12 Mayıs 2020 Salı

Kuantum hesaplama ve Qubit

Bilgisayar sistemlerindeki en son yenilik Quantum Computers* ( Kuantum Bilgisayar ) teknolojisidir. Konvansiyonel bilgisayarlardan kat kat daha "hızlı hesaplama" yapma özelliğine sahip olan Kuantum Bilgisayarlar "Qubit" ( Quantum Bit ) teknololjisi esasına dayalı olarak çalışmaktadırlar.

( * "Computer" kelimesi "Bilgisayar" olarak tercüme ediliyor olsa da esas anlamı "Hesaplayıcı"dır. )

Standart bilgisayarlar "Bit" kavramı bazında çalışırlar. Bir "Bit", içinde 0 veya 1 kodlarından birini barındıran en küçük depolama ünitesidir. Kuantum hesaplama ise yine 0 ve 1 kodlarını ifade eden "Kuantum Bit" ( Kubit ) bazında çalışırlar. Kuantum Bit, "superposition" adı verilen, aynı anda hem 0 hem de 1 kodlarını içerme özelliğine de sahiptir. İşte bu özellik kuantum hesaplamanın hızlı performansının temelini oluşturmaktadır.

Standart bilgisayardaki "İki Bit", dört farklı halde ( 00, 01, 10 veya 11 ) oluşabilir. Ancak bu ikili kombinasyonlardan sadece bir tanesi t zamanında mümkün olabilmektedir. ( T zamanında labirentteki sadece bir koridoru denemek gibi ) Bu durum da bilgisayarın veri işleme kapasitesini sınırlamaktadır. Oysa ki Kuantum Bilgisayarda "İki Bit" yine dört farklı halde ( 00, 01, 10 veya 11 ) oluşabilmekte ancak "superposition" özelliği nedeniyle bu ikili kombinasyonlardan hepsi t zamanında mümkün olabilmektedir. Bu durum dört bilgisayarın yanyana ve eş zamanlı çalışmasına benzetilebilir.


Yaratılışın kodlarını içeren, tüm bilimsel alanlarda temel bilgi ve esin kaynağı olan Kur'an'da yer alan "Seriül* Hısab" ( Hızlı Hesaplayan ) kavramı hem kavramsal, hem de nümerolojik açıdan "Kuantum Hesaplama / Kuantum Bit" konusuna ışık tutmakta gibidir.

"Seri'" kelimesi "Çabuk, Hızlı. Az vakitte çok iş yapan. İşleri arda arda SIRAlayarak yapan" anlamını taşımaktadır. Kuantum Hesplamanın / Kuantum Bilgisayarın özünde de aynı anda birden çok işlemin dizi halinde yapılması ve buna bağlı yüksek performans bukunmaktadır.

* Batı dillerindeki "Series / Série / Serie " ( Dizi ) kelimelerinin kökeni Arapça'daki  "Seri'" kelimesidir. Türkçe'deki "Sıra" kelimesi de "Seri" kelimesinin farklı telaffuz edilmiş halidir. Hatırlanacağı üzere kelime köken analizinde ünlü harfler değil ünsüz harfler esas alınmaktadır. )

"Seriül Hısab" ( Hızlı Hesaplayan ) ifadesi Kur'an'da ilk kez Bakara suresinin 202. ayetinde geçmektedir.

2/202 - Ülaike (1) lehüm (2) nasıbün (3) min (4) ma (5) kesebu (6) ve (7) allahü (8) SERIU (9) EL (10) HISAB (11)
( İşte onlar, onlara o kazandıklarından nasip vardır. Allah HIZLI HESAPLAYANDIR*. )

( * Kavramın, ayette Allahü Teala'nın sıfatlarından biri olarak verilmiş olması, bu kavramın başka hususlara ışık tutmayacağı anlamına gelmemektedir. )

- Sure numarasının nümerolojik değeri 2, ayet numarasının nümerolojik değeri ise 4 ( 2+0+2 = 4 ) olup, 2 ve 4 sayıları, Kuantum Bit'teki "İkili Dört kombinasyon" açısından uyum arzetmektedir.

- Ayet kodunun nümerolojik değeri ( 2+2+0+2 = 6 ) ile ayetteki kelime adedinin nümerolojik değerinin ( 1+1 = 2 ) toplamı 8 sayısını vermektedir.  

- "Seriul Hısab" ( Hızlı Hesaplayan ) kavramı Kur'an'da 8 kere tekrarlanmaktadır. ( İlgili ayetlerin kodları 2/202, 3/19, 3/199, 5/4, 13/41, 14/51, 24/39, 40/17'dir. )

"Seriül Hısab" ( Hızlı Hesaplayan ) ifadesinin son kez yer aldığı 40/17 kodlu ayette de 8 nümerolojisi dikkat çekmektedir. Ayetin numarasının ( 17 ) ve ayetteki kelime adedinin (17) nümerolojik değeri 8 ( 1+7 = 8 ) sayısını vermektedir.

40/17 - El (1) yevme (2) tücza (3) küllü (4) nefsin (5) bi (6) ma (7) kesebet (8) la (9) zulm (10) el (11) yevm (12) inne (13) allahe (14) SERIU (15) EL (16) HISAB (17)
( Bugün her nefse, o kazandığından dolayı karşılığı verilir. Bugün zulmedilmez. Kesinlikle Allah hızlı hesaplayandır. )

8 sayısı, hem Kuantum Bit'teki "İkili Dört Kombinasyon" açısından ( 2 x 4 = 8 ) hem de standart bilgisayarlardaki 1 Byte'ı oluşturan 8 Bit açısından uyum arzetmektedir.

Ayrıca Bkz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder