16 Eylül 2023 Cumartesi

Mensek ... İbadet usülü .. Ritüel

"Nesak" kök kelimesi "Tarz, Usul, Yol, Şekil, Üslub, Metod" anlamlarına haiz olan bir kelime olup, Kur'an'da "Mensek" ( Usül gibi olan, Usüllendirilmiş, İbadet usülü ) ve "Menasik" (ç) haliyle üç ayette yer almaktadır.

2/128 Rabbena vec'alna muslimeyni leke ve min zurriyyetina ummeten muslimeten leke ve erina MENASİKENA ve tub aleyna inneke entet tevvabur rahim

( Rab’bimiz bizi sana iki teslim olan ve soyumuzdan topluluğu da sana teslim olanlardan kıl. İBADET USÜLÜMÜZÜ bize göster. Üzerimize tevbe eyle. Kesinlikle sen tevbeyi kabul edensin merhametlisin. )

22/34 Ve Lİ KULLİ UMMETİN CEALNA MENSEKEN li yezkurusmellahi ala ma razekahum min behimetil en'am fe ilahukum ilahun vahidun fe lehu eslimu ve beşşiril muhbitin

( Ve HER TOPLULUK İÇİN, dört ayaklı hayvanlardan onları rızıklandırdıkları üzerine Allah’ın ismini hatırlamaları için İBADET USÜLÜ oluşturduk. İlahınız tek ilahtır. O halde O’na teslim olun. Alçakgönüllüleri müjdele. )

22/67 Lİ KULLİ UMMETİN CEALNA MENSEKEN HUM NASİKUHU fe la yunaziunneke fil emri ved'u ila rabbik inneke le ala huden mustekim

( HER TOPLULUK İÇİN İBADET USÜLÜ OLUŞTURDUK. ONLAR O İBADET USÜLÜNE UYARLAR. O halde seninle iş hakkında tartışmasınlar. Rab’bini çağır. Kesinlikle sen doğru yönlendirme üzerinde olacaksın. )

"Mensek" kelimesinin batı dillerinde karşılığı, "Rite" ( Usül, Yöntem, Âdet ) kökünden olan "Ritual" ( Usülsel olan, Yöntemsel olan, Âdetsel / Geleneksel olan ) kelimesidir. "Mensek" kelimesinin ayetlerde "ibadet usülü" anlamında yer alması, dünyanın çeşitli coğrafi konumlarında yer alan, farklı kültürlerde yetişmiş ancak tek bir mutlak yaratıcıya yani Allah'ın birliğine inanan insanların ibadet usüllerinin ( ritüellerinin ) farklı olabileceğini teyid etmektedir. Dolayısıyla bu "Mensek" farklılıklarının, insanlar tarafından, insanlar arasında "inançlılık", "inanç eksikliği" veya "inançsızlık" kriterleri olarak değerlendirilemeyeceği de dolaylı olarak bildirilmektedir. 

Netice itibarıyla ayetlerde, ibadet usüllerinin araç, ibadetin amaç olduğu vurgulanmakta ve toplumların, birbirlerinin ibadet usülleri üzerinden boş tartışmalara girmemeleri öğütlenmektedir. Bu noktada önemli olan husus ise "Mensek" ( Ritüel ) adı altında yapılan şeytani uygulamalardan, ayetlere aykırılık teşkil eden eylemlerden kaçınılmasıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder