Cumartesi

Epigenetik fenomeni

"Epigenetics" kelimesi "Epi" ( Yüksek, Üst, Yukarı ) ve "Genetics" ( Genetik, Kalıtsal, Genle ilgili, Gensel ) kelimelerinden oluşmakta ve "Genetik üstü, Genetik ötesi" anlamlarını temsil etmektedir.

Genetik ilmindeki yeni ve geniş bir saha olan Epigenetik hususundaki araştırmalar, çevresel faktörlerin, gıdaların, hastalıkların, travmaların, stresin, düşünsel eğilimlerin "Gen İfadesi"'ni ( Gene Expression ) değiştirebildiğini ve kalıtsal olarak sonraki nesillere aktarılabildiğini ortaya koymaktadır. Gen İfadesi,  belirli bir DNA yapısının ( genetik sekansın ), ilgili varlıktaki belirli fizyolojik ve psikolojik yansıması olarak tanımlanmaktadır. Epigenetik ise, genetik yapıda ( DNA / genetik sekans ) bir değişiklik olmamasına rağmen Gen İfadesi'nde meydana gelen değişimleri incelemektedir.

Epigenetik araştırmalar, bir varlığın yaşam süreçleri boyunca deneyimler ve seçimler yoluyla önemli sosyopsikolojik ve biyolojik bilgi edinilebildiğini ve bu bilgilerin zamanla bedeninde ve davranışında değişimlere sebep olabildiğini göstermektedir. Ve anılan bu değişimlerin sonraki birkaç nesil tarafından miras alınabildiğini ortaya koymaktadır. Bu durum, ilgili varlığın DNA'sında ( genetik sekans ) değişiklik olmamasına rağmen Gen İfadesi'nde değişiklik oluşması sonucunda gercekleşmektedir. Bir başka ifadeyle, varlığın DNA dizisi, yani genomu değişmese de epigenomu değişebilmektedir.

( Ek bilgi: DNA Metilasyonu ve Histon Modifikasyonları gibi epigenetik belirteçler genellikle gen ifadesini düzenleyen anahtarlar olarak tanımlanmaktadır. DNA metilasyonu yani DNA'ya bir kimyasal olan metilin eklenmesi genlerin baskılanmasına ve ilgili "genin ifadesinin" değişmesine, Histon asetilasyonu ise genlerin geri aktive olmasına sebep olmaktadır. )

Nuh suresinin 27. ayetinde, sosyopsikolojik ve düşünsel bir fenomen olan "inkarcı tutumun" ve "inançsızlığın" nesilden nesile kalıtsal olarak aktarılabileceğinin bildirilmesi "Epigenetik" kavramına işaret niteliğindedir.

71/27 İnneke in tezerhum yudillu ibadeke ve LA YELİDU İLLA FACİREN KEFFAREN

( Kesinlikle sen onları bırakırsan, kullarını saptırırlar ve İNKAR EDEN  GÜNAHKAR HARİCİNDEKİNİ DOĞURMAZLAR. )

Tevrat'ın aşağıdaki ayetinde de dolaylı olarak Epigenetik fenomenine işaret edilmektedir.

2-Exodus-20-5  Putların önünde eğilmeyecek, onlara tapmayacaksın. Çünkü ben, Tanrın RAB, kıskanç bir Tanrı'yım. BENDEN NEFRET EDENİN SUÇUNUN HESABINI ÜÇÜNCÜ, DÖRDÜNCÜ KUŞAK ÇOCUKLARINA SORARIM.

Rab'bin, ancak gerçekleşmiş suçun hesabını sorduğu gerçeğine istinaden ayette, inkarcı eğilimin sonraki kuşaklara aktarılacağı ve böylelikle o kuşaklardan da hesap sorulacağı bildirilmektedir.

* Ayetteki "Kıskanç Tanrı" ifadesi müteşabih nitelik arzetmektedir. Rab ile ilgili benzer teşbih Haşr  suresinin 23. ayetinde de "Mutekebbir" ( Kibirlenen, Ululanan ) kelimesiyle yer almaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder